Ramadan kalendrar

Provade sy några Ramadan kalendrar...Ramadan närmar sig med stormsteg.

Har länge haft tvivel till det där med kalendrar då det kan likna jul och hade jag bott i ett annat land så hade jag inte haft en sådan. Barnen får islam från samhället där på ett helt annat sätt än här. Men här i Sverige så är hemmet den enda islamiska lilla ön i ett hav av annat som drar barnen bort från dyrkan. Om man kan samla familjen en stund varje dag i Ramadan och lära sig lite tillsammans på ett systematiskt sätt så är det positivt (tycker jag). För den hänger ju liksom framme som en påminnelse. En liten tradition med lektioner och mys en liten stund tillsammans hela familjen...



Blev väldigt nöjd med den här - romantisk och gullig med spets, rosa och guld tryck. Ca. 80 x 50 cm. Fickorna är ca. 10 x 10 cm. 500 kr inkl. frakt inom Sverige. (Finns fler och bättre bilder om önskas)


Sydde den för att passa mitt kök men då jag kommit in i syläge och kommer nog sy ett par fler så lägger jag ut denna till försäljning. 55 x 42 cm  så den är som en tavla att ha på väggen. Fickorna är 7 x 7 cm 350 kr.
(Finns fler och bättre bilder om önskas)


Om man vill så ingår laminerade ahadith som finns på bloggen som passar till Ramadan. Repeterar man dem varje år så borde barnen lärt sig det de bör kunna om fastan! Tänkte ha en fråga på ena sidan som passar till hadithen då kan man ha som frågesport och svaret finns i hadithen. Många barn älskar ju att få glänsa lite med sin kunskap. 

Kommentarer

Populära inlägg