Ärlighet och dess frukter

En berättelse om ärlighet

För länge sedan långt bort i öst levde en gammal kejsare. Åldern hade fått honom att inse att hans tid snart var förbi och en ny kejsare måste ta hans plats. Istället för att välja en av statsmännen eller ett av sina barn gjorde han något väldigt annorlunda. Alla unga män i kungariket kallades framför honom och han sa: "Det är dags för mig att stiga åt sidan och en ny kejsare måste väljas. Jag har valt att välja en av er."

De unga männen var chockerade! Kejsaren fortsatte i lugn ton. "Jag kommer ge var och en av er ett frö idag. Det är ett mycket speciellt frö. Jag vill att ni planterar det, vattnar den och kommer tillbaka om ett år med den växt ni fått från fröet. Därefter kommer jag att döma utifrån de plantor ni hämtar och den jag väljer kommer bli nästa kejsare!"

En pojke som hette Ling stod där bland alla andra pojkar, precis som alla andra fick han med sig ett frö. Glad i hågen återvände han hem för att berätta för sin moder de goda nyheterna. Hon hjälpte honom att hämta en kruka och tillsammans sådde de fröet. Varje dag såg han efter det lilla fröet, han vattnade det och lät solens strålar skina på det. Det dröjde några veckor sedan började de andra pojkarna i byn berätta om vad som växte i deras krukor.

Alla de andra fick upp blommor och träd, men Ling hade ingenting. Ling sa inget om det till sina vänner. Han väntade och väntade på att fröet i hans kruka skulle börja växa.

Efter att ett år gått hämtade alla ungdomar i kungadömet sina plantor inför Kejsaren granskande ögon. Ling berättade för sin mamma att han vägrade ta med sig en tom kruka. Lings mamma sa till honom att bara vara ärlig med det som hänt. Ling visste att hon hade rätt, med fjärilar i magen gick han med den tomma krukan till palatset. När Ling kom fram förvånades han av de andras plantor. Så vackra, i alla former och storlekar. Ling satte ner den tomma krukan på golvet. En del av de andra pojkarna skrattade åt honom medan andra tyckte synd om honom och sa, "Snyggt försök!"

När kejsaren steg in i salen gick han sakta omkring och hälsade på ungdomarna. Ling gjorde sitt bästa för att gömma sig längst bak. "Åh vilka fina plantor, träd och blommor ni har planterat," sa kejsaren. "Idag kommer en av er att utses till den nya kejsaren!"

Kejsarens ögon föll på Ling som stod längst bak i rummet med en tom kruka bredvid sig. "Åh nej, kejsaren vet att jag är en katastrof! Han kanske till och med dödar mig," tänkte Ling förskräckt.

När det var Lings tur att komma fram frågade Kejsaren efter hans namn. "Jag heter Ling" svarade han. De andra barnen skrattade åt honom, de gjorde honom till åtlöje men Kejsaren beordrade dem att vara tysta. Ännu en gång föll hans blick på Ling och sedan sa han, "Lyssna noga! Er nya kejsare heter Ling!" Ling kunde inte tro sina öron. Han som inte ens visste hur man fick en planta att växa. Hur skulle han kunna bli den nya Kejsaren?

Kejsaren fortsatte, "För ett år sedan gav jag er alla ett frö. Jag sa åt er att plantera fröet, vattna det och komma tillbaka med det till mig idag. Men, jag gav er alla kokta frön som inte kunde gro. Alla ni, med undantag för Ling, har kommit till mig med träd, plantor och blommor. När ni såg att ert frö inte grodde bytte ni ut det mot ett annat. Ling var den enda som var ärlig och modig nog att hämta mig en kruka med mitt frö i det. Därför är han den som ska bli den nya Kejsaren!"

Om du planterar ärlighet, skördar du förtroende
OM du planterar godhet, skördar du vänner
Om du planterar ödmjukhet, skördar du storhet
Om du planterar uthållighet, skördar du seger
Om du planterar hänsynstagande, skördar du harmoni
Om du planterar hårt arbete, skördar du framgång
Om du planterar förlåtelse, skördar du försoning
Om du planterar öppenhet, skördar du närhet
Om du planterar tålamod, skördar du förbättringar
Om du planterar tro, skördar du mirakel
MEN
Om du planterar oärlighet, skördar du misstro
Om du planterar själviskhet, skördar du ensamhet
Om du planterar stolthet, skördar du fördärv
Om du planterar avund, skördar du problem
Om du planterar lathet, skördar du stagnation
Om du planterar bitterhet, skördar du isolering
Om du planterar girighet, skördar du förlust
Om du planterar skvaller, skördar du fiender
Om du planterar oro, skördar du rynkor
Om du planterar synder, skördar du skuld

Var aktsam med vad du planterar nu, det bestämmer vad du skördar imorgon. De frön du sprider ut nu, kommer göra ditt liv bättre eller sämre. Tro mig, en dag kommer du njuta av frukterna eller så kommer du få betala för de val du gjorde idag.

 Källa

Kommentarer

Populära inlägg