Tema Nästa Liv - Uppväckelsen


Det namn vi bär genom livet är viktigt så viktigt att profeten gav oss riktlinjer för det vad gäller våra barn. Vi måste välja bra namn med bra betydelse för det är med våra namn vi blir kallade med i detta liv och i Nästa.  Våra barn växer upp som minoritet i detta land och jag är övertygad om att ett bra muslimska namn kan vara en ständig påminnelse om barnets identitet som muslim. Utifrån namnet kan vi ofta veta vilken religion en person har. Man kan inte fly från sitt namn. 

Vi pratade lite om meningen med livet, varför Allah skapat oss sedan fortsatte vi med hur Domedagen börjar... 

Just nu står ängeln Israfel med ögonen fästa vid Allah, redo att blåsa i hornet som får Domedagen att börja.  Han har stått så sedan den dag han skapades. Så en fredag, någon gång i framtiden, blåser han i hornet och allt på jorden och i himlen förlamas av skräck. Mamman som tänkte amma sitt barn kan inte ta upp det då hon är stel av skräck.  Människor raglar omkring på gatorna som om de var fulla men det är inte alkohol som får dem att vingla utan fruktan, fruktan för Allahs hårda straff som skrämmer dem. Tillslut faller de livlösa till marken.


När ängeln Israfel blåser i hornet igen vaknar allt som varit dött till liv. Med ett regn från skyn får till och med de förruttnade kropparna i graven liv igen. Det finns ett ben i kroppen som inte förmultnar i jorden - korsbenet, från vilket Allah kommer skapa oss igen. 
”Var ni än befinner er ska Allah samla er [på Domens dag]; Allah har allt i Sin makt”, säger Allah till oss i Koranen.
Uppväckelsen kommer att komma som en chock och de kommer jämra sig och ropa; 
"Vem har väckt oss ur vår djupa sömn?" [Och änglarna skall svara:] "Detta är vad den Nåderike har lovat - budbärarna sade sanningen. Ett dån, ett enda, skall ljuda, och alla ska föras fram inför Oss."  36:52
Alla som någonsin levt, jinn, djur och människor, vaknar upp till en värld av kaos. Jorden under deras fötter skakar kraftigt. De höga bergen vittrar sönder och blir till damm. Havet exploderar och börjar brinna. Himlen som stått så stadigt brister, spricker och faller samman. Stjärnorna långt ute i rymden faller ned. Solen och månen lindas in i mörker. 
De underskattar sannerligen Gud [som jämför Honom med bilder huggna i sten]! På Uppståndelsens dag skall jorden vara [som] en nypa [grus] för Honom och himlarna skall ligga hoprullade i Hans högra hand. Nej, stor är Han i Sin härlighet, höjd högt över allt vad [människor] sätter vid Hans sida! 39:67

Människor kommer stiga upp från sina gravar nakna, barfota och o-omskurna. När Aisha hörde det blev hon chockad och undrade om inte man kommer titta på varandra men Profeten sa att ingen kommer ha tid eller tanke på det då den dagen är mycket allvarligare än så. Till och med det lilla barnet som dog medan det fortfarande var litet kommer att bli gråhårig när den ser allt hemskt som sker denna dag. De som inte trodde på Allah och Domedagen kommer önska att de var jord, de kommer önska att de aldrig fick uppleva detta liv. 

Allah kommer att gripa tag i jorden och rulla upp himlen i Sin högra hand (på samma sätt som vi rullar ihop ett papper) och säga, "Jag är den Konungen var är jordens kungar?"  Mer om när detta sker kan ni läsa om här


Allah kommer samla människorna på en platt vit mark likt silver varpå inte någon har gjort en synd. 
"Koranen kommer möta sin vän på Domedagen när graven öppnas för honom. Mannen kommer fråga, 'Kommer du ihåg mig?' Men det kommer inte mannen i graven göra. 'Jag är din vän, Koranen, som gjorde dig törstig en varm dag och höll dig vaken om natten. Alla handelsmän får nytta av sin affärsverksamhet och idag ska du få nytta av dina goda gärningar.'" Han kommer få herravälde i sin högra hand och evigheten i sin vänstra hand. En krona av heder på sitt huvud och hans föräldrar kommer få kläder som aldrig har skådats. Föräldrarna kommer undra varför de fått kläder och man kommer svara, "För att din son brukade läsa Koranen." 
Profeten Muhammad kommer vara ledaren på Domedagen och han kommer vara den första att komma upp från graven. 

