Tema Sahaba - Umar ibn Khattab

Min grupp ville baka så jag började fundera på vad jag skulle berätta om som skulle passa ihop med en bakfest och den enda person jag kunde tänka på att berätta om var Umar ibn Khattab som har många historier om mat men inte på det sätt som vi är vana vid idag. Dessa berättelser visar även en liten del om Umar och hur han blev en legend. Aisha sa om Umar;
"Han var en disciplinerad och strikt man, han var gjord från ett annat material och för varje problem hade han en lösning." 
Vi har tidigare talat om Umar innan islam och berättelser om när han blev muslim så jag kommer att koncentrera mig på Umar som khalifa. Umar blev khalifa efter Abu Bakrs död. Han var hård men rättvis, i första hand mot sig själv. Ali sa en gång när Umar sprang efter en kamel som getts i sadaqa, "Du gör det svårt för den som ska efterträda dig." 

När Umar var Khalifa höll han fredagskhutba för de samlade varpå han sa; "Om ni ser något ohederligt (crockedness) hos mig så vill jag att ni korrigerar mig." En man svarade, "Om vi ser något ohederligt hos dig så ska vi korrigera dig med svärdet." Umar svarade; "Alhamdolillah att Allah har gett mig följare som rättar mig om jag gör fel." Hur många ledare skulle svara så mot hot? 



Profeten brukade säga "Jag kom med Abo Bakr och Umar och jag gick med Abo Bakr och Umar," dessa två nämns alltid tillsammans med Profeten. Profeten sa även; "Abu Bakr 

Umar tog för vana att gå runt i Medina under natten och det finns många fina berättelser att lära sig från under dessa nattvandringar. (Lyssna på denna lektion för att få fler detaljer, jag har skrivit ner dessa berättelser väldigt kortfattat.) 

En mamma satt med sina gråtande barn runt en eld när Umar var ute på sina nattliga vandring. Han bad om tillåtelse att komma fram och frågade därefter varför barnen grät. Kvinnan sa att de var på resa och hennes barn grät av hunger men hon hade ingen mat att ge. På elden kokade hon stenar så barnen skulle tro att mat var på väg och under väntan hoppades hon att de skulle somna. Sedan sa hon, "Och Allah ska dömma mellan oss och Umar." "Och hur ska Umar veta ert tillstånd?" "Hur kan han ta ansvar för oss och sedan glömma bort oss."
Umar skyndade sig iväg till landets matförråd och fyllde en säck med mat som han bar på sin rygg. Hans slav bad att han skulle få bära det men Umar svarade, "Kommer du bära mina synder på Domedagen?" När de återvände blåste han liv i elden och började laga mat till barnen och kvinnan. Kvinnan tackade och sa att han hade mer rätt att vara amer al-momineen än Umar (hon visste inte att det var honom hon pratade med). Innan Umar lämnade kvinnan sa han att du finner mig hos Amer al-Momineen om du någonsin behöver något. 

En annan natt träffade han på en man som satt utanför ett tält medan kvinnan var i tältet höll på att föda deras barn. De var på resa och kände ingen som kunde hjälpa dem. Umar skyndade sig till sin fru och frågade om hon ville göra något gott. Tillsammans gick de till tältet. Medan kvinnorna var i tältet lagade Umar mat på elden. När barnets var född sa hans fru orden Amir al-Momineen varpå den nya fadern gick upp och började gå iväg. (Att sitta med khalifa var för mycket och han lagade mat till dem också!) Umar stoppade honom och gav honom grytan med mat och sa att han skulle komma och hämta barnbidraget i morgon. 

Sedan har vi den välkända berättelsen om mamman som bad dottern att späda ut mjölken med vatten. Dottern vägrade då Umar förbjudit detta. Mamman svarade; "Gå upp och späd ut mjölken för du är på en plats där Umar inte kan se dig." "Jag kan inte lyda Honom (Allah) offentligt och sedan vara olydig mot Honom privat!" 
När Umar hörde det sa han till sin slav att gå och fråga om flickan var gift. Det var hon inte då kallade han på sina söner varpå Asim gifte sig med henne. Deras barnbarn blev den berömda Umar ibn Abdalaziz. källa Han är känd som den som "återupplivade" religionen. Han var född in i kungahuset och en gång bjöd han alla höjdare på mat och låste dörren. Han lät männen sitta timme efter timme utan mat. Självklart var de hungriga och frågade efter maten. Umar ibn Abdulaziz säger att de får vänta då han förbereder en god måltid. När maten väl kom in var det den enklaste maten man åt på den tiden och de åt och åt tills de var mätta. När de var mätta och belåtna sa han; "Tyckte ni om maten. Ni åt mycket." "Vi var väldigt hungriga och det var allt du gav oss," svarade de. "Är ni mätta," frågade Umar. "Ja,"svarade de. "Om ni kan bli mätta på denna enkla rätt hur kommer det sig att ni har blivit så slösaktiga och slösar bort ummahts pengar?" 

