Aisha, radiAllaho anha, och halsbandet


För några veckor sedan så gjorde vi halsband. Det ena halsbandet är flätat medan det andra har knutits med jämna mellanrum och däremellan trädde vi på pärlor. Tyvärr hann jag inte ta kort på de andra flickornas halsband utan bara på de som blev kvar här hemma.

Syftet med halsbanden var att barnen skulle komma ihåg berättelserna vi berättade. De om Profetens fru Aishah och historierna som har sin grund i hennes borttappade halsband.

Den första är episoden i serah då Aisha blev anklagad för otrohet gentemot Profeten (frid över honom) den berättelsen kan ni lyssna på här.. DEL 1  DEL 2  DEL 3

Den andra berättelsen är när ayahat om tayammum kom ner så vi fick en liten fiqh lektion samtidigt. Den finns på engelska här. 

Kommentarer

  1. Hej!
    Jag försöker verkligen hitta berättelsen om Aisha och när hon tappade halsbandet. Jag känner till berättelsen och otrohetsanklagelserna och uppenbarelsen som frikände henne men skulle vilja hitta var jag kan läsa om det. Hadith? När jag följer länken i inlägget hittar jag det inte...
    mvh/emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. du hittar mitt svar i kommentarerna....missade att jag skulle svara på ditt inlägg.

      Radera
  2. Förlåt Blogger har inte visat inlägg som kommit så har missat dig... Hadithen hittar du här: https://sunnah.com/bukhari/52/25
    Yasir Qadhi har en ingående förklaring till händelsen som jag rekommenderar. Sök på story of ifk så borde det komma upp inshAllah.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg