Dags för Ramadan! av. Özlem Sara Cekic

Dags för ramadan! (inbunden)

Hittade en bok om fastan för barn som läser själva. Handlar om en flicka som så gärna vill fasta fastän hon är för liten och inte får för sin mamma. Äldsta brodern tar fastan på allvar medan mellanbrodern nog har ätit en hamburgare på dagen. Den ger en enkel beskrivning till barn som inte är muslimer och kan ge lite styrka till muslimska barn som skäms över att vara annorlunda. Det är mest den sista sidan jag reagerar på då man kommer överens om att "när jul kommer kan den muslimska familjen fira jul."

Jag tycker vi kan respektera varandra utan att jag måste fira jul eller påsk och mina släktingar och övriga i samhället kan respektera mig när jag fastar. För är det inte det som Quraish ville  när de kom till Profeten; om du dyrkar våra gudar ett år så ska vi dyrka din gud. 

Viktigt att lära våra barn att vi kan inte kompromissa med vissa saker. Vi respekterar andras tro men vi kan inte ge avkall på vissa saker bara för att den som inte tror är villig att göra det. 

Kommentarer

Populära inlägg