Något litet varje vecka...

 Man ska inte se ner på små steg när man uppfostrar barn. Dessa små saker man kan göra regelbundet som i längden adderar upp och blir ett litet berg. 

Med min yngsta har jag i några månader haft ett projekt där vi lär oss en hadith eller en dua varje vecka. På fredagen ska han ha lärt sig sin läxa och om han kan den får han sina fredagspengar/godis. 

När vi lär oss dessa ahadith eller dua så dyker vi in djupare i dess betydelse eller får in den nya duan i vår dagliga rutin. 

Jag skriver ner våra "läxor" på små kort så vi kan repetera de med jämna mellanrum så vi inte glömmer! Vi lär oss allt på arabiska och rekommenderar att man gör det då det är såååå mycket enklare. Med några få ord kan man förklara något som på svenska blir flera meningar. För barn som inte kan arabiska blir det ett perfekt sätt att lära sig lite arabiska, man lär sig utantill och förklarar och berättat på svenska. 

Vi har lärt oss en del av de ahadith som finns Här men även islams pelare, emans pelare, dua när man går ut, går och lägger sig, går på toaletten, några dua man ska göra morgon och kväll osv. 

När han lärt oss 10 stycken får han en liten extra present. Använder fortfarande den här som inspo idag...

”Jag hörde Ibrahem ibn Adham säga, ’Min far sa till mig, ’Åh min son, sök efter ahadith och varje gång du hör en och kommer ihåg den så ska jag ge dig en dirham. På så sätt lärde jag mig ahadith.” 

Kommentarer

Populära inlägg