Vad gör hemmabarn hela dagarna?


Jag är tillhör en minoritet på många sätt varav ett är att inte ha/haft mina barn på förskola.
83 procent av alla 1–5-åringar är idag inskrivna i förskolan. För tio år sedan var andelen 72 procent och för femton år sedan 59 procent. I åldersgruppen 3–5 år är nästan 95 procent inskrivna i förskolan. skolverket  
Idag tillhör min yngsta son på 3 år den där 5 procenten och det är jag tacksam och glad över även om det inte alltid är lätt. Små barn har enorma mängder energi och en del dagar kan kännas väldigt långa. Ibland kan man se ett litet barn som verkar så snällt men var övertygad om att alla barn har sina sidor som tär på föräldrarnas tålamod. Men allt går över, helt plötsligt är den lille stor och man får egentid igen.

Jag har förstått att det finns en hel del mammor därute som söker inspiration, precis som jag, därför tänkte jag dela med mig av vad vi gjort/gör om dagarna. Vi följer inget schema utan tar dagen som den kommer men oftast inkluderas följande;

Utelek

Vi är en ute familj, vi tar med barnen till svampskogen, blåbärsskogen, lingonskogen, skogspromenader och annat. Har man nära till naturen så är en promenad så skönt för liten som stor. Det är som om barnets fantasi eggas av alla naturliga intryck. Ibland kanske det bara blir en kort cykeltur eller en tur till soporna och då får det vara så. Ett av mina barn älskade naturstudier på hög nivå, vi kunde hitta honom utanför medan han studerade hur myrorna gick fram och tillbaka med mat till sin håla i marken. Om du själv har svårt för den vilda naturen och får lite panik av spindlar för inte över din rädsla till barnet. De är modiga och kan bli din lilla hjälte nästa gång du ser en spindel så har du dina räddare. Tänk på att barn tar efter dig! Kan man inte ta sig ut så ska man inte ha dåligt samvete för det men jag tror att vi alla mår bra av det.
I naturen utmanas kropp och psyke av för människan mer okontrollerbara krafter, samtidigt som den ofta ger individen möjlighet att röra sig och skapa mer fritt.  källa
Trots det tror man att barn "fått minskat utrymme för spontana möten med naturen då barnen blivit mer beroende av att föräldrar skjutsar dem till olika aktiviteter. Barns rörelsefrihet i närmiljön har minskat." Mer om vikten av utevistelse för barn hittar ni även här

Läs

Iqra! Böcker, böcker och böcker.  Att krypa upp tillsammans med en bok är både mysigt och lugnande. Barn gör ofta som vi gör så om du sätter dig med en bok kommer du se att barnen också kommer upptäcka böckernas värld (gäller även quran). När barnen är små har jag nog aldrig läst texten direkt ur en barnbok istället har jag hittat på eller berättat på mitt sätt antingen på arabiska eller svenska. I denna broschyr läste jag att det tydligen är positivt. Tänk på att en del böcker för barn kan ha helt oislamiska texter. Har du barn som inte vill sova på kvällen och du har slut på berättelser kan du prova "Kaninen som så gärna ville somna". Väldigt tråkig bok och man väntar på att något ska hända men inget händer och tillslut har både barn och vuxen somnat.

Rita och måla


Många tänker kanske kladd och livsfara med barn och färg men gör det du klarar. Klarar du bara av att ge ditt barn en blyertspenna och ett papper så är det bra nog. Jag har pysslat en del med barn i olika åldrar och en del barn saknar förmågan att hålla i en penna eller klippa med en sax fastän de är över 7år. De har inte fått öva på det tillräckligt. Om du inte litar på att barnet håller sig till papper så låt de sitta med dig vid bordet och rita en stund varje dag. Du äter i lugn och ro medan barnet går vild med pennor. 
Vad gäller färg så för den kladdkänslige skulle jag rekommendera vattenfärg eller att du sätter dom i badkaret med fingerfärger. Jag har inte lyssnat till det rådet själv varefter sonens kläder är fyllda med färgfläckar. Har man en mamma som pysslar blir det svårt att hålla små borta. Saxar är en annan sak jag älskar. Min mamma har varit förfärad flera gånger när yngsta har suttit med saxen i högsta hugg men 3 år gammal klipper han efter linjer och är hur säker som helst. Allahomma barik. 

