Tema Koranen - Surah Humazah

Här och här hittar ni tidigare texter jag skrivit om Surah Humazah

- Mekki surah
- Denna surah beskriver en speciell sorts person och sahaba brukade säga att den beskrev bla. Waleed ibn Mugheerah men beskrivningen är inte positiv så vi ska alla undvika att passa in på den.


وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ


Ett hårt straff väntar homaza och lomaza!

Lärda har olika åsikter vad humaza och lumaza är men generellt kan man säga att hamz är att håna/se ner/vara elak på folk genom gester typ man slår med pekfingret mot tinnigen (personen är knäpp). Man behöver inte alltid säga elaka saker för att vara elak. 
Lamz är att skada folk genom sin tunga så som att baktala, förtala, sprida rykten, splittra mellan folk. Allah förbannar den som baktalar eller förtalar någon. Att baktala någon är att säga dåliga saker om en person som inte är sant. Att förtala någon är att sprida falska rykten. Man får inte skvallra, säga fula ord eller håna varandra. 
Dessa ord kan även inkludera; att prata om folk bakom ryggen eller att man förnedrar folk i deras ansikte, någon som skadar med handen vs någon som skadar någon med tungan, någon som kallar folk vid ord som de ogillar, någon som gör narr [med ögon eller tal] av någon i gruppen vs 

gheebah - baktal - när man säger något om en peron som han inte vill att folk ska veta. Dessa saker är sanna. 
buhtan - förtal när man hittar på lögner om en person och sprider till andra. 
 nameemah - att skvallra och på så sätt skapa problem mellan folk.  

Vi vet att det finns människor som älskar att håna andra och sprida rykten. Familjer som sitter och pratar om grannarna och deras mostrar istället för att påminna varandra om gott. Som förälder ska vi föregå med gott exempel och stoppa sånt. 
Går vi till mediaindustrin idag ser vi att många program handlar just om att göra narr av folk. En sak som hände nyligen var hur smittskyddsläkaren Anders Tegnell blev uthängd efter sina framträdanden i Coronaläget. 
Troende! Undvik i möjligaste mån att göra lösa antaganden [och förmoda det ena och det andra om varandra]; det kan ligga synd i sådana antaganden. Och spionera inte på varandra och tala inte illa om andra bakom deras rygg. [Eller] skulle någon av er vilja äta sin döde broders kött? Nej, den [tanken] skulle ni finna vämjelig! Och frukta Gud! I Sin barmhärtighet går Gud den ångerfulle till mötes! 49:12

Abu Bakr brukade ha en sten i munnen så att han skulle tänka noga på vad han sa innan han sa det. Profeten gick förbi två gravar en gång och sa, "De straffas, men de straffas inte för något som de hade kunnat förhindra. En av dem brukade gå runt och sprida rykten och den andre vidtog inte åtgärder för att inte få urin på sig när han kissade." Sedan bad han om en levande gren som han delade på två och stoppade i marken och sa, "Må deras straff underlättas så länge dessa grenar inte torkar ut." Bukhari

Profeten sa även, "Den som gjort fel mot sin broder vad gäller hans ära eller något annat låt honom söka förlåtelse idag, innan det inte finns några dinar eller dirham [som kan betala för hans fel istället] om han har några goda gärningar kommer de tas ifrån honom tills han är kvitt och om han inte har några goda gärningar kommer han få den andres [den han skadat] dåliga gärningar som börda." 

الَّذِي جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَه

som samlar pengar på hög och räknar dem om och om igen

Inte nog med att han samlat pengar på hög han slösar även bort sin tid med att räkna dem likt Joakim von Anka. Hur eller var pengarna kommer ifrån spelar ingen roll. 

يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ

Han tror att pengar kommer att göra honom odödlig.

Pengar korumperar brukar man säga. Förr hade vi Faraon och idag har vi människor med pengar som försöker köpa sig evigt liv. 

كَلَّا لَيُنبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ

Nej! Han kommer att slängas in i hotamah.

Det är bara i denna surah som Allah beskriver elden som något tungt som kommer att krossa dess invånare. Som totalt förstör dess invånare. Personen som beskrivs ovan har dessa straff att vänta. 

وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحُطَمَةُ

Och vad kommer att få dig att förstå vad hotamah är?

نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ

Det är Allahs eld.

Inte en vanlig eld utan Allahs eld. Må Allah skydda oss. 

الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ


Som ska blossa upp och tränga in i [syndarnas] hjärtan;

De sjuka hjärtan som levde på jorden fyllda med falsk stolthet kommer elden att rena med sin eld. 

إِنَّهَا عَلَيْهِم مُّؤْصَدَةٌ

Helvetes eld ska sluta sig omkring dem,

فِي عَمَدٍ مُّمَدَّدَةٍ

Så som förlängda pelare.

I vanliga fall kan man tänka sig att man försöker rymma genom att klättra på pelarna men här är även pelarna täckta av eld. 

