Surah al-Alaq


Jag delade upp Surah al-Alaq i två delar då det finns två olika teman. Första fem ayat är de första som uppenbarades och berättar för oss att Allah lärde människan det den inte visste. 

Lite från texten; 

Profeten Muhammad sökte sig ofta grottan Hira högt upp i bergen för att reflektera över Allahs skapelse. Strax innan soluppgången denna natt fylldes himlen, från öst till väst, av en skepnad han aldrig sett förut. Det var ängeln Jibril som kommit med ett budskap från världarnas Herre – Allah.
”Läs!” sa ängeln.
”Jag kan inte läsa!” sa Profeten Muhammad som inte visste hur man läser.  
Ängeln tog tag i Profeten Muhammad och tryckte honom hårt mot sitt bröst, sedan släppte han honom och sa, ”Läs!”
”Jag kan inte läsa”, svarade Profeten Muhammad igen. Ängeln tog då tag i honom igen och sa, ”Läs!”
”Jag kan inte läsa!”
Ängeln tog honom mot sitt bröst en tredje gång och sa,

”Läs i din Herres namn som skapat [allt som existerar], Som skapat människan från en grodd som klänger sig fast! Läs! Och din Herre är den Givmildaste som lärde människan [hur man skriver] med pennan. Som lärt människan det hon inte visste!”  [al-Alaq 96:1-5]

Pyssel;

Hade köpt in fimo lera från Panduros rea som vi använde för att göra dekorer till pennor. De måste härdas in ugnen när de är klara på 110gr i ca 10-15 min. Sen är de hårda som sten. Vi klistrade på washitejp för att dölja den fula pennan men man kan även måla den med lite färg.

Vi har även dekorerat pennor med hjälp av blommor från ljusmanschetter. Då tar man loss blomman och lossar blombladen ett efter ett och trär på pennan. Limma lite på pennan så sitter de bättre och dekorera med washitejp. Det är även fint att sätta fast fjädrar på toppen av pennan.
Dekorera skrivböcker så de blir personliga är omtyckt och kan bli fint.
 Rekommenderar Majemas projektböcker!  Min dotter ville ha en unicorn så jag blandade raklödder, lim och färg för att få en puffig konsistens som är lugg... och skrev en quote "Be a unicorn in a field of horses" och den var så träffande nu när vi bor i Sverige. 



Kommentarer

Populära inlägg