En gång när Profeten, Abo Bakr, Umar och Uthman besteg berget Uhud började den skaka varpå Profeten sa; "Var stadig, åh Uhud! För på dig står en profet, en som talar sanning och två martyrer."

Umar brukade be om att få dö martyr i Medina. Medina var en fredlig plats men trots blev hans dua besvarad;

När Umar ledde fajr bönen blev han knivhuggen flera gånger av en icke muslimsk slav, Han dog några dagar senare från skadorna. Han begravdes bredvid Profeten och Abo Bakr i Aishas rum. Efter det var Aisha för blyg att gå in i rummet utan att täcka sig.

Han dog lika gammal som Allahs Sändebud och Abu Bakr - 63 år gammal.

Läxa;

Vi bakar och det är vår första utmaning - varje grupp får utse en ledare som ska se till att tilldela alla uppgifter och sedan se till att dela lika till alla.

Denna vecka vill jag att vi tar Umar som vår förebild och tänker på de runt om kring oss. Att vi sätter oss själva i andra hand ibland och inte hela tiden tänker på oss själva. Umar erbjöd sin fru ett tillfälle till godhet och hon tog den låt oss ta vara på alla tillfällen till belöning som kommer i vår väg under denna vecka. Att dela med sig, vara rättvis och disciplinera sitt nafs (egot, jaget, själen, huvudet osv). Några citat från Umar;

När hans mage klagade (kurrade) över den enkla kosten sa Umar; "Kurra så mycket du vill för vid Allah du kommer inte få något annat förrän folket får det."

När Umar var khalifa kallade han folket till moskeén varpå han sa; "Jag brukade ta hand om min fasters får och när dagen var över fick jag en handfull av dadlar eller russin och min dag var eländig." Abdurahman ibn Awf  sa till honom, "Det enda du gjorde var att förringa dig själv framför folket. Vad ville du få ut av denna khutbah?" Umar svarade, "Ve dig ibn Awf! Mitt nafs sa till mig att jag var amir al-Momineen så vem är bättre än dig? Jag ville lära den en läxa och få den att förstå vem den är."

Shaytaan kan inte påverka oss så länge vi inte låter honom. Umar såg till att hela tiden laga varje spricka. Idag har många av oss låtit shaytaan fri tillgång till våra hjärtan så låt vår kamp mot shaytaan börja. Proften sa;
"Det finns inte något hjärta som inte har moln så som månen täcks av moln. När ett moln täcker det blir det mörkt och när molnet drar vidare blir det ljust igen." Saheh al-Albani
Salaf brukade säga; "Det är en del av människans klokhet att hålla koll på sin tro och vara uppmärksam på vad som påverar den." "Att känna igen hur shaytaan viskar till den."
 Har du sett den som gör sina egna passioner [nafs] till gud? 45:23
Pyssel;

Vi bakar cake pops, kladdkakemuffins och frappe och medan vi fikar berättar jag en berättelse om Umar som visar på skillnaden mellan oss och Umars otroliga disciplin. Utöver de berättelser jag nämnt om mat ovan finns en berättelse om när khalifan Umar ibn Khattab vägrar äta om inte hans ummah åt.

Under Umars styre rådde en svår svält i Medina som många människor dog av. När Umar satt med en man och åt så märkte han att mannen tog vara på smöret som även fanns på tallrikens undersida. Mannen hade inte smakat smör på länge, Umar svor att han inte skulle äta smör eller kött förrän resten av folket åt det igen. Det gick så långt att folk trodde att Umar skulle dö av svält till och med hans hudfärg ändrades. Umar sände rop på hjälp från muslimerna i Egypten och Syrien som besvarade genom att skicka kameler och båtar med mat men många hade hunnit sätta livet till innan hjälpen nådde fram.

Länkar;

Khalifa serie om Umar ibn Khattab
Umar ibn Khattab på svenska från islam.nu
olika audio lektioner på engelska om Umar ibn Khattab
Anwar Awlaki om Umar ibn Khattab (scrolla ner en bit)

Kommentarer

Populära inlägg