Tema historiska hjältar - Hasan al-Basri

Genom denna serie kommer vi se hur Allah väljer ut människor från olika bakgrund och höjer deras status. En del människors lyser upp i historien med deras ljus. Dagens hjälte är en man som om han endast nämndes vid sitt förnamn så vet alla vilken Hasan man menar. Förra veckans hjälte var en okänd man från Jemens berg medan veckans hjälte är en man som började som son till slavar men blev en ledare av ummaht. Inte en officell ledare utan en ledare som folket följde och vars minne lever kvar än idag. 

Hasan al-Basri föddes 7 år efter Profetens död, år 21 hijrih. 
Fadern Yasar var slav till den kände sahabin Zayd ibn Thabit. Han var inte sådan slav som jobbade på åkern utan Zayd utbildade och tränade honom varpå han släppte honom fri. 
Modern, Khayra, var piga åt Umm Salama, Profetens fru. 
När man försöker förstå hur Hasan blev den han blev kommer man tillbaka till två händelser i hans tidiga barndom 
- en gång när modern jobbade lämnade hon baby Hasan hos Umm Salama. När Hasan började gråta tog hon honom till sitt bröst och mjölk sipprade fram. 
- När man frågade Hasan själv vad som motiverade honom svarade han att det var de två år som Umar var khalifa och gjorde duan; "Ge honom sann förståelse för religionen och låt folket älska honom."  

De första åren av sitt liv växte han upp i Medina omgiven av sahaba där han lärde sig om islam. 

Hasan flyttade senare med sin familj till Basra i Irak. Det från staden han fick sitt namn - Hasan al-Basri.  Hasan tog varje tillfälle att lära sig mer om islam och blev en stor alim. 

Han var en väldigt vacker man. Han var stor och vältränad. Man brukade säga att han såg ut som en profet, talade som en profet och han betedde sig som en profet. 

Då han var älskad av folket försökte man få honom att välja sida vid de interna konflikterna men han vägrade. Istället gjorde han jihad. Men det är inte för hans jihad han är känd utan för sin kunskap och sitt orädda sätt att våga konfrontera de styrande. 

När al-Hajjaj blev ledare över Irak brukade al-Hassan alltid försvara folket och var aldrig rädd för att säga sanningen. En gång när al-Hajjajs arbetare hade byggt stora slott på ett område, samlade al-Hajjaj människor överallt ifrån för att se på byggnaderna och göra du’aa’ för honom.

Även al-Hassan var med, och när människorna var som mest upptagna med att se på de vackra byggnaderna ställde sig al-Hassan upp och började hålla tal. Han sa bland annat:

”Ni ser på dessa byggnader och tycker att de är vackra, men Firaun av Egypten byggde ännu högre och vackrare slott. Allah lät honom därför drunkna i havet...."

När al-Hassan al-Basri hade talat en lång stund gick en man fram till honom och sa:

”Snälla, det räcker. Tänk om al-Hajjaj dödar dig för det du säger.”

Al-Hassan svarade:

”Allah har beordrat alla lärda att säga sanningen även om de mister sitt liv för den sakens skull.” 

Al-Hajjaj fick veta vad som hade sagts om honom. Han gick in på sitt kontor, rasande av ilska, och skrek sedan till sina anhängare:

Åh Fiender hur kan ni låta en man som al-Hassan sätta sig och tala om mig på det där viset utan att någon av er reagerar? WAllahi, ni skall få dricka hans blod, vänta bara.”

Han kallade på bödeln som genast kom med sitt stora svärd i handen. Sedan lät han sina män gå för att hämta al-Hassan al-Basri. De förde fram honom inför Hajjaj. Hans anhängare blev utom sig av rädsla för vad som skulle hända. När al-Hassan såg svärdet och stället han skulle bli dödad på började hans läppar att röra sig. Han visade ingen rädsla utan gick lungt in. När al-Hajjaj såg al-Hassan blev han rädd av någon anledning, och reste sig från sin stol. Han gick fram till al-Hassan och sa ”Välkommen hit”, och ledde honom sedan till sin stol där Hasan satte sig.

