Tema Koranen - Surah Kahf del 2

Nästa berättelse att ta lärdom från i surah Kahf är berättelsen om två män.


För länge sedan levde två bröder i en by som glömts bort för längesedan. Den ena brodern var en fattig man som älskade Allah väldigt mycket. Han var nöjd över det lilla han hade och tackade Honom ofta. Rikedomar sköljde över den andre brodern. Allah hade välsignat honom med tjänare, stora hus och många barn. Hans stora stolthet var hans två bördiga trädgårdar där vindruvsklasarna hängde tunga från plantorna. De omtåliga plantorna skyddades av stora palmträd fyllda av frukt. En å rann sakta fram mellan träden. Istället för att vara tacksam var mannen stolt och högmodig. Alla välsignelser hade gjort honom snål och arrogant. ”Du vet att jag har mer rikedomar, tjänare och barn än vad du har”, sa han till sin bror en dag när de gick in i trädgården. ”Jag tror inte den här trädgården någonsin kommer att torka ut! Jag tror inte ens att Domedagen kommer men skulle den komma så får jag säkert mer än dig eftersom jag har så mycket nu.”

”Va! Tror du inte på Allah som skapat dig från lera och som gett dig allt du har?”, svarade brodern chockat. ”Istället för att vara otacksam borde du säga ma sha Allah la quwwata illa billah. Tänk på att Allah kan ge mig något bättre fastän jag har färre barn och rikedomar än dig.” Innan den fattige brodern gick sin väg påminde han en sista gång: ”Åh bror glöm inte din Herre! Det är Han som gett dig allt du har och Han kan ta bort det igen, glöm inte det!”
Framför deras ögon förstördes trädgårdarna. All frukt var borta och ingenting fanns kvar. Ån torkades ut. Träden kala. Buskarna borta. Mannen vred sina händer i förtvivlan medan han sa; ”Jag önskar att jag dyrkat Allah hela tiden!”

Visste du att… MashaAllah betyder ”det Allah vill kommer att hända”

Från Koranens budskap: 

OCH LÅT dem få höra liknelsen om två män, av vilka Vi skänkte den ene två vingårdar, omgärdade av dadelpalmer och åtskilda av ett åkerfält. Båda vingårdarna gav frukt i aldrig sinande mängd, eftersom Vi hade låtit en källåder rinna upp mellan dem. Mannen fick därför riklig avkastning. Under ett samtal med sin vän sade han: 

"Jag är rikare än du och jag har fler män i mitt följe." 

[Med sitt övermodiga skryt] hade han redan vållat sig själv skada, men så gick han runt [med sin vän] i vingården och fortsatte: 

"Jag tror inte att denna [vingård] någonsin kommer att förtorka; inte heller tror jag att den Yttersta stunden kommer, men [kommer den] och jag förs inför min Herre, skall jag säkert få något ännu bättre i dess ställe!" 

Samtalet fortgick och vännen sade: 

”Tackar du inte Honom som har skapat dig av jord, därefter av en droppe [säd] och till sist format dig till en människa? [Jag vet att] Han är Gud, min Herre, och jag sätter ingen vid min Herres sida.  Om du bara hade sagt när du gick ut i din vingård:'Ske Guds vilja! Det finns ingen styrka utom hos Gud!' Om du anser att jag är underlägsen dig i rikedom och [antal] söner, ger Gud mig kanske något som är bättre än din vingård och över den låter Han kanske en storm från himlen bryta lös som förvandlar den till torr och ofruktbar mark eller låter dess källvatten sjunka till sådant djup att du aldrig återfinner det." 

Då drabbades [den andres] vingårdar [av total ödeläggelse] och han vred sina händer [i förtvivlan] över vad han gett ut för det som [nu] förstörts och han utbrast: 

"Om jag ändå hade avhållit mig från att sätta någon annan vid Guds sida!" 

Han hade inga hjälpare utom Gud och han kunde inte hjälpa sig själv. Här [ser man att] ingen kan ge skydd utom Gud, som är sann Gud, att ingen belönar bättre än Han och att ingen bereder [människan] en lyckligare utgång. Surah Kahf 32-44

Läxa;

- Vi fortsätter att lära oss de 10 första ayaht i Surah Kahf.
- Vi lär oss berättelsen om mannen med de två trädgårdarna.
- I denna berättelse får vi en insikt i prövningen med rikedomar. För att återkoppla till förra veckans lektion och surah Kahfs koppling med Dajjal. Dajjal kommer att komma i en tid med utbredd fattigdom och hunger. Denne lögnare kommer med rikedomar och makt i utbyte att man tror på honom. För att inte falla offer måste man vara förbereda sig redan nu med gudsfruktan
.

Vi lär oss även hur den fattige brodern var tyst när den andre mannen skröt om sina ägodelar. Om någon pratar med dig och säger, vet du vi åker på semester varje sommar till Thailand, och vi har BMW och mina föräldrar ska köpa den senaste iphone till mig osv så är det lätt att man börjar berätta om sina egna rikedomar för att inte känna sig mindre. Denne man lät honom dock gå på och skryta men när mannen gick över gränsen och förkastade tron på Domedagen då stod han upp för sin religion och påminde honom om Allah. Där ser man god vänskap, att man tar ner varandra på jorden och påminner varandra om det riktiga målet.

Kom ihåg att… Rikedomar inte är ett tecken på Allahs kärlek. Allah ger i detta liv till vem Han vill.

- Dua

La hawla wa la quwwata illah billah - ingen kan undvika att synda utan Allahs skydd och ingen har styrkan att lyda Allah utan Hans hjälp. Denna förklaring gav profeten oss och är återberättad av Abu Ya^la. Det är även bekräftat att profeten, salla-l-lahu ^alayhi wa sallam, framhävde vikten av att säga detta uttalande.

Med detta uttalande erkänner vi att vi inte kan göra något utan Allahs hjälp och support. Oavsett hur mycket makt, styrka eller energi vi må ha så kan vi inte göra något utom med Allahs vilja. 

- ett citat från under Allahs tron
- inskriberat på en port till jannah
- en av portarna till paradiset

En dua att säga;
- när vi känner villfarelse i oss själva - ex om vi känner arrogans i något vi äger
- när en stor prövning sker som vi har svårt att förstå eller klara av
- när vi känner avund/svartsjuka för vad någon har


Pyssel;

Vi bakar en sista gång innan Ramadan. Något som skiljer rik från fattig åt är just maten. Vi ska alla fylla våra magar medan vi kan baka tårtor och bakelser får den fattge nöja sig med basföda om än det.

Länkar;

Lektion av Mirza Yawar Baig
Surah Kahf Yasir Qadhi
islamqa dua la hawla wa la...
Nouman ali Khan

Kommentarer

Populära inlägg