Svensk skola vs hemskolning

Känner att jag måste skriva av mig om mina tankar och erfarenheter från 3 år i svensk skola vs skola på annat sätt. 

Det var en gång när den svenska skolan stod högt på listan bland bäst i världen. På den tiden litade man fortfarande på föräldrarnas kompetens och tillät hemskolning sedan dalade resultaten och hemskolningen förbjöds. Så nu när man ser att barnens skola inte håller måtten så finns inga alternativ för dig som förälder. Det är bara att vackert se på medan ditt barns motivation, kunskapsnivå och beteende förändras till det sämre.

Att gapen ökar beroende på vilken del i klassamhället (som faktiskt blivit synligare i landet lagom) du tillhör vet vi och det är även något man känner till i regeringen.
“Gaps are growing. Your upbringing now affects your results more in Sweden than in many other OECD countries..." Fridolin added. 

När vi bodde i en invandrartät förort till en storstad i Sverige så gick min dotter i en vanlig kommunal skola i området. Då det fanns brister i undervisningen ringde jag till kommunen för att påtala bristerna, svaret jag fick var att sätta min dotter i en skola där svenska barn är i  majoritet! Så problemen visste man om men lösningen för mig som visste mina rättigheter var att byta skola. Hm, trevligt med en skola för alla. Av olika anledningar var jag med i hennes klassrummet under ca. 2 veckor (vilket gav mig insyn i bristerna) innan det hade hon gått i en annan skola som jag också satt med i under 2 veckor och skillnaderna var enorma. Känslan jag fick i skola 2 var att här uppfostras morgondagens socialbidragstagare och lågavlönade. Och då hoppas jag att det är samhället som tar på sig skulden och inte skyller på "utrikesfödda". (Självklart finns det elever som klarar sig och "lyckas" men det gör de även i Egypten med 60 barn i klassrummet)

Nu har 3 år gått för oss i Sverige och mina barn har gått i respektive låg, mellan, högstadiet samt gymnasium. Sammanlagt har de gått på 6 olika skolor både kommunala och friskolor. Tillsammans med mitt barn som går i 9:an gjorde vi ett "experiment" där vi gick från friskola till en av Sveriges mest omtalade kommunala högstadieskolor. Så jag känner att jag har en del erfarenhet från 3 år. Vad kom jag fram till?
  • Barn som hemskolas har högre motivation och bättre allmänbildning. Kunskapen de lär sig sitter längre än den de lär sig i skolan. Mina barn säger ofta att den bästa skolan de haft var den vi hade hemma. 
  • Skolor har hög andel obehöriga lärare. Vad är då skillnaden mellan engagerad förälder och skola? 
  • En skola bytte man lärare nästan varje termin. Hur ska barnet få rättvisa betyg?
  • Obevakade lektioner då elever får titta på film. 
  • Film är väldigt populärt och vanligt, en del tittar på filmfilmer varje vecka. Vart tog roliga timmen vägen? Tittar inte barn på film redan som det är? 
  • Lärare löpte amok och kastar bänkar och stolar på elever. 
  • Rykten om "snuskiga lärare" florerar ofta. Där lärare säger opassanade saker till elever med sexuell anspelning. 
  • F i slutbetyg utan någon som helst förvarning sker ofta. 
  • Flickor kan anklaga pojkar för sexuella trakasserier anonymt utan att elev kan försvara sig eller få vet vem, när och hur. Pojken får rykte utan att ens kunna försvara sig. Har hört om detta från olika håll och det är lite läskigt. Det kan vara ett sätt för tjejer att hämnas om killen inte är intresserad tex. Men oseriösa anmälningar påverkar de seriösa anmälningarna negativt. Sen har vi diskussionen är det ok för tjejer att "kladda" på killar fastän de inte vill?
  • Skolor hinner inte fullfölja läroplanen och på så sätt får barn kunskapsluckor. 
  • Fusk är vanligt. Barn kan söka efter svaren på datorn ibland till och med!
  • Man lär sig inför proven och inte för livet. 
  • Duktiga elever trängs undan på bekostnad av "stökiga elever". 
  • Stökiga elever får inga konsekvenser utan daltas med. 
  • Droger och vapen florerar fritt. Vi säger att jag tvingas skicka min lilla ögonsten till den kommunala skolan. Min ögonsten blir beroende av droger eller tar droger och jag kan inte göra någonting då skolan är obligatorisk. Vem är ansvarig? Varför har inte jag som förälder rätten att skydda mina barn OM jag ser att skolan de är tvungna att gå på är kaos? Ni kanske tänker att det fria skolvalet ger alternativ: men då är vi tillbaka i ruta 1. Finns det plats på en av dessa "bättre skolor" där problemen inte finns i lika stor utsträckning. Vet jag som förälder (som kanske inte kan svenska språket) att det finns annat.  
  • Barn tvingas anpassa sig snabbt för att överleva sociala koder; Ett av mina barn fick beröm för sin goda uppfostran och respektfulla beteende när han började 7:an av flera lärare. Efter 2 år i samma skola får vi klagomål över beteendet och vi var ansvariga för dålig uppfostran. Berodde det på att han anpassade sig efter sociala koder i skolan eller att vi ändrade uppfostringstaktik? Tänker lite på uttrycket "survival of the fittest". Djungelns lag råder bland unga och dem är snabba att anpassa sig. För den som haft sitt barn i en institution från dagis kanske aldrig märker att dessa förändringar KAN bero på skolan utan istället kan föräldern göras till syndabock. Att gång på gång få klagomål över ens barns beteende är inte roligt för någon förälder att sen stå maktlös och inte kunna göra något åt det måste vara hemskt. 
  • Man anmäler till socialen utan anmärkning. Utredningen läggs ner efter 3 obligatoriska möten. Skolan som anmälde säger i senare skede att inga anmärkningar finns så anmälan var ett fullföljande av hot från rektorn. Inte påhitt då jag själv var där! 
  • Språkbruk ska vi inte ens gå in på. Gå in i en ortenskola så får ni höra en färgrik skala av ord du inte ens visste existerade. 
  • Den kommunala högstadieskolan med många barn som inte klarar målen har 2 timmar schemalagd "gårdstid"där de hänger på gården tillsammans och ex. spelar xbox och dyl.
  • Mobbing är vanligt men svårt att få bukt med. Om facket har representanter som åker runt på skolor för att motverka mobbing bland lärare så undrar jag hur man tänkt att mobbing bland elever ska upphöra. Rangordning verkar vara något som hör skolan till som man slipper som hemskolare.
  • Hemskolade barn är trygga barn som inte låter sig tryckas ner av andra elever. De har bättre självförtroende. Att växa upp och blivit mobbad ger djupa spår. Ett barn som börjar senare i obligatorisk skola har hunnit växa in i sig själv och känner sig trygg och kan stå emot sådant mycket bättre. 
  • Lärare och elevens personliga kemi påverkar betygen. 
  • Idag finns studier där elever med utlandsklingande namn får sämre betyg. 
  • Familjer som har råd betalar extra för läxhjälp! Läxhjälp florerar. Varför? Ska inte en hel dag på skolan vara tillräcklig?
  • Jag hade ofta dåligt samvete över att mina barn missade så mycket av de roliga i skolan. Alla dessa duktiga ämneslärare som gjorde experiment och laborativ matematik tyvärr upptäckte vi att skolan mest består av anteckningar och läsa i boken - svara på frågor övningar precis som när jag gick i skolan. De elever som får dessa guldkorns lärare som är superengagerade har fått en gåva i livet. 
  • Uppförande påverkar betygen! Olika lärare i olika skolor har hotat med detta och de har även gjort det. Senast var det mitt barn som fick F i hantverk från första skolan när hon bytte skola så frågade nya läraren varför hon fått F då hon hade kompetensen och kunde byta upp en årskurs. Läraren på nya skolan bad om att få ringa till gamla för att påpeka felet vilket är glädjande. 
Jag ser upp till och respekterar alla de lärare som kämpar i uppförsbacke och som verkligen försöker få elever att prestera bättre än de kan. Som jag skrivit tidigare så behövs ni och ge inte upp!

