Surah al-Quraysh



Surah Quarysh har vi kommit till nu. En surah där man kan väva in lite bakgrundsfakta om Mecka och vilka Quraysh var och vilka resor de gjorde på vintern och sommaren. Som pyssel tog vi fram en gammal kartbok. Barnen fick själv välja vilken kartbild de ville, ex. plats jag vill resa till, plats jag bor på, plats jag kommer ifrån osv.
Halva gruppen ritade med blyertspenna som de sedan broderade med garn. Jag valde att göra en stor pil som pekar på Mecka samt ett hjärta runt en plats vi i familjen bott på. PÅ Mecka klistrade jag fast en liten dekorsten. Jättefint på väggen!
Den andra halvan målade träklossar som de sedan klistrade upp kartan på. Man kan limma fast en karta man vill att barnen ska lära sig så blir det som ett pussel. Jag gjorde en liten karta med Mecka och Medina i fokus!


Lite från texten;

I Mecka tillverkade man inte saker istället reste folket till andra länder för att hämta varor. När Profeten Muhammads förfader, Hashim, styrde i Mecka blomstrade handeln. Varor från när och fjärran såldes på torget bredvid Kabah. Två gånger om året skickade Hashim ut karavaner för att hämta nya varor. På vintern styrde de sina kameler mot Jemen och på sommaren red de norrut mot Syrien. Fastän det fanns många banditer i öknen som rånade karavaner var de ingen som rörde karavanerna från Mecka. Mecka var staden där Allahs hus, Kabah, låg därför respekterade man Meckaborna. Mecka blev Arabiens mittpunkt. 
Stenciler;

Tafsir för barn surah sl-Quraysh
Surah Quraysh + surah fiil på arabiska, svenska och transkriberat

Länkar; 

Tafsir surah al-Quraysh
Tafsir surah al-Quraysh





Kommentarer

Populära inlägg