Profeten Adam aleihi salaam
Som intro till arbetet med Profeterna tittade vi på det här fina trädet med Profeternas namn och ordning. Stencilen klistrade vi in först i boken. (tänkte även att A skulle göra ett personligt släktträd för att förstå släktskap)
Jag berättade om Profeten Adam (aleihi salam). OBS! Det finns en hel del i berättelserna om profeternas liv som inte finns belägg på så se till att läsa på sidor ni litar på eller där påstående styrks med quran eller ahadith. Jag har använt mig av dessa:
Islamguidens pdf fil om profeterna.
Audio om Adam på engelska. Scrolla ner och leta efter Adam.
Vi läste tillsammans en förenklad text, som jag satt ihop och klistrade in den i ”Boken om Profeternas liv”. Jag och A gjorde ett träd med färgade papper/collage, men en syster påminde mig om att man inte får avteckna saker från ghayb, må Allah belöna henne, så istället för att göra om mitt misstag kan man göra ett collage om hur man tror att jorden såg ut när Adam kom ner hit, dvs. en jord utan mänsklig påverkan.
Lektion 2
Vi talade om Allahs namn:
at-Tawab - Den som godtar ånger, Den alltid återkommande, Den som visar vägen till ånger, Den som gör ånger lätt
al-Ghafoor - Den för evigt förlåtande, Den allförlåtande, Den som ständigt förlåter
Repetera det ni läst om Profeten Adam därefter kan man göra dessa praktiska övningar som befäster kunskapen och vidgar vyerna;
1. Om ni kan gå ut på en öppen plats med något att mäta med. Mät ut 26 meter. Se från den ena änden till den andre och försök föreställa er hur stor Adam var. Ungefär så lång skulle han vara när han låg ner, MashAllah!
2. Skicka iväg barnen till olika platser för att hämta lite jord. Lägg jorden bredvid varandra och tala om skillnader och likheter i färg, konsistens, struktur mm. Med detta i åtanke prata om skillnader och likheter mellan människorna som Allah skapat, våra olika egenskaper. Ev. kan man göra någon form av sammanställning med skillnader och likheter.
3. Ta er tid att se på hur människor ser ut från olika länder antingen på en allmän plats eller på datorn eller böcker. Se på asiater, eskimåer, afrikaner mm. Här kan man gå vidare och prata om hur människor från olika platser är anpassade för sin miljö, Allahs Vishet i sin skapelse. Vita människor där solen är svag etc.
4. För att få förståelse för lera som låter kan man göra lerkrukor med barnen eller använda en färdig lerkruka. När leran har torkat knackar man på den för att lyssna till ljudet.
Lektion 3.
Låt barnen läsa berättelsen själv från sin bok. Om de kan, låt dem berätta mer än det som står i texten. Hur mycket kommer barnen ihåg?
1. Vad var Adam skapt av?
2. Hur blev vi människor olika varandra – med olika färger och egenskaper?
3. Vad hände när Allah andades in själen i Adam?
4. Vad säger en muslim när han nyser? Hur svarar en muslim då? PÅ vilket sätt började denna sed?
5. Hur stor var Adam i jämförelse med oss idag? Hur har storleken på oss människor förändrats?
För djupare förståelse fortsätt med dessa frågor;
6. Vad kan vi lära oss från berättelsen om Adam?
7. Om vi tänker på berättelsen om Adam hur kan vi bli bättre muslimer? Hur kan vi agera annorlunda?
8. Med tanke på det vi lärde oss om raser finns det någon anledning att känna sig bättre än andra på grund av färg? Förklara.
9. Varför skickade Allah böcker och Sändebud till mänskligheten?
Varför skapade Allah människorna med olika välsignelser – en del är smarta, andra är vackra, rika eller fattiga? Vad lär det här oss om tacksamhet till Allah för de välsignelser vi fått? Vad lär det här oss om att vara stolta eller arroganta om en särskild egenskap?
Vad kan vi lära oss när vi läser historien om Iblis?
Varför är svartsjuka en dålig egenskap? Vem var det som hade den här egenskapen? Hur skadade det honom i slutet?
Lektion 4
A gjorde en stencil om Adam på arabiska och skrev en ayah från Quran. Finns att ladda ner här. Se exempel till höger :)
OBS! Svår Wordsearch för äldre barn. Min son N, 12 år, gjorde den istället för A.
Stencil ”när du nyser”. Lär barnen duá som ska sägas när man nyser.
Prata om hur viktigt det är att hålla för näsan.
Tips och idéer från nätet:
Lektion och text som jag använt mig av.
Fler idéer och tips om vad man kan göra tillsammans med barnen under temat Profeten Adam.
Kommentarer
Skicka en kommentar