Folk runt omkring var chockade. Al-Hajjaj började fråga honom olika saker om Islam och al-Hassan svarade tydligt på allting. När han var klar med frågorna sa al-Hajjaj:

”Du är den största alimen.”

Han hämtade sedan olika sorters mysk som han smörjde al-Hassans skägg och kläder med.

Sedan lät han honom gå igen. En av al-Hajjajs anhängare följde efter al-Hassan och sa:

”Det var egentligen inte av denna anledning som al-Hajjaj hämtade hit dig, meningen var att han skulle döda dig. Jag såg när du kom in att du sa någonting, du rörde din mun. Vad var det du sa egentligen?”

Al-Hassan svarade:

”Jag sa: ”Allt gott jag har fått är från Dig. Om jag hamnar i problem är det du som hjälper mig. Låt hans ilska svalna och bli till motsatsen, såsom du gjorde elden för Ibrahim kall och mjuk.”

Vid ett annat tillfälle blev han kallad till guvernören tillsammans med två andra lärda för att ge råd till honom. Guvernörer kunde vara hårda och att bli satt i denna situation och säga fel ord kunde leda till fängelse eller värre. De andra två sa väldigt generella råd med Hasan sa, "Kom ihåg att khaifa Yazid satte dig här så kom ihåg att när du interagerar med Yazid frukta Allah men när du interagerar med Allah frukta inte Yazid. Eftersom Yazid kan inte skydda dig från Allah men Allah kan skydda dig från Yazid. Jag påminner dig och Yazid att det kommer att komma en ängel till ditt palats för att ta dig till din grav. Det här är mitt råd till dig." Guvernören tackade och gav dem presenter. De sa att Hasan gav ett uppriktigt råd och fick en stor fin present medan de andra fick små då deras råd var billiga. 

Han var inte bara tomma ord utan han levde de ord han predikade. 

En gång kom en slav till honom och bad att han skulle ha en föreläsning om att frige slavar. Efter ett år gav han föreläsningen och man undrade varför det tog så lång tid för honom att ge den. Hasan svarade, "Jag ger aldrig råd om något jag själv inte gjort så jag var tvungen att spara pengar så jag kunde köpa en slav varpå jag frigav den sen kunde jag hålla en föreläsning." SobhanAllah. Inte tomma ord utan ord med gärning. 

Det fanns två personer med förmågan att övertala andra i Irak under denna tid. Den ene var Hasan al-Basri och den andra var en grym ambassadör vid namn Hajjaj ibn Yusuf. Det sägs att han till och med botade en man från att vara blind. För en gång stod han bredvid en blind man i mosken som bad. Hajjaj må ha varit grym och han dödade även många sahaba men han bad och läste koranen väldigt mycket. När Hajjaj såg den blinde mannen tyckte han att hans dua var oseriös och svag så han sa, "Du vet att jag är Hajjaj, och du vet vilken typ av man jag är." Mannen visste självklart det. Hajjaj fortsatte, "Jag ska komma tillbaks vid maghrib och om du fortfarande är blind så ska jag avrätta dig." När Hajjaj kom tillbaka hade Allah gett mannen synen tillbaka. Hasans övertalning var av en annan form, han var fylld med visdomsord och fick hjärtan att mjukna. 

Fastän han var känd förblev han esket. Under nattens sena timme bröt en tjuv sig in hos honom. Hasan sov inte utan stod i bön och lät sig inte distraheras av tjuvens framfart. Tjuven hittade inget av värde i den enkla bostaden istället krävde han av Hasan att få ta del av hans rikedom. Hasan förklarade att inget fanns av värde förutom en sak. Han bad tjuven göra wudo och be med honom och så blev det. När bönen var klar hade tjuven fått insikt och lugn varpå han ångrade sig. 

