Allahs namn: an-Noor


Ljuset

Allah är Ljus, Vägledaren, Som vägleder Den Han vill genom att visa honom sanningen och stärka hans tro.  En människa som är vilse är i mörker och känner inte Allah men ”Allah leder till Sitt ljus den Han vill.” Surah Noor 35

Gud har skänkt er ett ljus [Profeten Muhammad] och en klar Skrift [Koranen].
Al-Maidah 5:15

Denna vecka börjar vi med en sunnah som vi försöker hålla fast vid.

Allah kallar Koranen och de tidigare böcker för ljus. Han säger även att Profeten Muhammad är ett ljus som vi ska följa och om vi gör det så kommer Allah att älska oss och förlåta oss våra synder.
”Säg [Muhammad]: "Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig." 3:31
Det återberättas från Abu Hurayrah att Profeten Muhammad gick ut till begravningsplatsen och sa; 
”Fred över det troende folkets boning, om Allah vill ska jag snart göra er sällskap. Min önskan är att se våra bröder.” De frågade, ”Är inte vi dina bröder, åh Allahs Sändebud?” Han sa, ”Ni är mina kompanjoner. Våra bröder är de som ännu inte dykt upp. Jag ska nå al-Hawd före dem.” De frågade, ”Åh Allah Sändebud, hur ska du känna igen de från ditt ummah som kommer efter dig?” Han sa, ”Förstår ni inte att en man som har en häst med vit bläs och vit strumpa bland helsvarta hästar kommer att känna igen sin häst?” De svarade, ”Självklart.” Han sa, ”De kommer att komma till mig med ljusa ansikten och lemmar (likt de vita märkena som en häst har) på grund av de spår wudoo lämnar efter sig, och jag kommer att nå al-Hawd före dem.”Muslim (249), al-Nasaai (150)
Den som vill ta del av denna dygd måste följa Profeten Muhammads vägledning och hålla fast vid hans sunnah, så att de kan vinna hans sällskap i Paradiset. 

Profeten sa; 

”Allah har gett en dua till varenda profet och varenda Sändebud som han har lovat att uppfylla. Och varenda profet har använt sin dua till sig själv i denna värld, utom jag. Jag har sparat den och jag har inte gjort den och kommer inte att använda den i detta liv. Jag har behållit den för mitt ummah och jag kommer att använda den på Domedagen. Min dua kommer vara, ”Åh Allah, förlåt hela mitt ummah.”
Vi har den fina hadithen från Profeten om vad som händer när Allah älskar sin tjänare;
 Jag förklarar krig mot den som är fiende till en av Mina vänner; Min tjänare utför inga handlingar som för honom närmare Mig och som är kärare för Mig än då han utför det Jag ålagt honom;och Min tjänare närmar sig Mig alltmer genom att utföra frivilliga gudstjänsthandlingar, till dess Jag älskar honom och när Jag älskar honom blir Jag hörseln varmed han hör, synen varmed han ser, handen med vilken han rör och benen med vilka han går, och om han ber Mig om något, ger Jag honom det, och om han söker skydd hos Mig, beskyddar Jag honom.” al-Bukhari    källa hadith 
Utöver vikten av att följa sunnah för vägledning berättar jag historien om när Abo Hanifah gav svar på tal till mannen från Rom. (länk nedan).

An-Noor är Ljuset varifrån allt ljus kommer ifrån MEN Allah är inte det ljus vi ser runtomkring oss!
An-Noor är Den som som ger ljus, skapar ljus, som skapat mörker och ljus ex. solen.
An-Noor är det vägledande ljuset.
"...His veil is the light - in the narration of Abu Bakr (instead of the word" light") it is fire. If he reveals it, the splendor of His Countenance would burn His creation as far as His sight reaches.Sahih Muslim
En del av detta tog vi upp med namnet al-Jamiil men det skadar aldrig att repetera. SobhanAllah att lära sig och läsa om Allahs namn är en väldigt intressant resa. Jag hoppas ni följer länkarna för mer kunskap och förståelse. Som vanligt vill jag att ni rättar mig om ni finner fel eller har tips och ideér!



Pyssel:

Jag gjorde färdiga ljushållare av gips som jag fyllde med stearin från sparade ljus som gått sönder eller ljusstumpar som blivit över. Att göra dessa med barn är annars kul och lätt för dig med mer tid än vi har varje vecka.

1. Låt barnen blanda gips, lite mer än halva koppen, med hälften så mycket vatten. Fyll den andra plastkoppen med vatten och tryck ner i gipset. Se till så att det finns gips runtom. Låt stå helst 24 timmar.

2. Smält ljusmassan/stearinrester över vattenbad. Lägg i veken och häll på lite stearin i taget.

3. Dekorera med färg, washitejp, sprayfärg eller skriv ord... Att dekorera är alltid vi själva som lägger begränsningarna. Personligen tycker jag om de som de är men ett gäng tweens brukar älska glitter och glamour så dessa ljus kommer genomgå stor förvandling inom kort!

Länkar:

Berättelsen när Abo Hanifah gav svar på tal till mannen från Romariket
Tafseer ayat Noor Yasir
Islam.nu om an-Noor
Understandquran om an-Noor
Text med tafsir ayat Noor
Text om Allahs namn an-Noor
Älskar du Allah? Lektion på svenska.
Intressant fatwa om Allahs ljus... (Jag vet inte vem som ligger bakom sidan så om ni hittar fel säg till)
Profeten Muhammad, nabio rahma - barmhärtighetsprofeten. Läs!

Kommentarer

Populära inlägg