Solen steker ovanför människornas huvud. Människor svettas, en del till deras knän andra har svett till axlarna osv. Den enda skugga som finns denna dag är den från Allahs tron och i en hadith får vi veta att dessa är sju sorters människor; En rättvis ledare, en ung person som växte upp och dyrkade Allah, ett hjärta som är bundet till mosken, två personer som älskade varandra för Allahs skull, en vacker kvinna med hög status som förför en man men han avböjer på grund av fruktan av Allah, en person som ger sadaqa och döljer det ' den högra handen vet inte vad den vänstra handen har gett', en person som kommer ihåg Allah i ensamhet och gråter. 
och änglarna [skall stiga fram] från alla håll och över dem skall åtta [bärare] den Dagen bära din Herres tron. Den Dagen kommer ni att undergå [rannsakan och dom] och ingenting, som ni höll hemligt, skall förbli dolt. 69:17-18
Helvetet kommer att dras fram och alla kommer att tänka, ångra sig och reflektera över det liv de levde. 
och helvetet görs [synligt], den Dagen skall människan minnas [Våra varningar] - men vad hjälper det henne då att hon minns 89:23
Men denna dag är det för sent att ångra sig, det som är gjort är gjort. Vågen av rättvisa tas fram varpå människornas gärningar kommer att vägas. Ingen kommer att bli orättvist bedömd utan denna dag är den ultimata rättvisan. Till och med fåret som blev stångad av ett får i detta liv med horn kommer att få hämnas genom att få horn och stånga tillbaka. Till och med den minsta lilla goda eller onda vi gjort kommer att visas och vägas. Domedagen är den Dag då vi får stå till svars för hur vi levde detta liv, vi kan inte skylla på någon annan än oss själva. Det är våra gärningar som avgör hur länge vi får stå nakna, barfota och vänta, Domedagen är en Dag som är 50 000 år men för en del rättfärdiga kan det vara över på tiden det tar att be två rakaah. Människor som väntar kommer att vara rädda. En del är blinda; 

Och han skall säga: "Herre! Varför har Du låtit mig stiga fram blind [i denna församling]? [På jorden] var jag seende."  [Gud skall] svara: "Liksom du, när du fick lyssna till Våra budskap [på jorden, skyndade dig att] glömma dem, är du [nu blind och] överlämnad åt glömskan. 20:125-126
 Fruktan och väntan kommer att vara för mycket för de samlade att de bara vill att det ska börja.
 Människornas fruktan kommer få dem att fråga varandra om vem som ska hjälpa dem. De kommer att skynda till Adam och säga, ”Du är den som änglarna gjorde sujood till, Be för oss till din Herre.” Han kommer säga, ”Det är inte jag som passar för det. Gå till Ibrahem för han är Den Mest Barmhärtiges nära vän.” Så de kommer att gå till Ibrahim och han kommer att säga, ”Det är inte jag som passar för det. Gå till Moses för han är den som Allah talade till direkt.” Så de kommer att gå till Moses och han kommer att säga, ”Det är inte jag som passar för det. Gå till Isa för hans själ skapades av Allah och Hans Ord.” Så de kommer gå till Isa som kommer att säga, ”Jag, ja! Idag är min Herre så arg som han aldrig varit innan gå till Muhammad, den sista Profeten."
 ”Så de kommer att gå till mig och jag kommer att säga, jag passar för det.” Jag kommer att fråga min Herre om tillåtelse och Han kommer att ge mig tillåtelse, och Han kommer att ge mig inspiration till att yttra ord av prisning med vilka jag kommer att prisa Honom, ord som jag inte vet nu. Jag kommer att prisa Honom med dessa ord och falla ner till marken [sujood] framför honom. Han kommer att säga, ”Åh Muhammad, ta upp ditt huvud. Tala och Vi ska lyssna till dig, fråga och du ska få, gör förbön och din förbön ska bli accepterad.” 
Jag kommer att säga, ”Åh Herre, mitt ummah, mitt ummah!” Detta är den stora förbönen som Profeten sparade till sitt ummah att göra på Domedagen. Han kommer att be Allah om förlåtelse för sitt ummah och be Allah att underlätta skräcken de känner och börja räkenskapen. 
Modern kommer att fly från sitt barn, barnet flyr från sin förälder, vännen från sin vän. Denna dag kommer alla tänka på sig själva. Man kommer vara rädd att se någon man kände för alla kommer göra allt för att slippa denna dag. Man vill få sin rätt från den man kan allt för att skydda sig själv från straff. Alla kommer att tänka på sig själva. 
Ingen vän frågar efter en vän; [ändå] får de se varandra. För att köpa sig fri från straffet kommer den obotfärdige syndaren den Dagen att vilja offra [till och med] sina barn, sin hustru, sin broder, de anhöriga som hade beskyddat honom, ja, alla jordens invånare - [om] han på så sätt kan rädda sig. 70:10-14
Allah kommer beordra Paradiset närmare för att stilla de troendes fruktan; 
 Och paradiset skall föras fram helt nära de gudfruktiga [och en röst skall säga:] "Detta är vad som har lovats er, ni som ständigt hade Gud i tankarna och gjorde er möda att hålla [Hans bud], 50:31-32
Ordningen på händelserna ovan är inte nödvändigtvis i ordning utan mer en genomgång på vad som kommer att ske innan själva räkenskapen börjar. 

Pyssel: 

Vi gör namnbrickor med krympplast då varje människa kommer kallas med sitt namn och faderns namn. Man kan rita annat på krympplast så som blommor som dör på vintern för att växa upp på våren. Allah gör ofta liknelsen med den döda marken och återuppväckelsen. 


Länkar;


Audio med Anwar Awlaki om Hereafter 

Rekommenderar lektion om Domedagen av Yasir Qadhi
Hadith som vilka som får vara i skugga på Domedagen 
Sammanfattning om Domedagen på engelska
Att välja namn till sitt barn 

Kommentarer

Populära inlägg