Han var en man som till och med sahaba rekommenderade till att svara på frågor när deras minne började ge vika. Anas ibn Malik är en av dessa personer som rekomenderade Hasan. De brukade säga att du inte är en lärd om du inte lärt dig från Hasan. På den här tiden hade man lärda för olika delar av islam, någon lärde ut koranen, någon annan hadith och tredje regler men om man ville lära sig alla delar då skulle man vända sig till Hasan al-Basri. 

En gång kom en rik man till Hasan och ville ge honom pengar. Hasan sa att han bara accepterar pengar från de rika. Mannen som var mångmiljonär i våra ögon mätt sa att han var rik. "Skulle du vilja dubbla din pengar,"frågade Hasan. Mannen sa självklart. Hasan sa då, "Då är du inte rik för en rik person behöver inte mer." En del männsikor har mer än de kan spendera under hela sin livstid men har inte nog medan andra har mat för dagen och är nöjda. 

Hasan al-Basri blev 86 år gammal. När han begravdes stod moskeerna vid asr tomma i staden, för första gången i historien. Hela staden följde i begravningståget och var vid graven för att be för honom. Umars dua att han skulle förbli älskad av folket blev sann. Och vi vet att den Allah älskar....

The Prophet sallallahu ’alayhi wa sallam said,
 When Allah loves a slave, calls out Jibril and says: `I love so-and-so; so love him’. Then Jibril loves him. After that he (Jibril) announces to the inhabitants of heavens that Allah loves so-and-so; so love him; and the inhabitants of the heavens (the angels) also love him and then make people on earth love him. [Al-Bukharee, Muslim] 

Det finns många kloka ord från Hasan några av mina favoriter är; 

"Åh Adams söner! Vet att ni endast består av ett antal dagar, när en dag har gått så har en del av dig försvunnit."

"Denna värld består av tre dagar, gårdagen har försvunnit, morgondagen kanske du aldrig ser. Vad gäller nuet, den är din så jobba på den."

"När kärlek till denna värld träder in i hjärtat försvinner fruktan för Nästa Liv från det"

"Hjärtat blir korrupt genom sex ting, 1. genom att göra en synd i hopp om att ångra sig 2. Söka kunskap utan att agera på det. 3. Handling utan uppriktighet. 4. Äta från Allahs välsignelser utan tacksamhet åt Honom. 5. Inte vara nöjd med det Allah gett dig (ödet) 6. Begrava de döda utan att lära sig från dem. 

Veckans utmaning; 

Det leder oss till veckans utmaning - kunskap om islam. Vi tar ofta värdslig kunskap som viktig men vi glömmer den islamiska kunskapen. Utan kunskap är vår islam svag speciellt här där vi blir utmanade med tankar som ibland går emot islam. Med finns en klar kunskapskris i ummaht idag och jag ber Allah att utöka den kunskap som är oss till nytta och att underlätta för oss att praktisera det vi lär oss. 

Så till nästa vecka ska de komma med 2 frågor om islam utifrån en valfri islamisk lektion de lyssnat på. Tillsammans ska vi se hur många rätt vi kan få på det provet :) 
Så lyssna på (minst en) lektion om islam och formulera två frågor för oss att svara på. 

Berättelsen om Hasan al-Basri handlar även mycket om dua, olika person och olika dua som blir besvarade så vi pratar lite om det ochså - om att vara uppriktig i sina dua och göra dua. Dua är dyrkan då vi erkänner att vi är i behov av Allah när vi ber Honom. Allah vill att vi ska fråga Honom, be Honom om hjälp. Vilke dua kan man få in som rutin i vardagen? Vad betyder dem? 

Pyssel;

Vi dekorerar tygväskor med tryck och färg för att hålla våra böcker när vi söker kunskap. Vikten av kunskap om islam (och även annan kunskap) är av stor vikt. Vi lär oss allt annat idag men vi glömmer den islamiska kunskapen väldigt ofta. 

Länkar;




Kommentarer

Populära inlägg