Tips och råd - islam och barn i Sverige

Bildresultat för sverige



När mina barn var små var även muslimernas erfarenheter av barnuppfostran i Sverige små. Idag när mina och mina vänners barn vuxit upp och den muslimska populationen vuxit över lag så är erfarenheterna fler. Därför är mitt råd till er med små barn att ta del av erfarenheter från era äldre systrar och bröder. Se på de muslimska barnen i er omgivning, små som stora, som vuxit upp i Sverige, vad kan du lära dig från det? 

När barnen är små kanske man tror att de är annorlunda, att de ska klara sig bättre för att... Helt plötsligt vaknar man upp till den nakna sanningen och förstår hur mycket barnen påverkas av sin miljö.  Mitt råd till de som uppfostrar barn i Sverige är att ge barnet ett sammanhang bland bra muslimer. Sök med lampa och lykta efter bra vänner. De första åren följer de kanske mamma och pappa men ju äldre de blir desto viktigare blir vännerna och bra förebilder. Grunden läggs i hemmet och den dag de får egna barn kommer de förhoppningsvis tillbaka till den grunden och vad som än händer på vägen så är slutet det som räknas. 

I slutändan är det Allah som vägleder den Han vill och vi ber Honom om vägledning;          
 Åh Allah vägled oss och våra barn och ena ummaht Mohammad!

Nedan följer råd från systrar med vuxna barn eller unga vuxna uppväxta i Sverige. 

