Blommor till våra nyttoinsekter





Såg att jag glömt posta några inlägg från sommarens natur tema...

Eftersom min familj är biodlare märkte vi att blomningstiden var väldigt kort sommaren 2016. Redan i juli hade fälten blommat över vilket resulterade i hungriga bin. Hur kan det bli så kan man undra?

Jo, eftersom vi idag endast odlar en gröda som slutar blomma samtidigt. De vilda blommorna som tidigare växte längst åkrarna är borta då har våra  nyttoinsekter helt plötsligt mindre mat.

Jag tog med mig vaxkakor fyllda med färsk honung som barnen fick smaka på. Vaxet klibbade som tuggummi och honungen smakade sommaräng.

Allah nämner bin och honung i koranen och vi vet att Allah nämner det av vikt för oss i den Heliga Boken. Honung nämns som ett botemedel!
Jag hittar inte mina anteckningar från sommaren men pysslet vi gjorde var av PET-flaskor. Det finns hur mycket som helst att prata om vad gäller nyttoinsekter och i dessa finns många tecken på Allahs existens. Lär barnen att reflektera och se. Allah säger i Koranen;

FÖR DEM som har visshet i tron finns tecken [på Guds allmakt överallt] på jorden, 51:20
Vi gjorde fina blomskålar, för att hjälpa bina på traven :) av underdelen. Genom att klippa flikar som man sedan smälter över ett stearinljus får man fina effekter. Påminn barnen att inte plocka eller förstöra mat för djuren i onödan!


Länkar;

Lapbook om bin 

Kommentarer

Populära inlägg