Surah al-Humazah



Eftersom skvaller, dissningar, blickar och annat elakt beteende är så utspritt tog jag fasta på det i den här suran i min berättelse. Historien om den unga Aisha som hycklarna spred elaka rykten om tror jag att flickor kan relatera till lätt. Jag hoppas även att de efter vårat samtal får en tankeställare; att vi muslimer måste passa vår tunga!

Som pyssel valde jag ett relaterat till ayah 2 i suran;

...som samlar pengar på hög och räknar dem om och om igen

I vår sparbössa samlar vi pengar till andra och den får gärna ligga framme året om :) Om ni kommer ihåg att vi bakade muffins när vi lärde oss surah Maoon så samlade vi pengarna i burken. Bara några muffins gav ca. 200 kr till fattiga. 

Vi använde oss av vanliga "plåtburkar med plastlock" typ en tomatpuré burk. Sedan klistrade vi fast bokstäver  och målade över allt med vit färg. När färgen torkat börjar den roliga dekoren. Jag använde stämplar, dekorsten och lite färg från stämpeldynan för att få bokstäverna att träda fram mer. 

Alhamdolillah!!

Stenciler;

Saga till surah al-Humazah
Surah al-humazah på svenska, arabiska och transkriberat. OBS! transkriberingen har jag gjort utifrån barnen jag har. De kan inte  läsa med många tecken som ska förklaras istället är det en enkel transkribering...

Länkar; 

Intressant om betydelsen av orden humazah och lumazah ¨
Anteckningar från Nouman Ali Khans audio

Kommentarer

Populära inlägg