Några råd som jag tycker är viktiga (förutom de islamiska) är: Se över ditt liv och din karaktär. Hur lever du? Hur tjänar du pengar? Var noggrann med var du bosätter dig och vem dina barn umgås med samt hur deras skola är. Om du ser att barnet far illa ryck inte bara på axlarna utan försök förändra er situation så fort du kan. Bygg upp barnets självförtroende. Du ska lyssna och vägleda dem klokt. Deras tankesätt är helt oslipat och de måste få vägledning. Få dem medvetna om sina begränsningar, konsekvenser för agerande osv. Prata med barnen, engagera dig, lek och lär känna dem. Ge dem ansvar under hela uppväxten, ju äldre de blir ju mer ansvar. Ge dem veckopeng eller månadspeng och låt dem själva hushålla och räkna. Sätt barnen på olika aktiviteter redan vid tidig ålder då får de inte tid till dumheter på samma sätt. Tro inte att ditt barn är perfekt! Glöm inte att berömma och belöna! När jag växte upp gjorde min kristna mamma något som jag tycker var bra; hon lärde oss att känna empati med människors lidande och prövningar. Det kan man göra genom att berätta berättelser. Vi lyssnade när hon läste högt ur Bibeln. Det finns så många människor, ungdomar och barn som inte har medlidande med andra. Medlidande gör hjärtat mjukt. / Mamma till 6 barn
Jaa du...råd? Barnuppfostran är en kamp. Ett krig som utkämpas, speciellt när de blivit större. En del barn flyter bara med medan andra utkämpar ett krig när de växer upp. En nära kontakt med barnet hjälper men det räcker ändå inte alltid eftersom den yttre påverkan ofta är det som förstör. Tyvärr kan två personer vara dåliga tillsammans men var för sig är de bra. 14-17 år är den svåraste tiden. Det viktigaste är att aldrig ge upp utan fortsätt kämpa mot shaytan som vill vilseleda våra barn. Barnen måste få känna att man är bakom dem och snokar, misstänker, att man aldrig släpper taget, ifrågasätter, kontrollerar kompisar, kontaktar deras föräldrar som säkert är minst lika oroliga, begär koden till mobilen. Allah tar fram allt till slut hur barnen än försöker att gömma det. Barnuppfostran är en jihad. Nattbön hjälper mycket. Låt dem lyssna till historier om barn som berättar om deras kärlek till sina föräldrar. Viktigt att de förstår att om föräldrarna är nöjda med barnet så kommer Allah ge dem ett bra liv. Det måste man pränta in i huvudet på dem./ mamma till 8 barn 
När det gäller barnuppfostran i islam så är mitt råd att tänka på detta redan innan man gifter sig. Att välja en man/fru som är praktiserande muslim och har bra egenskaper, attityder, värderingar som man vill att barnen ska få. Barn tittar på vad man gör och inte vad man säger till dom. Familjen har den största påverkan på barnen och dom lär sig sina attityder och värderingar därifrån oftast. Välj en person som kan ge dig dina rättigheter och välj någon från ett bra land och miljö där era barn kan växa upp och bli bra muslimer./ Um Aisha
Jag har varit ganska hård mot mina barn men alltid överröst dem med kärlek. När de ser tillbaka är de glada över att jag var hård samt att jag försökte vara rättvis. Olika barn fick olika straff eftersom de är olika. Om de gjorde fel gång på gång kunde de få stå i skamvrån eller vara utan mat medan vi andra åt...o så fick de äta senare. När de blev äldre var barnen med och bestämde straffen då visste de vad som väntade om de själva gjorde samma misstag. Efteråt fick de alltid be om ursäkt och förklara varför de bad om ursäkt men det är viktigt att inte vara för hård och alltid locka med morötter när de utfört något de tyckt vara jobbigt. Men de fick även vara med om bestämma hur de ville bli belönade! Hade jag fått börja om hade jag inte tagit dem hit till Sverige./ Um Jafar
Allah säger till oss;   "Berätta därför denna historia - kanske skall den [väcka] dem till eftertanke." (7:176) Se till att barnet, ungdomen lär sig profeternas historia. Finns det gott i människan så kommer hon utveckla kärlek till profeterna och Allah, även om hon kanske går lite vilse på vägen. Det var iallafall profeternas historier som gav mig bandet till islam. Att jag sedan gifte mig tidigt var en räddning i sig. /Uppväxt i Sverige
Balans- att ge tid till religion, skola, träning och spel. Först religion och skola sedan träning från tidig ålder. Belöning i form av spel eller annat. Om man går till överdrift och förbjuder allt får det oftast bara motsatt effekt. Det är viktigt med goda vanor redan i tidig ålder./ Fortfarande ung och uppväxt i Sverige. 
Mitt råd är att lära dem älska Allah och Profeten Mohammad - frid över honom- från början. Att vara ett gott exempel. Att göra mer än du talar. Barn ser på vad du gör mer än vad du säger. Gott uppförande kan man inte påminna för mycket om och då menar jag inte först och främst barnen utan från föräldrar och andra vuxna. Samt att vi som ummah bryr oss om varandra och varandras barn på ett bra sätt. Inte genom att prata bakom ryggen på de som syndar istället kan man göra något för att hjälpa och kan man inte det så åtminstone dua. Att vi uppriktigt önskar att de kommer till Jannah. Jag tror även att det måste finnas glädje, kärlek och respekt. Lär känna och se ditt barn och deras goda/starka sidor och utveckla dem. Försök inte göra om barnet till något som du själv tycker är bra. Sahaba var olika och alla fyllde sin funktion i samhället. Profeten Muhammads - frid över honom - två närmsta rådgivare, Omar och Abo Bakr, var så olka man kan bli ändå var de älskade av Profeten. Jag tror inte på för mycket tvång och hårdhet. Man ska inte heller vara för asketisk - barn vill ha ett liv och saker. Om man drar ner på allt sådant som barn normalt har där de växer upp och har råd till så väcker det ibland längtan efter mer. Det kan vara rätt banala saker som soffa och säng. / Umm Doujana  

Jag kommer inshAllah fortsätta att uppdatera denna post varefter inshAllah..
Snälla ni som har egna erfarenheter eller tips och råd dela med er av dem i kommentarerna!

Lite länkar;
Our Family: an institution in crises  (audio av Hamza Yusuf)
40 rekommendationer för det muslimska hemmet (svenska)
Rekommenderad läsning speciellt om du har ungdomar! (engelska) Finns flera bra och relevanta artiklar på hemsidan.

Kommentarer

Populära inlägg