Mina barn och jag Ramadan 2017


Dagliga påminnelser som skriftrullar i år
Försöker få ordning på mina tankar kring hur jag ska lägga upp islam och barn i år. Kommer inshAllah ha två olika pysselgrupper vilket blir ca. 8 lektioner med koppling till Ramadan utöver det har jag funderat en del över hur jag ska lägga upp islam med mina barn i hemmet.

Innan jag glömmer måste jag skriva ner allt jag vill prova här hemma. Det är inte förrän jag provar som jag ser vad som fungerar i min familj.

Egentligen är jag emot idén om kalendrar då jag känt att det är att ta efter andras traditioner men efter att ha läst den här (rekommenderar den) artikeln tänkte jag om.


The children are not allowed to get the note or sweet until Maghrib time, as this helped create a sense of excitement for this time of day, even when they were too young to be fasting. 

Tyckte om den tanken så nu viker jag massor av stjärnlådor som ska hänga i köket inshAllah fyllda med godsaker (ramadan är ju bara en gång om året och sockerfria tuggummin och är också uppskattade) och en tankenöt/uppdrag för att uppmuntra barnen att söka kunskap. Lägger upp stencil när jag kommit på 30 st :) Den som inte ansträngt sig får ingen godis!


Ni som läst mina tidigare inlägg vet att jag går igenom tafsir med pysseltjejerna och med det har jag haft en baktanke...lagom till ramadan har vi samlat ca. 20 suror...
Förra året saknade jag en bok för barn om Koranen i år har vi vår egen inshAllah som jag tänkt vi ska läsa ur tillsammans varje dag. Vid det här laget har vi även ett litet bibliotek med islam böcker på svenska för barn alhamdolillah.

Även i år får min dotter som nu är 10 år en Ramadan journal där hon skriver mål och "vad jag är tacksam över" på post it lappar. Panduro har fina färdiga lappar billigt just nu som gjorda för Ramadan reflections. Boken blir som en dagbok istället för en lärobok men där jag försöker få henne att reflektera mer. För att uppmuntra henne ska även jag ta upp vanan att skriva ramadan dagbok i år. För länge sedan läste jag en kristen blogg där barnen satt med bibeln en stund när de var klara skrev de ner något de lärt sig och reflektioner. Kanske gör vi något liknande..typ reflektioner eller hur an jag praktisera det här? I den här åldern är det så lätt att få barnen med på olika uppdrag mashAllah. Hon börjar redan längta efter ramadan när hon läste min planering så vi skriver nog upp olika goda gärningar på glasspinnar och drar en utmaning varje dag eller så ofta vi hinner...

IMG_0083
Förra årets "daglig påminnelse" får hänga med i år med kanske blir tradition.

Som vanligt hänger jag upp mina tavlor med ramadanpåminnelser. Både mina barn och andra gäster brukar stanna upp och läsa igenom dem.

Min sista tanke är att ha en offentlig "alhamdolillah för..." Med posca penna skriver vi på ett fönster i köket som vetter mot hallen saker vi är tacksamma för.

Finns så mycket roliga idéer därute så har svårt att begränsa mig... Vad har ni för planer?

Länkar;

Mall till stjärnor från 101 idéer (jag gjorde olika storlekar genom att förminska vid utskrift)
Ramadanpåminnelser
49 tips på hur du engagerar dina barn i ramadan 

Kommentarer

Populära inlägg