Tema Koranen - Surah al-Kafiroon


Bismillah, om ni finner fel i denna text, lämna kommentar så jag kan ändra det. 

En otroligt viktig surah speciellt för oss som lever här. Om barnen förstår den här surahn och historien bakom vet de att man aldrig får förhandla vad gäller islam.


En förbjuden byteshandel

För över 1400 år sedan i Mecka…

Snart var tiden för hajj inne och människor från hela Arabien skulle komma till Mecka. Ledarna i staden hade kallat till krismöte. När pilgrimer kom från när och fjärran till Mecka var de rädda för att islam skulle spridas ännu mer. Vad skulle de säga om Profeten Muhammad?

”Vi säger att han är galen, bebodd av jinn”, föreslog en av männen. ”Nej, det går inte. Muhammad ser inte galen ut, det vet du.”

 ”Vi säger att han är en poet”, sa en annan man. 

”Nej, han är ingen poet. Koranen är inte poesi, och vi vet hur poesi låter.”

 ”Vi säger att han är en trollkarl.” 

”Nej, han är ingen trollkarl, han sysslar inte med trollkarlarnas knytande.”

Till slut bestämde de att kalla Profeten Muhammad för trollkarl. Trots det fortsatte islam att spridas.

Som en sista utväg gick fyra av Quraish ledare till Profeten Muhammad för att förhandla. 

”Vi ska ge dig så mycket pengar att du blir den rikaste mannen i Mecka. Vi ska ge dig vilken kvinna du vill ha så att du kan gifta dig. Du får bli vår ledare och vi ska följa och lyda dig bara du inte pratar illa om våra gudar.”

Allah hade redan gett Allah Sändebud det bästa i surah Kawthar och ingenting kunde slå det. När Quraish förstod att det de kunde erbjuda inte gjorde något intryck fortsatte de; 

”Om du inte vill gå med på det här så har vi ett annat förslag”, sa ledare som förde talan. 

Profeten Muhammad undrade vad de hade att erbjuda mer än så.

”Jo, om du dyrkar våra gudar, Lat och Uzza, ett år så ska vi dyrka din gud i ett år. Om din gud är bättre än våra gudar så blir det bättre för oss och om våra gudar är bättre än din gud så blir det bättre för dig”, fortsatte mannen. 

Det här var en byteshandel som Profeten Muhammad inte kunde gå med på. Aldrig kunde han sluta dyrka Allah, om så bara för en liten stund. Aldrig kunde han be till någon annat än Allah!

Innan han svarade de otroende väntade han på svar från Allah och det svar han fick var surah Kafiroon. Profeten var en snäll och tålmodig man, han hånade inte eller kallade någon dåliga namn. När surah Kafiroon uppenbarats gick han fram till de otroende där de stod samlade kring kabah och läste upp surah Kafiroon. Att kalla någon kafir är förnedrande men Allah hade lovat Profeten att Han skulle skydda honom. 

Om det varit någon som förnedrade andra på daglig basis hade inte intrycket varit lika stort men nu var det Profeten som var den bästa av alla människor som kom och kallade dem kuffar. 

Nu drogs linjen och tiden för dawa var över. Det fanns inget mellan dem längre. Dessa otroende skulle aldrig bli muslimer och Profetens tid i Mecka hade kommit till ett slut. Denna sura var som att deklarera krig. 

Läxa/lärdom;


Defination av dyrkan - Ibn Taymiyyah 5 villkor för att vara en av Allahs slav;

1. lyda (man måste lyda Allah före allt annat)
2. älska (man måste älska Allah mer än allt annat.)
3. lita (tawakul - jag måste lita på Allah i livet. Allah vet bäst)
4. uppriktighet (vi måste vara uppriktiga i vår dyrkan och inte ex be för att mamma ska bli glad)
5. Att vara Allahs slav. (Det finns människor som dyrkar Allah men de dyrkar Allah på ett sett som går emot det Allah vill. Vi måste vara slavar till Allah på de villkor som Allah lagt och inte så som vi vill. Om vi dyrkar Allah så som Han vill då är vi Allahs slavar.)


Ibadah/abodiya - dyrkan och att vara en slav. När du ber maghrib dyrkar du Allah. När du ber Isha dyrkar du Allah men vad är vi däremellan? Vi är Allahs slavar. Vi är slavar hela tiden, när vi sover, äter osv. Dyrkan är specifika gärningar men en slav är en slav hela tiden. Vi ska inte bara vara fredagsmuslimer utan sträva efter att vara varje sekund muslimer. Många muslimer dyrkar Allah men de agerar inte som Allahs slavar. Någon ber alla böner i mosken men han säljer droger. Han dyrkar Allah men han lyder inte Allah - han agerar inte som Allahs slav. källa

Några exempel på kufr? 

  • Håna religionen/skämta om något i religionen ex niqab, skägg osv. 
  • Ogilla något som Allah uppenbarat. Vi ska älska Allah och Hans Sändebud mer än allt annat. En av delarna av eman är att älska det Allah älskar och hata det Allah hatar. 
  • Anse att något annat system/styre är bättre än Shariah. Ex. tycka att demokrati är mycket bättre än shariah eller fängelse är bättre än att amputera handen från den som stulit. 
  • En person som struntar i att lära sig religionen, praktiserar den inte och bryr sig inte ens om att följa religionen även om någon påminner den. Om man säger till den här personen att det är ramadan och man måste fasta så går dom därifrån utan att bry sig. Man kanske säger att man är muslim men ingenting i personens gärningar visar det. 
  • Att göra något som är haram till halal eller halal till haram. ex säga att det är ok med homosexuella giftermål, äta gris, man behöver inte be osv. 
  • Att kalla sig själv kristen, jude, kaafir osv. 
Om man faller in i kufr måste man göra tawbah och be Allah om förlåtelse. 

Vi har tidigare haft några diskussioner om vem som är kaffir och för många år sedan hade jag sagt "den som inte ber." Jag som enkel liten muslim utan kunskap ska vara väldigt försiktig med vem jag kallar kaafir. Okunskapen i ummaht är stort och i okunskap gör muslimer saker som tar en ut ur islam men det är inte för mig att stå med fingret och kalla dem kuffar. 

Undervisa, berätta, varna och var ett gott exempel är något jag kan göra. Att peka finger mot födda muslimer och säga kaafir till höger och vänster är inget vi bör lära våra barn anser jag och inget jag kommer att förespråka. 

Om du kallar någon en kafir och denna inte är det så går ordet tillbaka till dig och du är kafir. Må Allah skydda. 
Det är i gråzoner som vi måste vara försiktiga och inte i klara fall ex kristna, ateister osv. I många famlijer kan det vara någon som slarvar med bönen (hur många tonåringar sköter sina böner) att börja kalla denna svaga människa kafir kanske får den att sluta helt. 

De ska veta att islam är något vi måste ta seriöst och inte behandla hur som helst. Det finns regler som vi måste följa. Om vi kallar oss muslimer ska vi veta att vi ingått ett kontrakt med Allah där Allah är vår Herre och vi är Hans slavar. Vi hör och vi lyder. Allahs lagar och regler är till för vårt bästa och vi måste göra vårt bästa att följa dem. 

En annan fallgrop som shaytaan kan locka med är att känna sig bättre än andra. i berättelsen om mannen som dyrkade Allah och syndaren som drack alkohol finns en stor läxa. Ni hittar den historien här
Vi måste vara försiktiga med att känna oss bättre än andra, vår ibadah och islam är något vi vara tacksamma över. Allah har våra hjärtan i Sin hand. Vi ber Allah att göra våra hjärtan stadiga på Hans religion. 

Profeten sa; "En man sa, "Vid Alah, Allah kommer inte förlåta dig! Allah den Högste sa, "Vem är han som svär vid Mig att Jag inte kommer att förlåta någon? Jag har förlåtit honom och låtit dina goda gärningar gå om intet." Sahih Muslim

Några frågor;

Vilka suror börjar på qol? Kafiroon, Ikhlas, nas, falaq och jinn. När Allah säger qol är det för att vi ska vara extra uppmärksamma. 

När läste Profeten surah Kafiroon?

I witr
Sunnah Fajr
Sunnah maghrib
Sunnah efter tawaaf
Innan man ska sova

Vad är belöningen i att läsa Surah Kafiroon? 

Som att läsa 1/4 del av koranen.

Pyssel;

Ordet kufr betyder på arabiska att täcka över eller att dölja något. Precis som en bonde döljer frön i marken när han odlar på arabiska kan en bonde kallas för kuffar, ex. surah hadid 57:20 
Kufr är att dölja sanningen, hjärtat, avsikten och deras tro på Allah. 

Vi odlar timjan och oregano i konservburkar. Bild är från tidigare planeringstillfälle. 

Länkar

Tafsir surah Kafiroon Nouman Ali Khan
Yaser Birjas Surah Kafiroon
Jamal Zarbozo Kufr
Tidigare lektion om Kafiroon
islamqa om kufr

Kommentarer

Populära inlägg