Finmotorik

Alla mammor känner till det härliga pekfingergreppet - när de ålar omkring på golvet och verkar hitta varenda smula som finns. Låt det inte sluta vid smulor på golvet utan använd dig av andra saker för att fortsätta träna barnet i den konsten. Den motoriska utvecklingen "är en viktig förutsättning för lärandet." Det är hjärngympa samtidigt som de tränar på att koordinera händer och fingrar. Använd klistermärken, plocka saker från en burk till en annan, lego, klossar, trä större pärlor på tråd eller piprensare. Här finns en del idéer. 

Grovmotorik

De flesta känner till att små barn går från att krypa/hasa till gå för att sedan springa och hoppa. Utöver de grundläggande behöver barn träna upp balansen. Bra grovmotorik förhindrar olyckor senare samt är positivt för lärandet. 
Synt att man inte lagt större vikt vid rörelsens betydelse i läroplanen. Källa
Kan ni inte ta er ut för att balansera på trottoarkanten, klättra och springa så gör hinderbana i hemmet, inte nudda golv, brottas, gympa tillsammans, kasta boll, var kreativa och rörliga. Visste ni att jumping jacks är en sådan sak som många barn har svårt för och en del klarar det inte förrän vid 6 års ålder eller senare. Det är koordination på hög nivå :) 

Hjälp mamma

En sådan sak man kan bli tokig på ibland. Ett tag fick jag inte dammsuga utan han skulle göra det och när det var min tur då drog han ut sladden. Så liten sak som kan göra en tokig men det gick över. Att låta barn vara med och hjälpa till är lärorikt, skruva upp/fast skruvar, skära frukt och grönt, bre smörgås, diska, städa osv. Låt ditt barn få hjälpa till. Brukar läsa på en del amerikanska hemsidor med mammor som har scheman för hemsysslor som barnen i familjen ska klara av under dagen, många börjar redan vid 2 års ålder. Mina barn vill hjälpa till för mycket när de är små att jag inte skulle orka med ett schema också det lämnar jag till senare när de blir äldre. Även små barn blir trötta efter en storstädning!

Lek med andra

Har barnet syskon i nära ålder så leker de oftast tillsammans (när de inte bråkar) men med ett barn eller en sladdis så får mamma snällt leka väldigt mycket och det är inte alltid mamma orkar det efter ett par timmars lego, bilrace och kurragömma. För att få vila lite från leken och för att barnet ska få "social kompetens" sök upp andra mammor med barn och låt de små socialisera. Där jag bor nu hittade jag inte så mycket för barn så vi bildade en förening och nu har vi familjegympa en gång i veckan. Den lokala Hyresgästföreningen ställde upp med lokal under dagtid och vi har en"öppen förskola" där barnen träffas för att leka medan vi vuxna lär oss koranen. Finns det inte det du söker så gör det själv - vänta inte på någon annan eller att få allt serverat. 

När barn träffar andra barn får de en insyn i andra regler, hur man interagerar med andra barn och andra villkor. Ett barn som är hemma ofta, kanske enda barnet kommer ha svårt att dela med sig men ge inte upp tillslut lär dem sig. Är det bråk när ni är med andra så prata om det när ni kommer hem igen. Ha rollspel i hemmet där ni ger varandra leksaker för att träna på det (eller vad som är problemet). Det fungerar även för att barn ska lära sig tacka, hälsa osv. 

Quran, dua, ramsor och sånger

Min dotter älskade läsa koranen när hon var liten och hade talang för det mashAllah. Vi brukade läsa medan jag kammade och flätade hennes hår och hon lärde sig hur mycket som helst på det sättet. Allah barn är olika så ta fasta på ditt barns fallenhet så mycket du kan. Min yngsta idag har inte tid att sitta still så då har kvällen blivit den tid då vi läser tillsammans. Utöver Koran och dua så kan barnen lära sig väldigt mycket genom ramsor och sånger. Finns en hel del på svenska men även på arabiska. Lärde mig en i Egypten som jag tycker om (finns fler verser och säkert olika versioner men det här är det jag säger);

