Allahs namn; al-Kareem


Den Givmilde
Han är den som ger och ger från Sina gåvor som aldrig tar slut. Han ger utan att förvänta sig något tillbaka. Han ger till den som tror men även till den som inte tror på Honom. Vem som helst kan be Honom om vad de vill, det behövs ingen mellanhand eller medlare.

Allah är verkligen givmild och Han älskar den som är givmild.

[Sunan al-Kubra 19134]

Jag koncentrerar mig på ett utav flera meningar av Allahs namn när jag lär ut för att förenkla för barnen så mycket som möjligt. För Allahs namn al-Kareem är så mycket mer än bara Givmild. I länkarna nedan hittar du extra kunskap...

Karam är mycket mer än bara givmild, det inkluderar all form av godhet, ära och dygd. Allah visade människan karam (ära och heder) när Han gav oss en högre status än andra av Hans skapelse. Vi vanhedrar oss själva när vi ljuger, luras, är otrevliga eller förtrycker. Därför ska vi hålla oss borta från de gärningar som går emot människans normer.
VI HAR sannerligen visat Adams söner stor heder. Vi har gjort det möjligt för dem att färdas över land och hav och försörjt dem med god och hälsosam föda och gynnat dem framför många av de andra varelser som Vi har skapat. 17:70
Al-Kareem är Den som ger utan gränser utan att tänka på hur mycket Han ger eller till vem Han ger till. Allah säger i Surah al-Baqarah;
Det är Han som för er har skapat allt vad jorden bär...
Koranen är inte bara en bok med instruktioner utan även ett botemedel. Vår bön är inte bara en ritual utan även en skatt som ger mängder av belöning. När vi ber tas slöjan mellan oss och Allah bort så länge vi inte vänder oss bort. Vi blir förlåtna synder då de läggs på vårat huvud och axlar. Varje gång vi gör ruko eller sujood faller synderna bort. Vi blir belönade till och med när vi väntar på bönen. Vår mat är inte bara av en sort utan en mängd olika smaker, sorter och utseenden. Allt detta är gåvor från al-Kareem.

Denna vecka tränar vi på att vara extra givmilda. Vi dyrkar Allah genom att visa givmildhet och vara goda människor.

Profeten sa;
Den generöse är nära till Allah, nära till folket, långt i från Elden. Den snåle är långt bort från Allah, långt från folket och långt från Paradiset. Och den givmilde okunnige personen är mer älskad hos Allah än den snåle som dyrkar Honom. [Tirmidhi]
Allah kommer säga på Domedagen.... "Åh Adam söner, jag behövde mat men ni gav mig ingen mat." "Min Herre, hur skulle jag kunna ge Dig mat när du är Världarnas Herre?" "Visste du inte att en av Mina tjänare var hungrig men du gav honom ingen mat? Om du hade gett honom mat hade du hittat din belöning hos Mig." [Bukhari] 
Det finns många berättelser om givmildhet i historien. Vår ärade Profet var känd för att ge utan att frukta fattigdom. Men det finns en fin berättelse som jag hörde här om en beduin som bodde i öknen när tre sahaba kom till honom. Profetens barnbarn Hassan och Hussein och deras kusin Abdullah ibn Jafar. PÅ deras genomresa i öknen var de i behov av förnödenheter varpå de träffade beduinen. Beduinen hjälpte dem som tack sa de till mannen att om han någonsin behövde något skulle han söka upp dem i Medina. Under ett år av torka och svält och svårigheter dök mannen upp i Medina för att be om hjälp. Abdullah ibn Jafar gav honom 1000 kameler fastän det var svåra tider även i Medina. Hassan gav honom 1000 dinarer och Hussein sa att jag ska fylla dina 1000 kameler med så mycket förnödenheter som de kan bära. Tre människor med så stor givmildhet att de gav utan att frukta att fattigdom eller svält.

En lång hadith om den sista mannen att komma ut från Helvetet tänkte jag berätta. Läs den själv och förundras...

Pyssel:

Något min grupp har velat göra länge är att baka igen och tårta är ju bakelsernas drottning och av alla tårtor (då jag egentligen inte tycker om tårtor) så måste nog Snickerstårtan vara det ultimata bakverket! Så det blev små snickerstårtor som de skulle dela med sig av till sin familj eftersom de är givmilda :)
Att baka med 10 barn och en vild baby är en utmaning men inte så svårt som man kan tro. Enklast gör du rulltårtor som du skär ut till tårtbottnar. Tänkte att den skulle bli 3 våningar hög så det blir nog 3 rulltårtor; 2 choklad och en vanilj. Ni hittar de fyllningar jag gjorde här. Dela upp barnen och låt varje grupp få göra en fyllning var. Jag gjorde kolasås och kolafrosting på förhand. Sedan får de kombinera ihop sin egen tårta. Snickers är ju kola, choklad, jordnötter och vanilj så de smakerna kommer man inte undan! Barn förvånar mig hela tiden då de är så duktiga bara man låter dem få fritt spelrum och rätt verktyg.

Länkar:

Audio med Yasir Qadhi på engelska, lektion 14
islam.nu om Allahs namn al-Kareem
Text, audio och lite länkar om al-Kareem
Intressant text om al-Kareem
al-Kareem text (eng)
Snickerstårta - recept på olika fyllningar

Kommentarer

Populära inlägg