Tema Koranen - intro


"Varje profet har fått mirakel vilken har fått människor att tro, det jag har fått är gudomlig uppenbarelse som Allah har visat mig, så jag hoppas att mina följeslagare kommer att vara fler antal än profeterna innan mig på Domedagen." Sahih Bukhari VI, no 1504
De flesta av barnen i min pysselgrupp har bytts ut under åren och nu ville tjejerna jag har förstå koranen så jag tänkte göra en repetition av korantemat jag gjorde för några år sedan. Dessa tjejer är äldre än de jag hade då så vi gör lite annorlunda men mycket kommer ni känna igen....

Vad är Koranen? Vad gör den så speciell?

  • Koranen är Allahs ord som sändes ner till Profeten Muhammad med Ängeln Jibril. 
  • Koranen är en vägledning till mänskligheten. 
  • Koranen är inte som andra böcker - det är en bok där Allah talar direkt till oss människor för att vägleda oss på den Rätta Vägen. 
Tänk på det här när du ska läsa Koranen; 

·       Var ren – dvs. ha wudo 
·        Sitt upp ordentligt
·        Sök skydd hos Allah från Satan innan du börjar. 
·        Koncentrera dig och försök tänka över det du läser. Sitt där det är tyst och lugnt omkring dig så du inte blir störd. 
·        Vi måste respektera Koranen och inte lägga den varsomhelst eller hursomhelst. Lägg den på en säker plats när du är klar. Lägg inte något på Koranen.  
 Får man läsa koranen under sin period? 
Det är en fråga som det finns olika åsikter om något som ni kan läsa mer om här. Jag brukar säga till tjejerna att om deras föräldrar lärt dem något så kan det vara en fullgod åsikt men sen brukar jag även berätta vilken åsikt jag följer. Vill inte hamna i en situation där barnen går hem och ropar haram eller halal till föräldrar som följer en viss åsikt som är legitim. Olika åsikter är en barmhärtighet till ummat och något vi bör respektera och inte låta oss splittras över.

I detta fall följer jag det Ibn Taymiyah sa, "Det finns inga klara bevis, saheh texter som indikerar att det är förbjudet för kvinnor att läsa koranen...Det är välkänt att kvinnor hade mens under Profetens tid och att han inte förbjöd dem från att läsa koranen eller komma ihåg Allah eller göra dua."
Vidare står det i texten från islamqa, "Att förhindra kvinnor som har mens att läsa koranen berövar henne möjligheten att få belöning, det kan göra så hon glömmer något från koranen eller så hon kan recitera den för att lära ut eller för att lära sig."

Om man får röra koranen under mens hittar ni mer om här där man kan läsa att det inte är något fel om en kvinna läser koranen från mushaf så länge hon har på sig typ handskar så hon inte rör den.

5 sätt som en troende ska att leva med koranen; 



1. Läs koranen. Allah nämner tre olika svårigheter och fastän man är i den svårigheten så ska man läsa koranen, vad gäller då oss som inte är i den situation? Så för att inte överge koranen ska vi ha en regelbunden kontakt med koranen.
Läs således ur Koranen vad ni med lätthet kan läsa. [Gud] vet att det kommer att finnas sjuka bland er och andra som färdas långt bort för att söka [den utkomst som] Han i Sin godhet [beviljar dem], och andra som kämpar för Guds sak. Läs alltså vad ni med lätthet kan läsa..." 73:20
De som [flitigt] läser vad Gud har uppenbarat och förrättar bönen och ger [åt andra] av det som Vi har skänkt dem för deras försörjning - när ingen ser det eller öppet - kan hoppas på en vinst av bestående värde. Gud skall ge dem full lön och i Sin godhet ge dem mer. Han förlåter mycket och Han erkänner [Sina tjänares] förtjänster.  35:29-30
Allah börjar med att beskriva paradisets folk genom att säga att de läste Allahs bok. Må Allah göra oss bland dem..
Ett av de troendes karaktärsdrag. är att läsa koranen så som den bör reciteras då Allah säger;

 الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ

 De som Vi har skänkt Skriften läser den som den bör läsas; de har den [sanna] tron. 2:121

Det är bara de som reciterar koranen som tror på den. Bara de som tar sig tiden att lära sig hur den ska reciteras. Vilket bevisar att koranen kan läsas på olika sätt – ett sätt som är rätt och riktigt och ett sätt som är felaktigt.
Profeten sa; "Sannerligen, den som läser Koranen vackert, utan svårigheter och perfekt kommer vara i sällskap med de nobla och lydiga änglarna. Den som läser Koranen med svårigheter, stammar och snubblar genom dess verser, den kommer få dubbel belöning." (Bukhari och Muslim) 
2. Lyssna till Koranen. Allahs säger i koranen;

 وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا
och som känner sig stärkta i tron då de hör Hans budskap läsas upp, 8:2
Lyssna därför uppmärksamt när högläsning ur Koranen pågår - kanske kommer [Gud] att visa er barmhärtighet. 7:204
3. Låt Koranen vara ditt rättesnöre.

4. Sök botemedel däri. Koranen är ett botemedel mot tvivel….ett botemedel mot jagets önskningar….ett botemedel mot fysiska sjukdomar så som feber eller dyl. Allah säger i Koranen; 

 يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ

MÄNNISKOR! Ni har nu fått ta emot förmaningar och varningar från er Herre och en läkedom mot det [onda] som bor i människors bröst, och vägledning och nåd för dem som tror. 10:57
5. Reflektera över det du läser. 

