Att inte slösa - fina konservburkar











Jag har velat dekorera konservburkar med flickorna länge eftersom de blir så fina..funderade på om vi skulle prata om ordning och reda eller slöseri men så blev det slöseri. Att inte slösa är något som vi i Sverige får jobba hårt med. Här lever vi i ett överflöd av allt. När vi bodde i England kommer jag ihåg ett tillfälle då någon tömt en hel kastrull med kokt ris på gatan. Inte undra på att råttorna är stora som katter. Så en bra påminnelse till mig själv i första hand och till de små flickorna.

Allah säger i Koranen; 

"Ät och drick /det som är gott och hälsosamt) men slösa/överdriv inte: Gud är inte vän med dom som överdriver/slösar." 7:31

Profeten Muhammad (frid över honom) är vårt bästa exempel. En gång när han var ute och gick så hittade han en dadel på vägen vilken han tog upp och sa; "Om det inte vore för rädslan att den kom från zakaat skulle jag ätit den." Profeten Muhammad (frid över honom) fick inte ta emot zakat. Lite mer om det här. 

Han beordrade oss även att slicka av fingrarna innan vi tvättar dem och om en matbit faller ned på golvet ska vi ta upp den och rengöra den från smuts för att sen äta upp den. SobhanAllah inget skulle slängas. Nu när vi kanske närmar oss krigstider så kommer kanske denna gärning att praktiseras mer och mer. 

I Sverige kan en familj på 4 personer spara mellan 8000-10000 kronor per år om de slutade slänga användbar mat. 

Man ska heller inte överdriva genom att ge bort allt man har. När Thabit bin Qays plockade frukten från sina palmträd sa han till sig själv, "Den här dagen ska varje person som kommer till mig få en del av min skörd." Han fortsatte att ge till folket och när kvällen kom hade han inga dadlar kvar." Allah sände då ner en vers från Koranen som gällde honom;

"...Ät av deras [trädens] frukter när de har mognat och när ni skördar ge den behövande det som han har rätt till! Men slösa inte med Guds gåvor - Han är inte slösarnas vän!" 6:141

Här är två olika ayaat där Allah nämner att Han inte är vän med de som slösar något som vi försökte få fram till barnen..vikten av att inte slösa.

Ännu en ayah vi läste upp var; 

"Slösarna är satans bröder och djävulen visade stor otacksamhet mot sin Herre." 





Kommentarer

Populära inlägg