Fatimah bint Muhammad










I berättelsen om Fatimah bint Muhammad utgick jag från olika ord som jag byggde berättelsen på.

MOD - Fatimah kallades för Umm Abiha (mamma till sin far) eftersom hon så ofta stod upp för Profeten Muhammad mot månggudadyrkarna i Mecka. Jag berättade om den gång hon tog bort innandömet från Profetens rygg som de otrogna slängt där när han bad vid Kabah. (Berättelsen finns med bland stencilerna som finns att ladda ner). Jag berättade även om den gång hon blev slagen av Abo Jahl varpå Abo Sufyan gav henne rätten att slå tillbaka (är lite osäker till källan på denna berättelse...)

TÅLAMOD (SABR) - Fatimah växte upp i Mecka under trakasserier och bara som ung flicka uthärdade hon den tre år långa bojkotten, strax därpå dog hennes mor och hon flyttade till Medina. Allt detta och hon visade tålamod.

BLYG - Väl i Medina kom Profetens kusin Ali för att fria men utav blygsamhet fick han inte fram orden. När Fatimah fick höra talas om hans frieri brast hon i gråt. Vi frågade oss varför...någon trodde för att hon skulle flytta till ett eget hem bort från Profeten.. Det finns även en hadith från Aisha som säger att hon inte visste någon som var så blyg som Fatimah och ärlig förutom Profeten.

ÄRLIG - hadithen ovan.

KÄRLEK - Nu var hon en gift kvinna. Utav kärlek till man och barn jobbade hon hårt. Hon malde mjöl på stenmalen så att händerna fylldes med blåsor. Hon hämtade vatten med skinnpåsarna så att kroppen fylldes av blåmärken. Hon älskade sin far så mycket att när han kom på besök reste hon sig upp och pussade honom och erbjöd honom hennes plats. När hon besökte honom gjorde han likadant. Profeten älskade henne och han ville att även vi skulle göra det.

TAQWA - När hon gick för att fråga om en slavinna från krigsbytet fick hon rådet att göra dhikr på kvällen. Vilket hon aldrig lämnade.

KUNSKAP - Vi ska älska henne och för att älska människor måste vi söka kunskap och läsa. Profeten bad ofta "Åh Allah, jag ber om nyttig kunskap." För att synliggöra detta berättade jag för barnen något väldigt oviktigt om mig själv men som ändå kan skrivas om vad gäller kända människor... jag bad dem reflektera över vad de lär sig.

De fick välja ett ord som de skulle skriva in på en halsbricka av FIMO lera som de gjorde. Vi tryckte även in motiv med vanliga stämplar.

Vi hade även gjort trolldeg som ska knådas...vi tänkte på Fatimah som jobbade hårt.

MÅ Allah vara nöjd med henne.

Till denna vecka fick de även med sig en stencil där de ska tipsa mig om "hur kan jag göra mina föräldrar glada" och en utmaning. Ett antal uppgifter som de skulle klara under veckan för att hjälpa sina föräldrar i hemmet. Om de klarade utmaningen lovade mamman att ge/göra något speciellt, Vad det är var upp till varje familj att komma på.

Stencilerna om Fatimah med utmaning hittar ni här och en stencil om föräldrarna hittar ni här. 

Kommentarer

Populära inlägg