Omsorgsfull




Omsorgsfull är att ”vara redo och villig att hjälpa andra i det som är gott”

Det betyder att sätta andras behov före ens egna. Att ge en hjälpande hand när du kan. Det kan vara att hjälpa en granne med matkassen, påminna någon om bönen, hjälpa till med tvätten, öppna dörren för någon, städa undan eller att hjälpa ett syskon som behöver hjälp.

وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ
”…samarbeta för att gynna fromhet och gudsfruktan, och samarbeta inte för att gynna synd och fiendskap..” [5:2]

När det gäller att hjälpa till med bra saker ska man skynda sig att ställa upp men när det handlar om förbjudna saker eller synder ska man istället låta bli. Det finns ingen belöning eller gott i att hjälpa andra göra fel. Tillgänglighet/hjälpsamhet kan liknas vid en lagsport. När alla individer strävar mot samma mål kan de nå sådant de inte skulle gjort ensamma. Med laganda och samarbete väntar segern runt hörnet, inshaAllah. Det leder även till kärlek mellan oss istället för hat och missämja. 

Diskussionsfrågor:

·         Vad händer med ett lag när alla jobbar tillsammans? Vad händer om de bara bryr sig om sig själva?
·         Varför ska du bry dig om andra och inte bara om dig själv?
·         Kan du tänka på någon (verklig eller påhittad) som hjälpte till istället för att undvika problemet? På vilket sätt blev det annorlunda då hen valde att hjälpa till?
·         Varför borde du fråga om lov innan du går med på att göra något som du inte brukar göra?

Jag kommer vara hjälpsam genom att:

·         Sätta andras behov före mina egna
·         Finna sätt att hjälpa till, inte att gömma mig
·         Vara redo när någon kallar på mig
·         Vara glad när jag kan hjälpa någon
·         Fråga om lov innan jag gör upp egna planer

Berättelser om att visa omsorg; 

Som vanligt finns det många berättelser att välja bland, jag länkar till olika berättelser här men tar tacksamt emot andra förslag.. Och hjälp varandra i det som är gott..

Hjälpsamhet lönar sig alltid

Mannen som fick Paradiset då han hjälpte en hund att dricka från brunnen.

Berättelserna om Ansars omsorg och hjälpsamhet gentemot Muhajirin.

Länkar;  

Notebooking om omsorg
(www.imanhomeschooli … helpfulness lapbook)

Kommentarer

Populära inlägg