Mitt ramadan projekt

Jag bjuder på en snedvriden bild då jag och bloggen inte är vänner...
 Jag har ju skrivit om olika idéer för ramadan och nu i sista sekund har jag bestämt mig... I år delar jag upp dagarna mellan familjemedlemmarna, fem dagar per person. Varje person får sedan uppgifter anpassade efter ålder o intresse. Fyra dagar kommer bestå av ta reda på frågor som redovisas på kvällen för familjen. En dag består av något praktiskt... Beroende på hur bra de gjort sitt arbete får de belöning utifrån prestation. Sönerna kan tjäna sammanlagt 200 kr, insatta på steam (för spel o tillbehör) och godis. För flickorna har jag pysselböcker, scrapbookingpapper, lite pyssel o färger på lager.
Så vartefter ramadan fortlöper kommer de kunna "tjäna" små gåvor..
Här följer familjens "uppgifter"; 

Abi, pappa

Bjud på en fin lektion om varför vi ska fasta.
Bjud på en fin lektion om en sahabi.
Dela med dig av en fin lektion från nätet till din familj.
Var extra snäll mot någon idag och se om personen vet vem den är på kvällen.
Hjälp till med disken och tjäna belöning :)

Umm, mamma

Den vise mannen Luqmans råd till sin son är mitt fokus i år. Jag ska gå igenom surah Luqman o de visdomsord den innehåller. Jag hoppas även att vi kommer lära oss den utantill, för den som gör det väntar en extra belöning till eid. Surah Luqman består av 34 ayah, de första ayaht är väldigt korta så de lär man sig på en dag därefter blir det en ayah en för varje dag. Jag har gjort i ordning stenciler med koranverserna både på svenska och arabiska samt bilder som passar till. Dessa ska de göra collage av inshAllah. Som det här.

Utöver det kommer jag, inshallah, fylla ut de dagar då ingen ska berätta något med qissas från quran, då ramadan är koranens månad. 

S, 16 år

Berätta för oss om en valfri sahabi eller händelse som betyder något speciellt för dig.
Vad är laylatul qadr? Berätta för oss om varför den natten är speciell.
Vad får man för belöning när man läser quran? Varför ska man läsa quran?
Vad hände den 20:e ramadan 8:e året efter hijrah?
Välj ut en valfri kaka och bjud på den till kvällen. Duka fint till iftaar,

Z, 14 år

Vem måste fasta? Vad bryter fastan?
Berätta för oss om en valfri profet.
Vem är Muhammad (frid över honom)? Berätta om Profeten Muhammad.
Välj ett valfritt muslimskt land och berätta om hur de fastar där. Laga något från landet och bjud på till kvällen.
Dekorera till ramadan. Gör något fint hemma. Duka extra fint till iftaar.

N, 12 år

Skriv om ett ramadanminne. Duka fint till Iftaar och bjud på hemgjord saft till kvällen.
Välj ett valfritt muslimskt land och berätta om hur de fastar där. Laga något från landet och bjud på till kvällen.
Berätta om belöningen för den som fastar.
Vad ska man göra och inte göra på eid al- fitr.

A, 7 år

A kommer få repetera det hon lärt sig de senaste veckorna.
Berätta om Allah.
Berätta om Profeten Noh aleihi salaam
Dekorera pepparkakskamelerna och berätta för oss om Profeten Salih. Bjud på kakorna till iftaar.
Fasta 6 timmar och berätta för oss om vad man inte ska göra när man fastar.
Ta reda på minst 10 saker som är bra att göra när man fastar och berätta för oss.
Plocka en fin bukett och duka extra fint till Iftaar. Mixa jordgubbar och gör saft till iftaar. 

Målet med mitt projekt är att:
# vi alla ska lära oss mer om vår religion
# vi ska bli goda lyssnare
# vi ska bli bättre föreläsare
# vi ska söka bra kunskap
# vi ska hjälpa varandra i det som är gott

Må Allah acceptera våra goda gärningar o förlåta oss våra brister. 

Kommentarer

Populära inlägg