Tema Koranen

Nu när vi avslutat temat "kvinnor i islam" har jag bestämt mig för att ha ett tema koranen som kommer sträcka sig över hela terminen, inshAllah.

Jag har inte tänkt mig en "koranklass" som de vi är vana med från moskér och dyl utan det här blir en berättelsestund kring en surah i taget med pyssel. Allt material samlar barnen i en egen bok som jag beställt här. Älskar majema förlaget! (Bra kvalite och billiga böcker. har hjälpt mig många gånger i hemskolningen.) Det fina med denna projektbok är registret, tjocka blad, plastficka längst bak...

Vi börjar med att läsa surahn på svenska. Därefter berättar jag något som kopplas till suran, det kan vara varför den kom ned, när den kom ned, regler, belöning,...ni kommer förstå när jag lägger upp arbetet :)

Ju fler suror vi lärt oss tillsammans desto mer repeterar vi tillsammans på olika sätt, svansläsning, jag säger en ayah de fortsätter mm. repetition är väldigt viktigt!

Vi klistrar in berättelsen i boken, sen ritar vi/skriver anteckningar/förklaring på Allahs namn när de dyker upp eller vad det kan bli..

Och sist men inte minst den roliga pysselstunden tillsammans. Pysslet kopplas som vanligt till temat och min förhoppning är att de bär med sig berättelsen och pysselstunden under veckan när de läser suran och lär sig den utantill.

Varje vecka skickar jag med en stencil med veckans surah, med text på arabiska, svenska och transkriberat. Då flickorna är väldigt unga har jag valt att göra transkriberingen så enkel som möjligt utan massa tecken mm. Många av flickorna har precis börjat läsa och extra symboler förvirrar mer än de hjälper.

Allt bakas in på 2 timmar med gemensam bön.

Nyttiga länkar:

Läs och lyssna på Quran, ayah för ayah, med transkriberad text.
Rekommenderad app för iphone. Barn vänlig och enkel för att lära sig quran. Finns även för android.
App för iphone ser fin ut. Juz Amma för barn,
Stenciler om böcker från Allah...lite om Koranen
Jag har laddat ner ett word doc på 42 sidor om "What is the Quran". En bra planering med många ideér men hittar inte sidan den kommer från. Om du vill ha ett ex säg till så kan jag mejla den inshaAllah.


Kommentarer

Populära inlägg