Ramadanpyssel


Betongmoské med inspiration från sweetfajr. 

Salaam aleikom!

Det var meningen att jag skulle ha dubbla pysselgrupper med lite olika teman men så kom livet i mellan och jag kommer bara ha en pysselgrupp inshAllah. Vi kommer träffas fem gånger och jag har tänkt mig att det blir fem olika ämnen kopplat till ramadan med pyssel till. Barnen i denna grupp är alla äldre än 10.

MÅL:

Jag har skrivit lite på bloggen tidigare om vikten av att ha tydliga mål och studier i ämnet. Som en intro till ramadan lägger vi upp mål inför ramadan och pratar om hur viktigt det är med avsikten (niyyah) bakom våra gärningar.

Barnen får en anteckningsbok att dekorera och strukturera som de vill.




TAWBAH - ÅNGER:

Om vi inte ångrar oss i ramadan när ska vi då ångra oss? Hittade så fin lektion om "anledningar till förlåtelse i Ramadan" som jag tänkte utgå ifrån men även lektionen från islamqa.com om ånger.

Vi gör fina presenter att ge bort till någon vi sårat oavsett om personen vet om det eller ej men det gäller att betala tillbaka i detta liv innan det är för sent.


Panduros 3D glitter är enkla att rita med för att få passande dekorer på påsen. 

RAMADAN:

Har märkt att barnen ofta pratar med varandra och ibland blir har de svårt att veta vem som har rätt. Det kommer påståenden om att både det ena och det andra är haram därför tänkte jag ha en liten frågesport med ramadan frågor för att kolla deras kunskaper. I slutet går vi igenom de rätta svaren och diskuterar lite till det. Vinnaren får en liten present.


Vi gör ramadan mubarak örngott som påminnelse om denna månads välsignelser. Barnen får fritt skriva och dekorera örngotten med tygpennor och färg. Mitt örngott är bara ett exempel som vanligt.

LAYLATUL QADR:

Har redan förberett surah al-Qadr och lägger upp den senare även om vi aldrig hann så långt i vårt tema Koranen. Nu när ramadan är på väg mot sitt slut och de flesta barn som kommit på pysslet träffas på kvällen för att be i moskén är det bra med en påminnelse om denna speciella natt och hur viktigt det är att sträva efter att "fånga" den.


Hade tänkt hitta på något moskétema men sen såg jag den här diy fidget spinnern och tänkte att det blir den perfekta distraktionen för de små barnen under laylatul qadr när de äldre vill dyrka Allah i moskén. Barnens ljudnivå kan bli ganska så hög och då kanske dessa kan hjälpa lite... Jag gjorde en utan att tänka på att det var en sexuddig stjärna !!!! så tyvärr blir det ingen bild på den.. I länken ser ni hur man gör...vi använde inte tandpetare utan en liten spik som vi limmade fast pärlor på och det blev bra spinn. Till och med min 2åring fick en liten och är så stolt att kan kan snurra den själv!

Frågesport 


Vi hann med en extra träff innan Eid och då gjorde vi Eidkort. Den här gången klippte jag ut alla papper och dekorer först för att undvika svinn så lätt att barnen klipper och klipper annars. Vid eid ska vi ha en liten tävling...barnen väljer en surah som de ska kunna perfekt. Alla väljer utifrån egen förmåga men någon de inte kan helt. Vid Eid får de läsa sin surah den som kan sin bäst får ett litet pris. Detta för att uppmuntra barnen att läsa extra koran dessa dagar. 



EID

Så kommer då denna högtid som återkommer varje år med lika mycket glädje och förväntan varje gång. När jag blev muslim tyckte jag så mycket om de muslimska högtiderna då de inte förknippas med lögner. Själv växte man upp med en tomte som egentligen inte fanns, en påskhare som lägger ägg!?!, en tandfe som ger pengar under huvudkudden. Alhamodlillah nu har jag Eid som bara är en fin tid tillsammans. Vi repeterar lite sunnah inför eid och hur man gör eidbönen.



Vi gör fina men enkla pompoms av silkespapper att hänga upp i hemmet för lite extra feststämning.

SÅ det här är det jag tänkte servera min dotter som är 10 år tillsammans med hennes vänner detta år! 

Kommentarer

Populära inlägg