Profeten Lot, aleihi salaam

Salaam aleikom

Jag och A har redan "arbetat" med Profeten Lot, aleuhi salaam men den här lilla "rimberättelsen" började jag med men fick aldrig klart den. Så fastän den inte är klar lägger jag ut den....kanske någon annan vet hur man ska avsluta den, jag fastnade..

Kheir inshAllah..den är inte klar men onödigt att den bara ligger hos mig, kanske kommer den någon till nytta. 

Profeten Lot


Människorna i staden Sodom var inte bra.
Från den som kom dit tog de allt de ville ha.
De tog deras saker och var ovänliga på alla sätt.
Deras dagar var fyllda med sång, fest och spel istället för det som är rätt.
Att män tyckte om män var det värsta av allt.
De kramades och pussades på gatan och brydde sig inte alls.
Allah sände Profeten Lot för att påminna dem om det som är gott.
När de hörde hans ord skrattade de rått.
Lot berättade för dem om trädgårdarna i Paradiset
Och om den flamande elden i Helvetet.
Lot bodde med detta folk i 30 långa år.
Ändå var de troende fortfarande få.
”Kasta ut Lot och de som vill vara bra”, sa de tillslut.
Lot sa till dem att frukta Allahs vrede och Hans beslut.
De brydde sig inte om vad Lot sa.
De fortsatte att bara män vilja ha.
Lot ställde sig och bad till Den som böner hör;
”Åh Allah rädda mig och min familj från detta folk som bara förstör.”
Vackra män knackade på Lots dörr en dag.
Lot blev orolig att männen i staden skulle se deras behag.
”Vi har kommit för att rädda dig och dina barn,
men din fru som inte tror får bli kvar.”
Så fort det gick skyndade sig Luts fru iväg till männen i byn,
”Kom och se Lots vänner, åh vilken syn!”

De puttade varandra och skyndade sig dit.
”Åh mitt folk, skäm inte ut mig,
frukta Allah och vanhedra mig inte.”
…………
 Jibril vinkade med sin hand och männen förlorade deras syn.
På natten lämnade Lot och de som trodde på Allah byn.
I gryningen kom en våldsam vind.


Kommentarer

Populära inlägg