Mot en bättre karaktär

-Prophet Muhammad ﷺ




Salaam aleikom

Vad är karaktär?

I engelskan definieras karaktär med orden; "det du gör när ingen annan ser", eller när du tror att ingen annan ser dig. Det handlar såvida om dina gärningar, ditt uppträdande, din attityd gentemot andra och hur du behandlar andra. Karaktären kan således vara god eller dålig.

Vi muslimer ska vara av god karaktär. Profeten Muhammad (frid över honom) sa;

"Jag har blivit sänd för att lära er gott beteende."

För mer ahadith och vikten av god karaktär läs mer här.

För att lära mig själv och min familj bättre karaktär har jag satt ihop ett program. Det är först och främst mina två mellanbarn som kommer att dokumentera och lära sig ahadith medan vi andra inshAllah försöker praktisera de mål jag lägger upp.

3 steg som kan vara till hjälp vid att utveckla karaktärsdraget: 




Utbilda

Genom att fokusera på ett karaktärsdrag åt gången framgår det tydligare vad "jag" eftersträvar. Barnet får även tid på sig att förstå vad just det karaktärsdraget innebär, vad det egentligen betyder. Man kan säga, "Var tacksam," men vet (vi) barnen vad det egentligen betyder.. Försök på olika sätt att tydliggöra det karaktärsdrag som du koncentrera dig på. Läs olika berättelser, läs om ett djur där egenskapen tydligt framgår, ex. lejon ärlighet (de visar tydligt vad de vill, äta eller mätt och vill sova), göra olika hands-on projekt (tipsar inshAllah om sådana längst ner i min planering).

Utvärdera

För varje karaktär har jag (med inspiration från nätet) lagt upp några mål om barnet gör något som direkt motsäger detta mål försök uppmärksamma barnet på det. Förklara hur hen kunde gjort annorlunda. Fråga dig själv och dina barn, "Är det här det rätt att göra?"

Uppmuntra 

Om du ser att ditt barn gör gott uppmärksamma det och berätta vilken god egenskap det visade på. Barn älskar uppmärksamhet så låt inte de chanser som uppstår gå förbi obemärkta. Vi måste akta oss för att kritisera våra barn, kanske blir den egenskapen till en "självuppfylld profetia".. (om man nu får säga så) Se barnets goda sidor och försök ha tålamod med dess brister.


Läste att det tar 21 dagar att få en vana (det finns de som anser längre) men med detta som grund tänkte jag hålla på i minst 3 veckor åt gången med ett karaktärsdrag. Vi i familjen ska jobba med och reflektera över det karaktärsdraget i  vår vardag, inshallah. Hade tänkt lägga upp arbetet så här:
  1. Allahs namn - ofta finns ett av Allahs namn som påminner om dygden. Tänkte passa på att utbilda oss i innebörden av Allahs namn. Ex. vi ska vara tacksamma och Allah är Den tacksamme, vad betyder det?
  2. Förstå innebörden av egenskapen/karatärsdraget
  3. Läsa en berättelse/berättelser där egenskapen framgår tydligt. 
  4. Notebooking sida om egenskapen (kommer att finnas för nedladdning.)
  5. Praktisera fem konkreta mål som lagts upp där egenskapen tränas upp och inshAllah blir något som familjen kommer fortsätta praktisera. 
  6. Lära sig en ayah/hadih som handlar om egenskapen
  7. Eventuellt göra någon form av pyssel/rita7hands-on aktivitet

Innan vi börjar får N och Z en stencil där de beskriver sig själva, lägger upp mål mm. Stencilen de kommer använda sig av finner ni här. På stencilen finns även en massa exempel på egenskaper som jag tänkte de skulle få använda sig av senare, när vi läser böcker eller ser tecknat väljer de ut en karaktär och beskriver den med ex. 5 ord. På så sätt blir de, inshAllah, medvetna om olikheter i egenskaper, vad som kan vara dåligt/bra. Vilka egenskaper vill de utveckla som de tycker är bra. etc.




Kommentarer

  1. Jag vill gärna refrera till dig när jag lär ut till barn och föräldrar. Vilket kunya har du syster?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg