Tema Profeter - Skapelsens början


AV berättelserna om [de tidigare] sändebuden har Vi låtit dig veta allt det som kan stärka [tron i] ditt hjärta; med det har sanningen nått dig och en förmaning och en påminnelse till de troende. 11:120
Vi påbörjar nu ett nytt tema med berättelser från Profeternas liv och lärdomar därifrån. Profeten Muhammad blev beordrad att berätta för oss berättelser från förr, vilket gör det en plikt även för oss. Dessa berättelser är inte för underhållning utan för att reflektera över. Profeterna är våra förebilder, de som Allah vägledde och som vi bör efterlikna. De bästa människor som någonsin levt. Vi behöver alla förebilder, speciellt i denna tid där vi blir matade med dåliga förebilder så denna termin fyller vi träffarna med Profeternas liv inshAllah. Det finns fler Profeter och Sändebud än de vi vet och en del av dessa får vi veta mer om än andra. Vid vårt första möte börjar vår resa ända från början - 

Innan skapandet av Tronen och före skapandet av himlarna och jorden och innan det fanns någon uppfattning om riktning fanns Allah. Och det fanns inget före Honom och inget bakom Honom och inget vid Hans sida. Allah är Skaparen - den som skapat allt som finns. Vad Allah skapade först finns lite olika åsikter om men bland det som skapades först var (utan speciell ordning); Tronen, vatten, Pennan och Moln. 

Några män från Jemen kom en gång till Profeten och frågade honom om hur det var från allra första början. Han sa, "Endast Allah fanns och inget fanns innan Honom, och Hans Tron var på vatten. Sedan skapade Han himlarna och jorden och skrev allt som skulle ske i al-Lawh al-Mahooz." källa


Allah skapade fyra saker med Sina Händer; Tronen, Pennan, Paradiset (Jannat 'Adan) och Adam allt annat skapades genom att ordet "Var" och sedan var det.

Tronen - Tronen är enorm och majestätisk som är på vatten. Änglar bär upp Tronen och det finns änglar som cirkulerar den. Dessa änglar är enorma att det skulle ta 700 år att flyga från öronsnibben till axeln. Allah är över Tronen. Allah skapade även al-Kursi "fotstolen" som är större än himlarna och jorden och skillnaden mellan al-Kursi och Tronen är som att slänga en ring i öknen. 

Pennan - Bland det första som skapades var pennan med vilket ödet skrevs ner, redan 50 000 år innan Han skapade himlarna och jorden. Allah beordrade Pennan att skriva varpå pennan frågade, "Vad ska jag skriva?" "Skriv det som ska ske fram till Domedagen." Allt skrevs ned i den bevarade "tavlan" (al-Lawh al-Mahfoodh). Tänk allt som ska, varje löv som faller är nämnt. 

Moln - Man frågade Allahs Sändebud om vad som fanns innan Allah skapade himlarna och jorden och han svarade, "Han var ovan [vita] moln - ingen luft fanns under Honom och ingen luft fanns ovan Honom och Han skapade Sin Tron ovanpå vatten." Källa


På sex dagar skapade Allah himlarna och jorden och allt som finns däremellan. 
Vi har helt visst skapat himlarna och jorden och allt som finns däremellan under sex dagar - och detta tröttade Oss inte. 50:38
I Surah Fussilat beskriver Allah hur Han skapade jorden på två dagar med fast förankrade berg som reser sig högt över dess [yta] och därefter välsignat den, och mätte ut all "Sustenance" för dess invånare under 4 lika långa dagar. Sedan steg Han [Istawa] mot rymden, som var rök och sa till den och jorden, "kom villigt eller nödda och tvugna!" - och de svarade: "Vi kommer villigt!" Under två dagar skapade och formade Han dem till sju rymder och varje rymd fick dess uppgift. Rymden närmast jorden smyckades med ljus. 

