Tema Koranen - Surah Fatiha



Ju mer man lär sig desto mer förstår man hur lite kunskap man har.  Jag ber Allah att jag ska kunna förmedla ett tydligt budskap som ska ge barnen en större förståelse och närhet till surah Fatiha men det finns så mycket mer än det jag sammanfattat. Som vanligt är mina personliga anteckningar först och främst till för mig och kan ibland vara svåra att förstå i så fall rekommenderar jag er att lyssna/läsa vidare på länkarna. 
"Den som inte reciterar fatiha från boken är inte en av oss." Vilket inte bara syftar till att recitera utan man måste lära sig den utantill. 
En surah vi alla kan och reciterar flera gånger varje dag, en juvel, en gömd skatt som få förstår dess djupa budskap. En liten lektion kommer inte ens skrapa på ytan av dess innebörd och lärdomar men det är den tid vi ska lära känna denna sura lite bättre. Surah fatiha var den första surahn som kom ner i dess helhet (bland de första fem uppenbarelserna) och det finns många olika ahadeeth som beskriver Surah Fatihas välsignelser.

Surah Fatiha sammanfattar islams budskap - tawheed, risalah och akhera.

Fatiha - öppningen eller vägen ut - så denna sura är en väg ut eller öppning från varje svårighet. Det är även öppningen till resten av koranen. Det finns lärda som menar att resten av koranen är förklaringen på fatiha.
Umm ul-Quran, Umm al-Kitab - Profeten sa, "Den som ber och inte läser Umm ul-Quran har förlorat bönen." Muslim
Sabaa´mathani - de sju ofta upprepade verserna.
"VI HAR gett dig sju [verser] att ständigt upprepa och Koranen i all dess majestätiska skönhet." 15:87
Verserna i Surah Fatiha är de som ständigt upprepas utöver världen. Allah säger att Han givit oss sju ofta repeterade verser OCH koranen som om resten av koranen är värd lika mycket som surah Fatiha. I denna korta surah finns så  mycket kunskap för de som reflekterar.

Fatiha är indelad i tre delar - tre första ayaht, mittersta ayahn och de tre sista ayaht.

Innan vi ska läsa koranen börjar med att söka skydd hos Allah från shaytan - dessa ord kan vi även använda vid andra tillfällen så som när vi känner oss trötta, ledsna, rädda, arga eller när vi glömmer. 

Vem är den Gud vi söker skydd hos?

 I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN - 

Den Gud som är anledningen till allt goda i mitt liv, all kärlek och barmhärtighet som nått mig. 
Allahs namn Allah är ett unikt och speciellt namn på gud som inkluderar alla andra vackra och perfekta Namn och Egenskaper.  
Allah kunde valt vilka namn han önskat att gå med sitt namn men de namn vi läser flera gånger varje dag är den Nåderike, den Barmhärtige;  Allah är ar-Rahman mot hela skapelsen i detta liv medan ar-Raheem är en speciell form av barmhärtighet som Allah visar de troende. källa 

[1:1] Lov och pris tillkommer Gud, (Tawheed asma wa sifaat) världarnas Herre, (tawheed robobiyyah)

Alhamdolillah - pris och tacksamhet tillhör Allah oavsett om vi prisar och tackar Honom. En muslim säger alhamdoillah vid motgång som medgång. 
Ett av betydelserna av Allahs namn är "den som skall dyrkas." Det finns de som behöver mer övertygelse till varför de bör dyrka Allah och nästa namn ar-Rabbil alamin ger förklaringen - Han är världarnas Herre. 
Rabb - Ar-Rabb är Den som äger allt, som tar hand om och försörjer alla Hans tjänare genom att reglera och styra deras angelägenheter och genom att ge dem alla typer av gåvor och välsignelser. Allt dyrkar Allah, endast jinn och människor har fått den fria viljan, viljan att välja bort Allah i våra liv och leva ett liv i mörker. 

Vem är den Herre som vi prisar och dyrkar?

[1:2] den Nåderike, den Barmhärtige,

Källan till allt det goda i mitt liv, två namn som ger oss hopp men skulle jag ändå gå vilse så ska jag komma ihåg att min Herre även är den; 

[1:3] som allsmäktig råder över Domens dag!

Att konstant påminnas om Domedagen och ett tecken på Guds existens. En dag då ultimat rättivsa skapas. 

De tre första ayaht inkluderar islams grund, tawheed (första ayahn), risalah (från sin Barmhärtighet har Allah sänt Profeter), akhera (Domedagen). Dessa ayaht inkluderar även kärlek, hopp och fruktan för Allah. 

Hur ska vi dyrka denna Herre?

