Bokfodral - beskrivning


Bismillah...

Om du använder dig av ett tunnare material eller vill underlätta lite så klipp ut en bit vliselin som är lika stor som din Koran. Mät höjd och hela bredden. För en tajweedkoran är måtten 20x33cm.

Som ni ser på bilden så behövs sömsmån upptill och på sidorna. Låt tyget gå minst 7-8 cm utanför vliselinet på sidorna då detta ska vikas in och "slås" om fram och baksida.
 Lägg ut olika dekorationer och testa dig fram vad du tycker är fint. Jag började med pråliga band och glitter och glam men bytte ut det mot mer allmoge :)
Nåla fast dekorationen så att "yttre spetsen" går lite utanför vliselinet på baksidan på så sätt sticker spetsen ut över kanten när du är klar. Sy runt om.







Jag lade till lite extra band som även det syddes fast. Några hjärtan klipptes ut från tyg med klister på baksidan som enkelt klistrades fast.

Om man vill kunna stänga koran med något kan man använda sig av snören som jag gjort här eller en "flärp" som sys av tyg med vliselin på insdan. Tygbanden zickzackade jag fast. Tänk på att banden ska läggas in mot fodralet.


Klipp rent om ni var lika slarviga med klippningen som jag. Använde mig av en gammal ihopsydd tröja som jag experimenterat med innan..
Sy kanterna eller zickzacka bara.

Vik sen in kanten så den ligger längst med vliselinet. Tänk på att vika ner spetsen upptill och nertill så att den inte åker in i sömmen.


Om ni vill ha ett extra snöre för att markera vilken sida ni ligger på måste ni sätta den på plats nu. Tänk på att ni sätter fast den upptill på Koranen.
Ta fram bomullsbiten och lägg den ovanpå alla lager. Nåla fast.
Sy längst med vliselinet upptill och nertill.

Klipp ner sömmen i hörnen så att det inte blir för tjockt. Vänd hela paketet ut och in. Pressa allt fint.

Banden kan dekoreras på fler olika sätt. Här har jag använt mig av tygknapp, tofs och ett tyghjärta. Ritade ett hjärta på ett tyg. Pillade in banden innan jag sedan sydde runt om, klippte bort lite sömsmån och vände ut och in. Sista lilla biten sydde jag för hand.



Här ser ni hur spetsen "ligger" utanför boken och toffsar på banden som knyts när man läst färdigt. Jag lade även på vanlig spets ovanpå det vita linnetyget och målade med rosa färg längst med kanterna på hjärterna. Ryggen fick ett annat spetsband och dekorationsband med hjärtan längst med kanten.
Låt fantasin flöda. Det finns massor av inspiration på nätet men främst i huvudet :) Använd gamla kläder, jeans, manchester, barnens gamla kläder som väcker minnen...

Kommentarer

Populära inlägg