Att pyssla med mening

Klädnypor, glasspinnar och limpistol och lillen gjorde egen leksak. 
Det har kommit lite förfrågningar om hur vi går tillväga för att hitta passande pyssel till olika ämnen.

För min del sker det på olika sätt men ofta utgår jag ifrån mig själv och vad jag tycker om och som jag tycker blir fint. Jag vill att barnen ska tycka om sitt verk och känna sig nöjda över sin prestation. 

1. Variation.  Jag försöker variera mig i material och tekniker hela tiden. Varje gång blir en överraskning och barnen får vidga sina vyer för sina egna förmågor. Efter 2 år med en barngrupp så ser jag ändå ett mönster; tygtryck, askar, smycken, magneter, nyckelringar, hus, trä, lera, måla osv. Det behöver inte vara dyrt man kommer långt med saker från naturen eller sådant som vi slänger. 

2. Sök inspiration till pyssel. Jag pysslar mycket privat och när jag sett eller provat något jag gillar vill jag anpassa det så att även barnen i pysselgruppen kan få prova på. Så ett pyssel lägger grunden för ämnets inriktning. Ex. om jag vill göra ett smycke då kan jag vinkla min "föreläsning" på flera olika sätt. Vi kan prata om jannah, dunya, förlåtelse (gör ett smycke till någon du sårat), berätta en av alla berättelser med halsband/smycken osv. I somras gjorde vi smycken och pratade om när Aisha tappade sitt halsband och när ayaht om tayamum kom ner. 

3. Planera. Jag utgår från olika teman och gör en grovplanering. På så sätt har jag en översikt och kan planera så vi använder oss av olika material varje gång. Med vårt Korantema så försöker jag hitta något som går att ta på för att kunna omvandla till ide för pyssel ex. 
al-Adiyat - Hjärtats gärningar räknas. All form av hjärtpyssel eller askar med bra innehåll. 
al-Zulzilah - blommor/växter - eftersom Allah ofta gör liknelse döden och marken som blir grön igen
al-Bayyinah - vi tror på böckerna - koranfodral? bokpyssel?
al-Qadr - har inte bestämt än men vill göra tvål så måste hitta en vinkling som passar. 
al-Alaq - kunskap  - dekorera pennor
När jag har något att gå på för varje lektion så har jag lättare för att variera material och användningsområden. 

4. Ämnet bestämmer pyssel. Oftast är det ju så för när du vet vad du vill förmedla då kan du ganska lätt hitta något kul sätt att illustrera det på. Våga gå utanför traditionella pyssel och material. Jag letar ofta på pinterest för inspiration. Om jag vill göra ett hjärta så är det bara att söka på heart och craft så kommer massor av fina saker upp. 



5. Anpassa dig efter gruppen. Det jag gör just nu med min pysselgrupp präglas av deras intressen och ålder. Det är en utmaning att fånga 10-12 åringar idag och få dem intresserade av att spendera sin fritid med att lära sig om islam. Därför riktas mitt pyssel till flickor i mellanstadieåldern. Ju äldre min yngsta son blir kommer ni nog få se mer "barnpyssel" och hur jag undervisar honom med det inshAllah. Han är 2,5 år så just nu tränar vi bara lek och finmotorik - vi pärlar, klipper, målar, klistrar, syr, ritar mm. Motorik och lek är just nu mr 1 på min lista. På min instagram "craftymamii" finns lite bilder på saker vi gör tillsammans.Så som flygplanet ovan. 

 Om ni har andra tips och ideer dela då gärna med er!


Kommentarer

Populära inlägg