Mohammad nabina (Muhammad vår Profet)
Ommoho Amina (hans mamma Amina)
Aboho Abdullah - (hans pappa Abdullah)
mata maa ra'a (som dog och han fick aldrig se honom)
Sittina Halima mordiat nabina (Tanten Halima ammade Profeten) 
Abo Talib ammo kaan bi jokhafif anho (Farbrodern Abo Talib tog hand om honom)
Man lijohab Nabina Rasolollah (vem älskar profeten, sändebudet)
Waladat fi Mecka matat fil Madina (Föddes i Mecka och dog i Medina)
Muhammad Nabina - SallaAllaho aleihi wa sallam 

Pyssla

Som pysslare var ju tvungen att rekommendera lite pyssel. Pyssla är så variationsrikt och kan göras med vad som helst. Det eggar fantasin och tränar finmotorik, barnet utforskar känselsinnet ("sensory development"). Med små barn behöver det inte bli något eller vara fint - det handlar mer om att få utforska, känna och skapa som spelar roll. Kanske är det några pinnar eller kottar från skogen som limmas fast på en konservburk, massa skrot som blir till en robot, lera som bakas om och om igen, måla toalettrullar eller tejpa ihop olika saker. Galaxen i en burk gjorde vi för ett tag sedan och minstingen var glad och nöjd ett tag. Fyll upp med varmvatten och glitterlim i en burk och skaka - glittret snurrar runt som om de vore stjärnor. Lite washitejp gör allt lite finare. 

Egentid

För många mammor är detta en lyx - har man flera barn tätt och alla är hemma kan egentid vara en dröm som aldrig blir sann. Har du ett litet barn som älskar att roa sig själv så vet att det är en gåva alhamdolillah. Har du däremot ett barn som inte vill göra något själv utan du känner hela tiden som att barnet vill ha din uppmärksamhet och inget blir gjort och du får aldrig vila så finns kanske några råd jag kan ge... 

Att vara uttråkad är positivt då det sätter igång barnets egna kreativitet. Får de allt serverat blir det svårt att utveckla egen fantasi eller vara nöjda om de hela tiden blir serverade nöje efter nöje. Att säga till barnet att nu ska du leka själv för mamma vill ha egentid är att be om motsatt effekt så vi måste spela i en högre nivå. 

En kvinna jag läste om lät barnet få leka själv medan hon läste eller dyl. Timern var inställd på en kort tid och hon lät barnet vara tills den ringde. Varje dag samma sak medan hon förlängde tiden. Kanske går för en del...

Jag har en 3åring med massor av energi som vill att massor ska hända fram till syskonen droppar in från skolan. Jag har märkt att han leker bäst själv om jag börjar leka med honom för att sedan sitta bredvid med något eget. Ex. jag bygger legohus och fixar tåg vi bygger tillsammans och letar. Efter ett tag så tar hans fantasi över leken och jag får lite fritid. En hand över legot brukar också fungera då tror han att jag fortfarande är med i leken och letar bitar. Samma sak med bilar, lera eller andra leksaker även om min favorit är lego. 

Inget av mina barn har klagat över att de inte behövt gå till förskolan istället är de tacksamma. De har alla kunnat räkna, skriva och läsa innan skolålder utan större ansträngning från mig. Bara vanlig exponering av böcker, bokstäver och siffror. Barn som inte verkar intresserad av att lära sig kanske inte är mogna än och behöver mer tid. Det är inte säkert att de skulle lärt sig mer i förskolan heller. Barn med "svagheter" utan diagnos har inte tillgång till den extra hjälp en heltidsmamma kan ge. Tro på dig själv kära syster. Du är en mamma och gör ett jobb som andra mammor gjort ända sedan Hawa (Eva). Du kommer göra fel för det är så det går till. Vi gör fel sedan lär vi oss och sedan gör vi fel igen och börjar om. Ingen är prefekt och ibland mår barn från perfekta familjer sämre än barn från familjer med lite skavanker.

Jag ber Allah att Han ska skydda våra barn och vägleda dem på den rätta vägen. 

Länkar, 

Motorisk utveckling efter ålder
Exempel på övningar för att öva upp grovmotorik efter ålder

Kommentarer

Populära inlägg