Ramadaan 2016



Inför ramadan har jag ändrat mitt väggcollage - Ramadan handlar om att närma sig Allah, se över sin relation med Honom. Därför kom råden "Be a muslim" - kort råd men så viktigt speciellt här i Sverige. Kom ihåg att du är muslim. Keep calm and pray är nästa råd. Det är grundstenarna i vår religion därefter kan man bygga visare inshAllah. 

Har funderat en hel del de senaste dagarna på Ramadan. Jag vill etablera en rutin där hela familjen samlas kring någon form av ibadah. Det är tillvägagångssättet som jag funderar på, hur får jag till det? Hur ska jag få tre tonåringar att gå med på mina förslag. När barnen var små var det så enkelt att samlas kring mammas berättelser och ideér men ju äldre de blir ju självständigare. Och så ska det ju vara men trots det vill jag samla oss i det som gynnar vår akhera. 

Mina väggar används flitigt för att bära budskap och påminnelser så jag har skrivit nytt inför Ramadan.

Hade funderingar på att göra som jag gjort tidigare år där alla får skriva ner tre mål och jobba individuellt för att uppfylla dessa men sen tänkte jag lite till och kom fram till en annan ide :) Kan bara hoppas att resten av familjen blir lika entusiastisk. 

Min tanke är att skriva ner olika "teman" för varje dag som vi alla ska jobba på, påminna varandra om och reflektera över. Det kan vara allt från karaktärsdrag till dua och athkaar. Någon gång innan maghrib drar vi en lapp från en låda där lapparna ligger och går igenom det nya temat som gäller från och med maghrib. Den som misslyckas,ex. ärlighet och någon ljög eller överdrev - får ta hand om disken :) Ska nu bara fundera ut vad det ska stå på lapparna, återkommer med det inshAllah senare..

Utöver det är det fint att samla familjen och läsa Quran tillsammans en stund och kanske kan vi lyssna på en lektion tillsammans eller gå igenom tafsir. Vill inte ha för stora krav och förväntningar då dagarna är långa. Att uppmuntra barnen till att hålla ut lite till kanske blir en tillräckligt stor uppgift denna ramadan. Må Allah underlätta för oss och ge oss styrkan att fasta.. amin

Vad har ni för mål i ramadan med familjen? Hur ska ni engagera familjen?

Nästa vägg visar - REFLECT - Det handlar så mycket om att börja reflektera och öppna ögonen för att bli medveten om Allah.
Tavlan bredvid innehåller den fina duan som Profeten (frid över honom) gjorde ofta Åh du som vänder hjärtan gör mitt hjärta stadigt på din religion.. (YA MOQALIB AL-QOLOB THABIT QALBI ÄLA DINEK) 

Kommentarer

Populära inlägg