Papperslyktor

Har en del projekt på gång nu till Ramadan men fick ingen inspiration förrän de senaste dagarna så har jag inte hunnit lägga upp tidigare. 

De här papperslyktorna blir väldigt söta. Jag vågar inte ha levande ljus däri så det blir nog någon annan ljuskälla som får lysa upp dom under kvällen. 

Du behöver: 

2 grillpinnar
kraftig men böjbar metalltråd
tejp
servett
lim
(man kan även använda grenar till stommen om man vill göra det som naturpyssel)




Så här gör du;

Om du använder metalltråd så böj den runt en burk eller dyl för att få samma fort både uppe och nere. Dra en bit metalltråd rakt över formen för att stabilisera den. Tejpa fast grillpinnarna på metallformen. Se bild. 
Vill man ha ljus i så kan man limma fast den nedtill med limpistolen nu.




Det här steget är roligast för alla barn som älskar att gegga. Blanda lim och vatten på en vaxduk. Jag blandade direkt på duken så slipper man extra disk.
Klipp servetten så den passar formen. Gör den längre än stommen så du kan vika den runt kanten både uppe och nere. Jag var tvungen att skarva då den inte räckte runtom. Lägg servetten i klistret. Pensla ev. på ovansidan om den är torr. 
Linda servetten kring stommen. Häng att torka. Dekorera med glitter, toffsar, paljetter eller annat fint. 


Stommen är svårast att göra och yngre barn kommer behöva hjälp. Jag skulle tro att barn från 10 år klarar av att göra den själv. 







Kommentarer

Populära inlägg