Koranfodral av tyg




I min familj har många av våra tajweedkoraner börjat bli slitna. I Egypten har jag mött många systrar som skyddar sina koran med tyg och det fick mig att sätta igång.. För något år sedan sydde jag mitt första fodral, idag fick den sista nya kläder, alhamdolillah. 


En gammal linnekjol som blev till en present till en syster.  

Fodral sytt i två olika tyger med en handgjord tygblomma som dekor. 


Önskar jag hade kommit på det här tidigare, en koranväska, perfekt när barnen ska gå på dars... Den här gjorde jag och A tillsammans, men när hon sydde sig i fingret sa hon; "Vill du att jag ska skada mig i nästa finger också," när jag frågade om hon skulle fortsätta sy.. :) Svar på tal! Hursomhelst så var det hon som stod för layout och färger, inshallah ska den komma till användning när vi flyttar efter sommaren. 

Storasyster tyckte om lillasysters fodral så även hon sydde sig en men inte till koran utan till en skrivbok... Hennes fodral har omslag som viks över helt. 
Vill även du eller dina barn sy och fixa så kan ni hitta instruktioner efter typ på länkarna nedan:

Mina sparade pins för book covers...




 Här kan ni finna fina bilder på enkla tygblommor, man kan antingen använda lim för att klistra fast tygremsorna som man vrider runt eller sy med nål och tråd lite varstans. 

Photobucket En tydlig och lättläst beskrivning med steg för steg bilder.  

Det finns massor av olika sorter av blommor som kan göras av tyg, dessa är de som jag tyckte var lätta nog för mig att orka med :) och barn att göra. Fler blommor har jag här.

Om ni provar på att göra fodral länka gärna till dom.. Om ni skulle vilja ha en bättre beskrivning på någon av de fodral som jag har gjort så säg till så kan jag fixa en beskrivning med bilder inshAllah. 





Kommentarer

Populära inlägg