Jag har ingen lösning på alla de problem skolan har att kämpa med MEN jag anser att vi föräldrar borde ges alternativ. Om inte alla barn kan få tillgång till de skolor där resultaten är höga och allt är frid och fröjd så tycker jag att vi åtminstone ska få rätten att välja hemskolning om barnet själv önskar det för sin egen utbildnings skull. Eller rätten att slippa skicka våra barn till en skola som förstör mer än den hjälper. Skola/kommun eller vem som helst kan ha full insyn, göra prov, kräva socialt engagemang och vad som helst annat. För att skicka sitt barn till en skola utan arbetsro där de inte lär sig särskilt mycket utan mer bara sitter av tiden. Flera av mina barn ser inte meningen med att gå till skolan. De tycker inte att de lär sig något. 
Hängde det på kunskaperna talar mycket för hemskolning. I USA har forskning visat att hemundervisade elever når betydligt bättre studieresultat än barn som gått i skolan. källa (läs gärna artikeln då den har fler intressant punkter)
Idag får man inte hemskola, eller det är i stort sett omöjligt men däremot har vi en växande grupp "hemmasittare" som struntar i att gå till skolan. Så om mitt barn skolvägrar så är det ok men om jag som förälder tar på mig fulla ansvaret för barnets utbildning så är det inte ok. Hade det inte varit bättre att öppna upp för nya vägar? Vad för slags hot gör vi föräldrar som vill att våra barn ska lära sig på annat sätt än i skola? Endast Tyskland och Sverige har denna lag som försvårar hemskolning. 
Det var svårt att få hemskola barn i Sverige redan tidigare. Med den nya skollag som alliansregeringen införde 2010 är det i princip omöjligt, då det måste finnas ”synnerliga skäl” och beslutande myndigheter kräver ”en undervisning som är identisk” med skolundervisningen, i stället för att titta på vilka kunskaper och färdigheter som förmedlas (Magasinet Neo nr 4-2011).  källa
Pisa 2016 
Lite om hemskolningens framväxt i Norge

Kommentarer

Populära inlägg