Detta är en välsignad Skrift som Vi har uppenbarat för dig, [Muhammad]. Människorna bör tänka över dess budskap och lägga dem på minnet, om de har förstånd. 38:29
 läs högt ur Koranen i en lugn och jämn rytm, med klart uttal och tanken fäst vid dess mening.” 73:4 
"Till personen (som memorerat Koranen) kommer det att sägas: ”Läs och stig, och recitera som du gjorde i det första livet. Din slutliga nivå (plats) kommer säkerligen att motsvara den sista ayah du läste".[Ahmad och andra. Bekräftad vara autentisk av al-Albani i Sahih ul-Djami’ 8122] källa översättning
 Det finns lärda som anser att paradiset består av lika många nivåer som ayaht, 6200 ungefär. För de ansåg att ingen kan få en högre nivå än den som lärde sig koranen och agerade utifrån den. Det finns ingen som kan vara mer välsignad än den personen. Varje ayah höjer din plats i paradiset därför måste det finnas lika många nivåer som ayat. 

Tänk…Inna atainaka al.Kawthar 1 nivå  fassalli lirabbika wanhar 2 nivåer.. men frågan är har vi förstått verserna? Har vi agerat på dem?

Fassalli li rabbika wanhar – be till din Herre. Den som kan den men inte ber fem gånger om dagen. Hur få är vi som lärt oss för att sedan förstå och utöva?

En vacker hadith som summerar upp det vi talat om; ”Den som önskar att älska Allah och Hans sändebud låt honom recitera denna mushaf.” Låt den läsa denna koran…denna lilla hadith summerar upp allt – den som verkligen vill vara en troende, som vill följa Allahs väg, älska Allah och Hans sändebud och vill ha Allahs kärlek låt honom läsa denna mushaf.
Ägnar de ingen eftertanke åt det som Koranen [innehåller]?  4:82
Hörde en fin berättelse om  Khalifa Harun Rashid som hade en slav som råkade hälla varmt vatten på honom. Det varma vattnet brände honom och han blev arg när slaven såg det läste han, "och som lägger band på sin vrede..." 3:134 
När Harun Rashid hörde verserna sa han, "Min ilska är besegrad." 
Då fortsatte slaven med versen, "och förlåter sina medmänniskor..." 3:134 
Harun Rashid tittade på slaven och sa, "Jag har förlåtit dig." 
Slaven avslutade versen, "Gud älskar dem som gör det goda och det rätta -" 3:134 
Harun Rashid sa då, "Gå för du är en fri slav." 

SobhanAllah, må Allah ge oss förståelse för Koranen och ge oss förmågan att implementera den i våra liv. 

Några Ahadith om koranen 
"Varje gång en grupp människor samlas tillsammans i ett av Allahs hus (Moské) för att recitera Allahs bok och studera den tillsammans, sänker sig frid över dem, nåd översköljer dem, änglarna omringar dem, och Allah berättar om dem för de (änglar) som är nära Honom." [Muslim och andra] källa översättning
"Den bästa av er är den som lär sig Koranen och lär ut den till andra." Sahih Bukhari
"Om Koranen är samlad i en kropp (dvs. hos en person) kommer inte Allah att bränna den personen men Elden." Al-Bayhaqi bestyrkt av al-Albani (tar även upp hadithen där en av de första som kastas i elden är den som lärde sig koranen för andras beröm. Vi måste ha rätt avsikt med allt!)
"Recitera koranen för den kommer sannerligen att komma på Domedagen som en medlare för de som reciterade den. "Sahih Muslim 
Att recitera en enda bokstav ifrån Koranen räknas som en god handling, och en god handling multipliceras tio gånger. Jag räknar inte ”Alif, Lam, Mim” som en bokstav; utan ”Alif” är en bokstav, ”Lam” är en bokstav, och ”Mim” är en bokstav." [At-Tirmidhi och Al-Hakim. Bekräftad vara autentisk av Al-Albani i Sahih ul-Djami' nr. 6469] källa översättning 
Profeten tillät avundsjuka på grund av koranen. För Profeten sa, ”Avundsjuka är tillåtet för två saker och det visar till och med på styrkan av eman; en man som Allah välsignat att memorera koranen och agera efter den, den andre är den som fått pengar och använder dessa för att spendera för Allahs skull.”

Nu pratar vi inte om den typ av avundsjuka som är förbjuden då man önskar att den andre personen inte innehade dessa kvaliteter utan man endast önskar vara som honom. Vi muslimer får aldrig vara avundsjuka på grund av dunya då det är ett tecken på svag eman
.
Läxor; 

I deras nya böcker samlar de surorna vi går igenom. På ena sidan klistrar de in suran och på andra får de föra egna anteckningar medan jag pratar och skriva egna reflektioner.

Vi tar alla med oss något att praktisera under veckan för att implementera det vi lär oss, vi repeterar/lär oss suran och går igenom de tajweed regler som kommer upp med varje sura. För en del blir det repetition för andra läxa att lära sig suran utantill.

Den här veckan skriver de ner;


  • en hadith om koranen som inspiration (att lära sig och dela med sig till nästa vecka)
  • regler för när man ska läsa koranen
  • 5 sätt att leva med koranen 
Veckan efter repetition och litet förhör med 5 frågor och ev utslagsfrågor. Den som vinner får välja en liten present. 


Pyssel;

Första träffen gör vi egna anteckningsböcker med corn flakes paket. Det är tänkt att de ska använda det här lilla blocket som en koranjournal. 

Länkar; 

Bra beskrivning på diy notebook 
Intro Koranen från min första omgång med detta tema med yngre barn.
Den ärade Koranen en lektion på svenska.
Abandoning the Quran av Mohammed Elshinawy

5 sätt att överge koranen del 1 del 2

Kommentarer

Populära inlägg