Min dag i Ramadan... 2018

I år kom Ramadan samtidigt som skolan pågår så jag ska ju inte ha fööör många ideér för mina barn men trots det kan jag inte låta bli.

I år satsar jag på "historier från Koranen". Koranens månad och vi ska återuppliva vår relation till den. För min 11åring kommer jag ha avprickningsschema men för tonåring så behövs inte det inshAllah. 

Perfekt att laminera dagens mål så kan barnen själva stryka för när de är klara så har ni koll båda två.

Mina mål för min dotter är:

Jag har fastat ____________ timmar. (Jag brukar inte vara stenhård med fastan för barn som inte är tvungna nu när dagarna är så långa men hon kan ju alltid lägga egna mål för att känna hur det känns.)

Jag har läst ______________ sidor från koranen. 

Jag har läst en sida från tafsir Quran. (Ni vet mitt tema Koranen, de berättelserna har jag samlat i en bok.)

Jag har läst/lyssnat på en berättelse från Koranen. (Alhamdolillah det blir fler och fler sidor som erbjuder berättelser på svenska så jag ska ha en redo varje dag som vi kan lyssna/läsa tillsammans inshAllah.)

Jag har sagt dua för istighfar. (Ni vet den där här, allahomma anta rabbi... Som kallas för den bästa duan för förlåtelse och den som säger den på morgonen och dör får Paradiset och den som säger den på kvällen och dör får paradiset. källa.  Den ska hängas upp i mitt hem. Om hon säger den varje dag så kommer hon kunna den ganska snart inshAllah.) 

Jag har försökt leva efter dagens påminnelse. (Vid iftar så läser vi dagliga påminnelser som jag la upp här för något år sedan. Det är meningen att vi alla ska ta till oss dessa ord och försöka implementera dem så....)

Jag har gjort dagens goda gärning. (Det här är en aktivitet som vi använt från och till hela året och som hon tycker om. Att få dra en glasspinne och se vad man ska göra är kul sen är det lite misstänksamt när hon väldigt ofta får upp "baka något" men men)

Tipsar ännu en gång om denna sida för barn med dagliga lektioner om ramadan. 

Kommentarer

Populära inlägg