Profeten Hood aleihi salaam


Nu har vi äntligen gjort klart arbetet med Profeten Hood, aleihi salaam...

Lektion 1
Läsa om Profeten Hood och hans folk. Lokalisera vart Oman och Jemen ligger. Söka efter “the lost city of Ubar” och titta på riktiga bilder på staden som Allah straffade, här t.ex. 
Pysselaktivitet: Bygg den glömda staden
Material: Byggklossar av någon sort, tänkte använda lego som är en favorit. Snöre/rep.

Steg ett: Gör en ring med hjälp av snöret.
Steg två: Bygg fem torn runt ringen. Bind samman dessa med broar. Det var så här som Ads folk byggde deras städer.  
Steg tre: Se vem som kan bygga det högsta tornet.

För länge sedan trodde många folkgrupper att om de byggde sina torn höga nog skulle de ha lättare att prata med deras gudar. Därför finner man många historiska ruiner på berg eller ovanpå höga torn.

Lektion 2

Klistra in den färdiga texten och bilder i boken. Tänkte att A skulle få rita en orkan på andra sidan själv. Ev. titta på nätet hur farlig vinden kan vara. Läsa texten tillsammans och färglägga bilderna.
(texten jag skrivit denna gång går att ladda ner i worddokument så att ni kan ändra själva hur ni vill ha den.)

Smakprov från texten; 

PÅ himlen samlades moln den dag då straffet skulle vara.
Folket gladdes, äntligen kom regnet och inte någon fara.
Men inget regn föll ner,
Bara en hård och farlig vind som växte mer och mer.
I åtta dagar och sju nätter.
Och Aads folk fanns inte mer.
Pysselaktivitet: Öken

Källa
Den här aktiviteten hittar ni på bloggen skapligtenkelt.  Finns massor med fina idéer på denna blogg.

Lektion 3

Låta A återberätta om Profeten Hood och det hon kommer ihåg. Komplettera med frågor om det något hon har missat, typ;

1.   Vilka var folket av Ad? Ett folk som levde i bergen mellan Jemen och Oman.
2.   De kunde något speciellt, vad var det? Deras byggnader var speciella, inget folk hade byggt sådana innan.
3.   Vem dyrkade de? Många olika gudar, statyer.
4.   Vad menas med att vara stolt?
5.   Vilken Profet sändes till dem? Profeten Hood (aleihi salaam)
6.   Lyssna de på honom? Nej
7.   Vilket straff drabbade Ads folk? De krossades av en kraftig storm som straff från Allah. I 7 nätter och 8 dagar. Lära sig ayahn från Surah Haqqah om detta. 


Lektion 4

Göra arabiska papper om Profeten Hood.  Stencilen är i tre delar, överst ska man dra rätt ord till rätt bild, barnen ska skriva i olika gåvor på arabiska som Allah gett barnet, längst ner skriver man av ayah tre gånger. 
Ladda ner

Gå igenom Allahs namn;

al-Mutakabbir - den oerhörde, Den majestätiska, den storslagne  (prata om Allahs namn och Hoods folk som hade kibr)
al-Mudhell – givaren av skam, den som höljer i vanära (Hoods folk kände sig överlägsna andra men Allah kan ändra ära till vanära)
ar-Razzaq – Försörjaren, Upprätthållaren, Den för evigt förseende (Hoods folk hade fått flera olika gåvor från Allah, prata om rizq. Diskutera vilka gåvor A har, skriva dessa på arabiska på pappret.)

ev. göra ett collage med Allahs gåvor till A. Här finns en fin idé att inspireras av. 

Ordlista:
Ruin – gammal byggnad som fallit sönder under årens lopp. (ex. Borgen I Gränna vid E4)





Kommentarer

Populära inlägg