Arafatdagen

Jag lät min 2åring slänga färg på ett tyg och det blev så här fint mashAllah. 


Nu kör jag igång med min ordinarie pysselgrupp och första gången vi ska träffas blir på Arafatdagen!

Vi har ju redan gjort Eidkort och presenter till Eid så många gånger så ville göra något annat denna gång...satte mig och sydde en drös med stjärn kuddar av gamla lakan som de ska få dekorera istället.

Varför?

JO, för just när vi träffas står över en miljon muslimer vid Arafat och ber till Allah. De har rest långt, är trötta men så står de där tillsammans och ber Allah om nåd, om förlåtelse och välgång i detta liv och i Nästa. Och ett starkt minne jag bär med mig från min hajj är den natten. En natt då rik som fattig sov på marken under en stjärnklar himmel vid Muzdalifah. Rik som fattig föll i sömn med stjärnorna som tak.

Hajj suddar ut många av de olikheter i klass och pengar som vi ser så ofta annars. Alla bär samma vita tygstycken - av samma sort som vi en dag ska svepas in i och läggas i jorden med.

Annat vi bör veta om Arafat dagen som jag tänkte nämna för dem är;

Det var dagen som Allah valde islam som vår religion och gjorde den komplett.

Det är en dag Allah svurit på när Han säger;
"Vid den utlovade Dagen! (Domedagen) Vid Vittnet (Arafat) och Vittnesbördet! (fredag)" 85:2-3 

Den som fastar denna dag blir förlåten synder som begåtts året innan och året efter.

Det är den dag då alla människor Allah skapat vittnade om Hans existens. Detta hände innan vi föddes till denna jord och det är det som är fitrah.
"Är Jag inte er Herre?" [Då] svarar de: "Jo, vi vittnar [att Du är vår Herre]!" [Detta sker] för att ni [människor] inte på Uppståndelsens dag skall säga: "Om detta var vi inte medvetna." 7:172
Det är den dag då Allah förlåter synder, friar människor från Elden och är stolt över de människor som är på Hajj. Allah förklarar Sin stolthet över människorna vid Arafat. "Se på mina slavar som har kommit ovårdade och dammiga."

Det är den bästa av alla dagar på året. Och det är av den anledningen som alla får välja en egen sida med månaden September som almanacka. Som en påminnelse att det finns massor av dagar men det är bara En dag som är den bästa!

Stjärnorna och almanackssidorna är olika och för att göra det rättvist får barnen välja vilken de vill ha. Jag säger en fråga och den som kan svara får välja först osv. På så sätt repeterar vi även sådant vi gått igenom tidigare. 

Kommentarer

Populära inlägg