Läxa: 

Veckans läxa är att veta när man får prata om andra?

1. Förtryck

Om man blivit förtryckt har man rätt att gå till någon som kan hjälpa till att ställa allt till rätta. Man har ingen rätt att gå ut och prata vitt och brett om de som förtryckt en.

2. Att ändra något som är dåligt
Att ändra något som är dåligt och få personen att bli rättfärdig igen. Om man inte själv kan rätta till personen som är dålig ska man be någon att hjälpa till men vara försiktig med att baktala personen. Om det är en ledare som är dålig ska man låta de lärda prata med honom, Muhammad (sallaAllaho aleihi wa sallam) sa:

"När ni vill ändra något fel som sultanen begår ta honom i handen och råd honom i det fördolda."(Aquidah Tahawiyah)

3. Fatwa

Om man vill ha råd om hur man ska göra eller vad islam säger i en fråga ska man göra detta genom att generalisera frågan och inte nämna namn eller dyl. Var så diskret som möjligt när du förklarar.

4. Varna muslimer för något dåligt
T.ex. om du vet att en muslim ska göra affärer med en muslim som inte är ärlig då får du varna muslimen, men håll det kort och till ämnet. Du kan till exempel säga: " Det är inte bra för dig att göra affärer med denna muslim." Fortsätt inte ditt utlägg med att säga p.g.a. att han gör så och så. Det är tillåtet att varna andra, men inte så att det går ut över dennes ära.

När man varnar någon ska man vara försiktig med vilka ord man väljer och alltid frukta Allah!

5. Råd för att förhindra att någon ska följa syndare och "förnyare av religionen"

Öppet berätta om de gärningar som gjordes öppet för den personen, men det är inte tillåtet att berätta om de gärningar som skett I hemlighet. Du baktalar det som gjordes öppet.

6. Att höra sig för

Att fråga om personen är blind, döv, halt är en synd men det är tillåtet om man gör det med en god avsikt. Det får inte vara för att sätta ner eller förolämpa personen.

Jag har begått synden att baktala en eller flera personer, och jag förtalade andra genom att säga  säga att de gjort saker de egentliga var oskyldiga till. Måste jag berätta för dem vad jag har gjort och be om deras förlåtelse? OM inte, hur ångrar jag mig?

A5. I detta fall måste man väga för och nackdelar.
Om du berättar för dem om att du baktalat eller förtalat och det inte resulterar i att de blir arga eller att de börjar hata dig, då ska man berätta det för dem - även om det bara sker på ett allmänt sätt - och be om deras förlåtelse. 

Han kan säga "Jag har gjort fel mot dig tidigare," eller "jag har talat om dig på ett orättvist sätt, och nu har jag ångrat mig till Allah, så snälla förlåt mig" - utan att gå in på detaljer, och detta är tillräckligt bra.

Men om du berättar för dem om ditt baktalande och förtal och det frambringar hat och vrede (vilket är mest troligt i de flesta fall), eller om allmän ursäkt inte kommer att tillfredsställa dem utan han kommer kräva detaljer (som kommer få dem att hata dig ännu mer) - då behöver du inte berätta alls, för islam vill inte öka orätt handlande. 


Att berätta för en person som tidigare var positiv och glad om någonting som kommer att göra honom arg och framkalla hat går emot Sharee'ahs mål, vilket försöker öppna muslimernas hjärta mot varandra och sprida broderlig kärlek mellan dem. Att man berättar för en person om sitt förtal får den personen att hata honom från och med det. I sådana fall är det tillräckligt att bara ångra sig inför Allah, på följande sätt:

  • En skall känna ånger, sökandes Allahs förlåtelse, tänka på uselheten i denna synd, och tro att det är haraam.
  • Han skall säga till människorna till vilka han yttrat de falska orden att det han sagt inte var sant, och han skall rentvå namnet på den person om vilken skvallret handlade om.
  • Han skall tala berömmande om personen som han förtalat, i samma församling som förtalet skedde, och nämna hans goda kvaliteter.
  • Han skall försvara personen som han skvallrade om i det förflutna, och ta honom i försvar om någon försöker att tala illa om honom.
  • Han skall be om förlåtelse för honom i hans frånvaro.
(al-Madaarij, 1/291; al-Mughni ma'a'l-Sharh al-Kabeer, 12/7 

Mer om hur man gör för att ångra sig hittar ni här. 

Pyssel; 

Jag har begränsat med resurser just nu så får använde det vi har. Fick läder från en soffa som vi stansar snälla ord på och gör till bokmärken. Om man blir tillräckligt duktig kan man faktiskt sälja såna här bokmärken. Som muslim ska vi inte efterlikna de som samlar pengar på hög och spenderar dagarna med att räkna dem. Passar på att påminna barnen om skillnaden mellan zakaat och sadaqa.

Länkar;

Här hittar ni några audiolektioner om Surah Humaza
islamqa baktal mm
mer om tungan på svenska

Kommentarer

Populära inlägg