Vi måste komma ihåg att dessa dagar är inte som våra dagar utan tidsperioder. 
 INSER DE inte, de som vill förneka sanningen, att himlarna och jorden [en gång] utgjorde en enda, sammanhållen massa och [att] Vi skilde dem åt? Och [vet de inte] att Vi har låtit allt liv uppstå ur vatten? Har de då ingen tro? 21:30
Allah hade även kunnat säga var och det skulle vara. Olika anledningar till detta har lärda sagt kan vara; 

  • genom att skapa steg för steg visade Han sin Makt för änglarna, 
  • utav vishet
  • det skedde stegvis så att ingen ska kunna tro att det hände av en slump eller naturligt
Vi kan inte ifrågasätta varför Allah valde att skapa skapelsen under sex dagar då Allah säger i Koranen; 
 [Ingen] kan ställa Honom till svars för Hans handlande, men [människorna] skall stå till svars [för sina handlingar]. 21:23
Vår kunskap är begränsad till det vi finner i Koranen och Sunnah och den kunskapen är tillräcklig för oss. Han började skapa på en söndag som på arabiska heter just youm al-Ahad och Adam skapades på fredag. Vidare beskriver Allah utvecklingen av skapelsen..
Och Gud har skapat alla levande varelser av vatten; bland dem finns de som krälar på sin buk, de som går på två ben och de som går på fyra. Gud skapar vad Han vill - Gud har allt i Sin makt 24:45
I skolan får barn redan från tidig ålder lära sig om evolutionsteorin och många barn jag möter söker skydd hos Allah från Big Bang ex men genom att vi visar ayaht som talar om hur allt började och förklarar vad vi muslimer vet utifrån Koranen och sunnah så tror jag att deras eman kan stärkas istället för att tvivla eller påverkas negativt. 

Nästa vecka fortsätter vi med berättelsen om Adam. 

Läxa; 
Vi skall visa dem Våra tecken vid horisonten och inom dem själva, ända till dess [uppenbarelsens] sanning står klar för dem! Är det inte nog för dem [att veta] att din Herre är vittne till allt som sker? 41:53
Tänkte ge barnen lite läxa varje gång...något att ta reda på, något att lära sig eller att bara reflektera lite extra. Denna gång talar vi om Skapelsen och Allah säger till oss gång efter gång att reflektera över tecken som finns i oss och runtomkring oss. 
I växlingen mellan natt och dag, och i allt vad Gud har skapat i himlarna och på jorden, ligger i sanning budskap till dem som fruktar Honom. 10:6

Och säg: "Gud ske lov och pris! Han skall visa er Sina tecken så att ni kommer att känna igen dem." Och din Herre förbiser ingenting av vad ni gör. 27:93
Det finns tecken för de som reflekterar i naturen (Nahl 10-17), universum, fostret som växer i magen, läs även surah Waqiah från ayah 58. Syret vi andas, vår jord som är anpassat till liv till bina som samlar honung är tecken. Denna vecka ska vi reflektera över Allahs skapelse och veckan som kommer ska vi dela med oss av något som är ett tecken för oss. Sen får vi se hur diskussionen blir efter det. 
I skapelsen av himlarna och jorden och i växlingen mellan natt och dag ligger helt visst budskap till dem som vill använda sitt förstånd; de som minns Gud när de står, när de sitter och när de lägger sig till vila, och som, när de begrundar himlarnas och jordens skapelse [ber med dessa ord]: "Herre! Du har inte skapat [allt] detta i blindo. Stor är Du i Din härlighet! Förskona oss från Eldens straff! 3:190-191





Pyssel; 

Vi har gjort galaxy slime som ni kan hitta recept på här som alternativt pyssel. Vi gjorde stjärnkuddar igen då de är så fina och roliga att göra. När du duttar på färgen så späd ut med vatten så flyter färgerna ihop lättare. Rita mönster/prickar med "glow in the dark" färg så blir det fint på natten. 



Frågor;

Vi kör fem frågor varje vecka och vinnaren får en liten present. Veckans frågor på texten ovan var; 

1. Berätta om något som får dig att säga sobhanAllah. Ett tecken på Allahs existens. 
2. Vilken är störst arsh eller kursi?
3. Nämn 2 saker som Allah skapade med sina egna händer. 
4. Vad skapade Allah först? (ett av de fyra olika godkänns)
5. Varför ska vi lära oss om profeternas liv?

utslagsfrågor - 
Vad heter boken i Paradiset där ödets skrevs ner i?
Under hur många dagar skapade Allah himlarna och jorden?
Nämn 4 saker som Allah skapade med sina händer. 

Länkar;

hur gammal är jorden?
Skapade på 6 dagar
Audio Profeterna Anwar Awlaki
islam.nu om början av skapelsen
Mer finns under namnet Malik al-Mulk


Kommentarer

Populära inlägg