[1:4] Dig tillber vi; Dig anropar vi om hjälp. (tawheed ulohiyya)

Som muslim räcker det inte bara med att tro på Allah i våra hjärtan utan tro kräver handling och i denna ayah går vi till att vi måste dyrka Världarnas Herre. 
Allt vi gör i våra liv (halal) kan bli en dyrkan vi belönas för om vi gör det uppriktigt för Allahs skull.
Var aldrig för arrogant för att inte underkasta dig Allah - vänd dig till Allah i underkastelse och ödmjukhet.
För att dyrkan ska vara accepterat måste de ske uppriktigt för Allahs skull och i enlighet med Sunnah. 
Det finns mycket vi behöver och som vi kan be Allah om men det viktigaste vi kan be om och som endast Allah kan ge är; 

[1:6] Led oss på den raka vägen -

Vi ser i surah Fatiha det sätt som en muslim ska göra dua på, efter att man prisat Allah så be man Allahs väsignelser. 
Vi vill vara på den väg som de rättfärdiga gått på, den väg Profeterna varit på, den sanna vägen som leder till Paradiset. Det finns en rak väg och många sidospår så det är lätt att gå vilse. Den som uppriktigt söker den Rätta Vägen kommer finna den. Jag vill veta vilken väg som är den rätta; 

[1:7] den väg de vandrat som Du har välsignat med Dina gåvor; inte de som har drabbats av [Din] vrede och inte de som har gått vilse!

Det finns tre olika kategorier av vägar som vi kan följa;

"De Du har välsignat" De som har fått kunskap och som agerar utifrån det.
"De som har drabbats av Din vrede" och inte bara Allahs vrede utan även änglarnas och andra människor. Dessa människor är de som har fått kunskap men inte agerar utifrån den så som en del av judarna, shaytaan.
"De som har gått vilse" De som inte har kunskap men agerar ändå ex. kristna. De vill och försöker följa det de tror att Isa sagt fastän han aldrig sagt det.

Det är lätt att gå vilse så varje gång vi läser fatiha ber vi om vägledning på den rätta vägen och hur mycket vi än blivit vägledda så kan vi ändå bli mer vägledda.

När man läst surah Fatiha säger man Amin och om man ber och din amin sker samtidigt som imamen och änglarna så blir man förlåten sina tidigare synder. källa


Amin betyder åh Allah acceptera vår dua när man säger amin så ber man om det imamen bett om i surah fatiha.

I en vacker hadith Qudsi får vi veta att när vi läser Surah Fatiha i bönen så är det mer än bara en recitation.

”Allah, Den Välsignade och Upphöjde, har sagt; ’Jag har delat upp bönen mellan Mig och min tjänare, i två delar och Min tjänare skall få det han frågar efter.’” 
När tjänaren säger ’prisa Allah, världarnas Herre
’Min slav har prisat Mig’, svarar Allah.
"Den Nåderike, Den Barmhärtige."
´Min slav har ärat Mig, svarar Allah. 
"Den ende som bestämmer på Domedagen!"
"Min slav har upphöjt Mig," svarar Allah. 
"Det är bara Dig vi dyrkar och det är bara Dig vi ber om hjälp."
"Det är mellan MIg och Min slav, och Min slav ska få det han frågar efter," svarar Allah. 
’Led oss på den rätta vägen, den väg som de Du välsignat är på; inte de som drabbats av [Din] vrede och inte de som har gått vilse!’ 
"Allt detta är för Min slav och Min slav ska få det han har bett om," svarar Allah. 

Läxa;
I sin bok ska de skriva ner 5 valfria kunskaper om Surah Fatiha som blir deras läxa. 
Vad som talar till varje person kan vara olika så varje bok kommer vara personlig och ha olika lärdomar. Syftet är att vår relation till Koranen ska fördjupas och beroende på vad som händer i våra liv kan det vara olika. 

Jag ger exemplet om sahabin som botade en man från skorpionbett genom att läsa fatiha över honom och han blev frisk. källa Detta är en kunskap och ett sätt som vi kan använda denna sura i våra liv. 
Förra veckan pratade vi om Koranen som läkemedel och i denna hadith finner vi hur en sahabi använde Fatiha för att bota. 
Vi repeterar surah fatiha och bättrar på vår recitation. Under veckan läser alla Fatiha, lyssnar på den, läser den för andra för att få perfekt recitation för att läsa den igen veckan efter. 

Pyssel:

Vi gör koranfodral av tyg igen på begäran från flickorna. De är så nöjda med dem och har märkt hur bra de skyddar deras koran.

Länkar;

Tidigare lektion om fatiha jag hade med yngre barn
Yasir Qadhi serie om surah fatiha
Hadith om Surah Fatiha
mer om fatiha på svenska 
Quran Weekly Hafidh Wisam
Text på engelska Surah fatiha 

Kommentarer

Populära inlägg