Surah an-Naas

Grytunderlägg av träpärlor skyddar bordet från den varma grytan och Surah an-Nas skyddar oss från shaytan

Ni kommer säkert märka att jag inte gör en vanlig tafsir med barnen där vi går igenom ayah för ayah. Beroende på surah så berättar jag istället något kopplat till surahn.

Två av Allahs namn nämns både i Surah an-Nas och al-Fatiha vilka man kan uppmärksamma och passa på att lära sig.

Ar-Rabb - Herren
Al-Malik - Konungen, Den högste Herren

För att förstå Surah an-Naas krävs att man vet vad en jinn är och hur och varför shaytaan vill oss illa. En intressant hadith från Al-Hafidh Abo Yala Musily berättade att Profeten sa;

Satan lägger sin hand över människans hjärta. Om han upphöjer Allah när han ihågkommer Honom tar han [satan] bort sin hand men om han glömmer bort Allah, tar satan över hjärtat helt. Detta är "det onda hos den som viskar." 
Surah an-Nas tillsammans med nästa veckas surah, al-Falaq är välkända för sitt skydd mot satan. Ibn Qayyim säger;
Dessa suror har en enorm effekt vad gäller att avvisa magi, onda ögat, och annan ondska. Tjänarens behov av att söka Allahs skydd genom dessa två suror är större än behovet av sig själv, äta, dricka och klä sig." (al-Fawwaid 2/426]
Här kommer ett litet utdrag från texten ni hittar på stencilen i länken nedan....

                                                  Människans fiende - Satan
Den första människan Allah skapade bodde i Paradiset. Allah skapade honom av lera och han fick namnet Adam. På den tiden var Satan, Iblis, i Paradiset tillsammans med änglarna.  Han ogillade Adam från första stund. När Allah beordrade änglarna och Iblis att falla ner till marken framför Adam vägrade Iblis. 

”Jag tänker inte falla ner inför en människa av lera”, sa han med stolthet i rösten. ”Jag är bättre än honom. Du skapade mig av eld.”

”Bort härifrån! Ända till Domedagen ska Min förbannelse följa dig”, svarade Allah.

”Åh Herre! Låt mig leva fram till Domedagen”, bad Iblis.

”Du ska vara bland de som jag låter leva så länge”, svarade Allah.

”Då lovar jag Dig att jag ska locka människorna till allt som är dåligt. Jag ska lura dem på alla möjliga sätt och Du ska se att de flesta människorna är otacksamma”, sa Iblis.



Vi pysslar! 

Surah an-Nas skyddar oss på samma sätt skyddar våra fina grytunderlägg mammas bord :) Vi målade träpärlor som träddes upp på metalltråd. Om man vill kan man använda en bit skärp som träs på mellan pärlorna som kan användas för att hänga upp den. 

Jinner skapades från eld därför målade vi bakgrunden i boken med "eldfärger". Effekten får man med vattenfärger och en bit tvättsvamp sedan duttar man färgen på pappret. 
 Surah an-Nas klistrades fast därpå. En del barn dekorerade med bla. ormar då jinn kan ta denna form. 




Stenciler:
Surah an-Nas - lite fakta om satan och varför vi ska söka skydd från honom hos Allah.
Surah Fatiha + 111-114 på arabiska, svenska och transkriberat med stjärnor att fylla i vartefter barnet lär sig en ayah. Raden längst ner kan barnet använda för att skriva arabiska..en ayah, ett ord eller dyl.

Länkar:
Tafsir Surah an-Nas
Vikten av Surah an-Nas och al-Falaq 

Kommentarer

Populära inlägg