Collage om bönen


Att lära sig alla regler kring bönen är inte lätt. Många vuxna känner inte till vad som är skillnad på arkaan och shorot, när man måste be om rakah eller när det räcker med sujod sahw så därför försökte jag hålla temat med bönen så enkelt som möjligt. Vi utgick från en stencil jag gjort, den är något förenklad och alla saker finns inte med utan endast det som är relevant.

Bönens delar namngav jag och delade in i fyra olika delar (jag hoppade över sunnah i salaat helt, detta tar vi muntligt i och med att vi ber tillsammans under pysselstunden in sha Allah);

Fru fin innan bönen = villkoren inför bönen
Herr Arkaan = kan översättas till grundstegen eller pelarna i bönen
Fru Wajib = obligatoriska delar i bönen
Fröken Förbjudet = Det man inte får göra i bönen och om man gör det så är bönen ogiltig

Som ni ser har de olika delarna fått namn då de ska bo i olika hus som barnen fick dekorera. Collaget kan man hänga upp hemma. När barnen ber och de undrar över något som de gjort fel så kan de gå och se på collaget för att få reda på hur de ska korrigera sin bön.

Stencilen hittar ni här.

Med på pappret finns även tashahud som jag klistrade in i solen :)
Lägger till en väldigt givande bild som är upp och ner men blogspot trilskas med att vilja ladda upp den åt fel håll hur jag än gör


Kommentarer

Populära inlägg