Domedagen - askar i olika format

När vi talade om nästa del av emans pelare - Domedagen - dekorerade några av barnen burkar medan andra vek lådor av papper.
som vanligt vill inte bilden laddas upp åt rätt håll..


Den enkla och fina beskrivningen på tillvägagångssättet hittar ni här. 

Så vart är kopplingen mellan askar/burkar och Domedagen?
Jo dessa burkar kan vi fylla på olika sätt, vi kan ge bort en ask med godis till en vän och få belöning men vi kan även fylla den med något som är otillåtet eller haram. Valet är vårt och det valet kommer vi stå till svars för framför Allah på Domedagen.

Några av de ahadith jag nämnde om Domedagen var;

Aisha berättade att Allahs Sändebud sa; "Folket kommer att samlas barfota, nakna och inte vara omskurna." Jag frågade, "Åh Allahs Sändebud, kommer inte männen och kvinnorna titta på varandra?" Profeten svarade, "Händelsen kommer vara alldeles för allvarlig för att de ska bry sig om sådant."  Source: Sahih Bukhari 6075, Sahih Muslim 5107
Grade: Muttafaqun Alayhi enligt Al-Bukhari and Imam Muslim
أَنَّ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ تُحْشَرُونَ حُفَاةً عُرَاةً غُرْلًا قَالَتْ عَائِشَةُ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ الرِّجَالُ وَالنِّسَاءُ يَنْظُرُ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ فَقَالَ الْأَمْرُ أَشَدُّ مِنْ أَنْ يُهِمَّهُمْ ذَاكِ
6075 صحيح البخاري كتاب تفسير القرآن سورة قل أعوذ برب الفلق
5107 صحيح مسلم كتاب الجنة وصفة نعيمها وأهلها باب فناء الدنيا وبيان الحشر يوم
På Domedagen kommer människorna se till de med högre status i hopp om att de ska underlätta för dem. Väntan på att Domen ska falla kommer vara så svår att de önskar att det ska börja. I en lång hadith från Anas ibn Malik: Allahs Sändebud berättade för dem; 


När Domedagen börjar kommer människorna att surge with each other like waves. De kommer att gå till Adam och säga, ”Be för oss till din Herre.” Han kommer säga, ”Det är inte jag som passar för det. Gå till Ibrahem för han är Den Mest Barmhärtiges nära vän.” Så de kommer att gå till Ibrahim och han kommer att säga, ”Det är inte jag som passar för det. Gå till Moses för han är den som Allah talade till direkt.” Så de kommer att gå till Moses och han kommer att säga, ”Det är inte jag som passar för det. Gå till Isa för hans själ skapades av Allah och Hans Ord.” Så de kommer gå till Isa som kommer att säga, ”Det är inte jag som passar för det. Gå till Muhammad. ”Så de kommer att gå till mig och jag kommer att säga, jag passar för det.” Jag kommer att fråga min Herre om tillåtelse och Han kommer att ge mig tillåtelse, och Han kommer att ge mig inspiration till att yttra ord av prisning med vilka jag kommer att prisa Honom, ord som jag inte vet nu. Jag kommer att prisa Honom med dessa ord och falla ner till marken [sujood] framför honom. Han kommer att säga, ”Åh Muhammad, ta upp ditt huvud. Tala och Vi ska lyssna till dig, fråga och du ska få, gör förbön och din förbön ska bli accepterad.” Jag kommer att säga, ”Åh Herre, mitt ummah, mitt ummah!” Han kommer att säga, ”Gå och ta fram var och en som i sitt hjärta har eman stort som ett korn.”…detta kommer att ske igen och igen ända till fjärde gången då Profeten återigen kommer att falla i sujood och be med de ord han bett innan. Allah kommer då säga; ”Åh Muhammad, ta upp ditt huvud, säg och Vi kommer att lyssna, fråga och det kommer att besvaras, gör förbön och din förbön kommer att accepteras.” Han kommer att säga; ”Åh Herre! Ge mig tillåtelse att ta ut alla de som sa la ilaha illa Allah” Allah kommer då säga; ”Vid Min Allsmäktighet, Mäktighet, Stolthet och Storhet Jag ska ta ut alla de som sa la ilaha illa Allah.” (Bukhari 7510)

Vi talade även om att våra kroppsdelar kommer att vittna för eller mot oss. Därför måste vi alltid tänka på vad vi gör, vart vi tittar, vad vi äter eller säger osv. Nästa vecka fortsätter vi med Helvetet inshAllah.
Här hittar ni stencilerna om Domedagen.

Kommentarer

Populära inlägg