Hafsah bint Omar ibn Khattab - kunskap




Dagens pysselstund handlade om Hafsah bint Omar och med det var kunskap ett givet tema. För denna kvinna har vi bland annat att tacka för den Koran vi har idag. Hon var en av få som kunde läsa och skriva, vars texter användes när de skulle sätta samman koranen. Hon var känd för sina koranstudier och studiecirklar, sin bön och fasta. Må Allah vara nöjd med henne.

Som pyssel valde vi att göra väldigt enkla men väldigt rolig "kunskaps dekor". Vi dekorerade blyertspennor med washitejp, gjorde fin pendekor med "foam" papper (skumgummipapper) och bokmärken av glasspinnar. Bokmärkena och pendekoren går ju att variera ut i det oändliga, släpp lös kreativiteten hos de små!!

En pysselsida med wordsearch om Profeter, liten text om Hafsah och lite frågor hittar ni här.

På pappret finns inte slaget av Badr med jag tog det muntligt bara men här är en summering jag skrev...

Slaget av Badr.



Ledarna i Mecka var mycket arg över att Profeten Muhammad hade kommit undan. En dag möttes därför muslimerna och Quraish i slaget av Badr. Muslimerna var bara 300 man medan Quraish hade en armé med över 1000 personer.

Under natten innan slaget började det regna. Regnet gav muslimerna lugn och de föll i sömn, alla utom Profeten Muhammad. Han var vaken och bad till Allah om hjälp. PÅ morgonen ställde sig den muslimska armén framför Quraish.

Det enda vatten som fanns på platsen bestämde muslimerna över. Al-Aswad från Quraish utmanade muslimerna och sa, "Jag svär att jag ska dricka från det där vattnet."
Hamza steg fram och kämpade mot Al-Asad tills han dog.
Tre nya soldater från Quraish steg fram för att utmana muslimerna och snart var kriget igång. Profeten Muhammad lyfte sin händer och bad, "Åh Allah! Om de vinner över oss idag kommer du inte längre bli dyrkad."
Allah besvarade bönen. Änglarna kom ner och hjälpte muslimerna. En sandstorm svepte in över slaget. Det var ängeln Jibril och flera andra änglar som kommit för att hjälpa muslimerna.

Muslimer och änglar kämpade sida vid sida. De som dödades av änglar hade märken från deras piska. Det såg ut som om de träffats av glödande järn och fingertopparna var brända. Först hade satan krigat med Quraish men när han fick syn på änglarna flydde han därifrån.

Två unga muslimska pojkar dödade Abo Jahl och då splittrades Quraish armé. En del flydde medan andra tillfångatogs av muslimerna. De fördes till Medina som krigsslavar.
14 muslimer fick shahdah den dagen. 70 personer från Quraish dog och ungefär 70 tillfångatogs.

Innan Profeten Muhammad reste från Badr ställde han sig upp och ropade, "Vilken ond stam ni var vad gäller er Profet. Ni ville inte tro på mig men de andra har trott. NI svek mig men de andra har stötta mig. NI drev ut mig men de andra har skyddat mig."

Omar ibn Khattab frågade varför han talade till döda kroppar. Profeten svarade då, "Vid Honom i vars Hand Muhammads själv vilar, du hör inte vad jag säger bättre än dem."

Mer ingående detaljer om Badr hittar ni här. 
En fin summering på engelska hittar ni här.

Kommentarer

Populära inlägg