surah al-alaq del 2


Sista delen av surah al-Alaq där Allah talar om när Abo Jahl försökte förhindra Profeten Muhammad från att be vid Kabah. Texten jag skrivit till sista delen av surah al-Alaq;

Trots alla försök att stoppa islams spridning blev muslimerna fler, något som avgudadyrkarna hatade. De otrogna spred hemska rykten på gator och torg. Vart än muslimerna gick skrattade man bakom deras ryggar och sa att de var dårar som gått vilse. Islam fortsatte att spridas ändå. Tillslut kallade ledarna till ett krismöte. Något måste göras för att stoppa Profeten Muhammad, för att tysta honom. Ledarna reste sig från mötet och gick skilda vägar efter att de beslutat att trakasserierna skulle börja.
Hettan dallrade i luften. Under ett tak vävt av palmblad satt några av ledarna i Mecka och pratade.
”Brukar ni se Muhammads ansikte i dammet (han menad sujood)?” frågade Abo Jahl sina vänner med förakt i rösten.
”Ja”, svarade dem.
”Jag svär vid mina gudar, Lat och Uzza, om jag ser honom ska jag hoppa på hans nacke och då kommer hela hans ansikte bli täckt med damm”. Abo Jahl skrattade rått.
Över gårdsplan kom Profeten Muhammad gående, ovetande om vad Abo Jahl just lovat. Som vanligt ställde han sig för att be. Med bestämda steg började Abo Jahl gå mot honom men han hann inte långt förrän han vände sig om och skyndade tillbaka med händerna över ansiktet.
”Vad är det”, frågade männen, som så gärna velat se vad Abo Jahl tänkte göra.
”Va! Såg ni inte vad som hände? Såg ni inte diket med eld och monster med vingar?” Frågade Abo Jahl chockat.
”Om du kommit närmare mig hade änglarna slitit sönder dig i småbitar”, sa Profeten Muhammads som nu kommit fram till dem för att berätta vad som precis hade hänt.
En annan dag…
Profeten Muhammad stod och bad vid ett av Kabahs hörn när Abo Jahl kom fram till honom.
”Åh Muhammad! Har jag inte hindrat dig från det här?” sa han hotfullt. Profeten Muhammad lät sig inte skrämmas istället hotade han Abo Jahl. 

”Åh Muhammad! Vad kan du hota mig med? Vid Allah, jag har störst släkt på min sida i den här dalen.” fortsatte Abo Jahl trotsigt. Det var Allah som svarade Abo Jahl i de sista ayat från surah Alaq. 

Jag berättade även om det tillfälle som Profeten upplevde som hemskast och kopplade ihop temat till vänskap. 


I Sahih Bukhari kan vi läsa om vilken händelse som Profeten själv upplevt som den värsta som polyteisterna gjort mot honom; ’Medan Profeten bad vid platsen al-Hijr vid Kabah, kom Úqbah bin Mu´ait och tog ett hårt struptag runt Profetens hals med ett klädesplagg. Abo Bakr kom och tog tag i hans (Úqbah) axel och knuffade bort honom från Profeten, varefter Abo Bakr sa;
”Vill ni döda en man därför att han säger 'Gud är min Herre'?” Ghafir 40:28
Men det fick inte förtryckarna att sluta istället vände dem sig till Abo Bakr och slog honom tills blodet sprutade från både huvud och ansikte.
Flera år senare, i Medina, frågade folket vem av Profetens kompanjoner som var starkast, Ali Ibn Abo Talib som var känd för sitt mod och styrka svarade, ”Abo Bakr, han hjälpte Profeten när ingen annan gjorde det”. Han refererade till detta tillfälle då Abo Bakr var beredd att offra sitt eget liv framför Profeten Muhammeds.


Vi talade om vänskap och vem som är en bra vän. Hur blir man en bra vän? Eftersom det blev ett avslut på temat hade vi en minifest och gjorde miniprinsesstårtor för det är sånt vänner gör. Vi i pysselgruppen har ju blivit vänner under åren som gått. 

Att göra miniprinsesstårtor var väldigt enkelt och uppskattades verkligen. Alla imponerade på mig och var så duktiga mashAllah. På bilden ser ni en 10årig flickas verk. 

Jag gjorde en vanlig rulltårtebotten som vi skar i långa remsor. Varje barn fyllde remsan med hallonsylt och marsansås som de rullade ihop. 
Sedan täckte man kakan med grädde och gjorde en kupol upptill. Marsipanen kavlades ut och lades på försiktigt (finns video på hur man gör men tjejerna klarade det utan problem utan). Sen är det bara att dekorera hur man vill. Florsocker på slutet fick dem att se lite vintriga ut. 

Kommentarer

Populära inlägg