Var en ädelsten bland stenar


En pysselstund med barn i blandad ålder där vi pratar om god moral med liknelsen "var en ädelsten bland stenar".

Jag lägger fram vanliga stenar på golvet men bland dessa stenar finns vackra ädelstenar. Vilken sten skulle ni vilja vara är frågan? Rosenkvarts eller granit?

Hur kan vi bli ädelstenar bland människor? Vi har en liten diskussion där barnen själva får komma med förslag på hur..

Jag har valt att prata kort om 3 goda gärningar som kan göra var och en av oss till ädelstenar;

Älska Allah och följ Profeten (frid över honom)...
Säg [Muhammad]: "Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig." 3:31
Tänk om vi älskar Allah och följer Profeten Muhammad så kommer Allah älska oss och vet ni vad som händer om Allah älskar oss?

Profeten sa, "När Allah älskar en tjänare kallar Han på Jibril och säger, "Jag älskar den och den så älska honom. Då älskar Jibril honom och efter det ropar Jibril ut till de som finns i himlen att Allah älskar den och den så älska honom, och de som finns i himlen (änglarna) älskar honom också och sedan får de människorna på jorden att älska honom." [Bukhari, Muslim]

Abu Huraira (may Allah be pleased with him) narrated that the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: ‘if Allah loves a person, He calls Jibrael saying, ’Allah loves so and so; O Jibrael love him.’ And make an announcement amongst the inhabitants of the heaven: “Allah loves so and so therefore you should love him also, and so all the inhabitants of the heaven would love him, and then he is granted the pleasures of the people on the earth.” [Al-Bukhari and Muslim]. 

Om vi älskar Allah på riktigt så kommer vi tänka på Allah mycket och vad gör man när man tänker på Allah mycket? Man gör dhikr. Vi pratar lite om olika dhikr som barnen lätt kan göra mer av för att visa sin kärlek till Allah och hoppas på Allahs kärlek. ex.
Säg alhamdolillah för alla välsignelser Allah gett dig, prata om de små välsignelser som barnen kanske inte tänker på så som syn, hörsel...
Astaghfirollah - Allah älskar dom som ber om förlåt när de gjort fel.

Akhlaq, "vett och etikett"...

Skulle du vilja vara bland de bästa muslimerna? Skulle du vilja vara närmast och kärast av Profeten på Domedagen? Ska jag berätta för er om något som du kan göra som ger dig ett hus i de högsta nivåerna i Paradiset? Skulle du vilja vet något du kan göra som kommer väga tungt i vågen på Domedagen? En gärning som kommer ta flest människor till Paradiset... källa

Om du har bra kholoq, bra beteende så har du blivit lovad alla de här sakerna. Vad är kholoq? Allah skickade Profeten till oss för att lära oss hur vi ska bete oss bra mot Allah, mot andra och mot oss själva.
Tillsammans diskuterar vi vad det kan vara...
ex. Önska för din broder det du önskar för dig själv, bli inte arg, prata inte dåligt om andra, säg inte fula ord, retas inte, tala gott eller var tyst. källa

En gång fanns det en kvinna som fastade extra och bad mycket mer än andra och hon gav pengar till fattiga men hon gjorde någor dåligt, hon skadade sin granne med sin tunga (lite diskussion kring hur man kan göra det). Vet ni vad Profeten sa om henne? Det finns inget gott i henne för hon är från Helvetets folk. Sen fanns det en annan kvinna som bad som alla andra, hon fastade ramadan och gav lite sadaqa men hon pratade inte illa om andra eller till andra. Vet ni vad profeten sa om henne? Hon är från Paradisets folk. källa

Var snäll mot dina föräldrar...
Gud har anbefallt människan [att visa] godhet mot sina föräldrar; 31:14
När någon frågade Profeten om vilka rättigheter föräldrarna har över sina barn så svarade han, "De är ditt paradis eller helvete."

Abdullah ibn Umar såg en man från Jemen göra tawaf med sin mamma på ryggen. Mannen sa till Abdullah, "Jag är som en kamel åt henne! Jag har burit henne mer än hon har burit mig. Tror du att jag har betalat tillbaka min skuld till henne, åh ibn Umar?" Abdullah ibn Umar svarade, "Nej, inte ens den första sammandragningen." (Al-Adab al-Mufrad Bukhari 1/62)

Hur kan vi vara snälla mot våra föräldrar? Göra dua för dom, hjälpa dom, krama dom...och vad mer barnen kommer på.

Pyssel?

Vi gör "agater" med fimolera, mod podge magic dimensioal och magneter. Självklart ska vi hänga upp våra ädelstenar synligt på kylskåpet så vi kommer ihåg att vara speciella!

Läxa?

Barnen får med sig stencilen om föräldrar för att komma ihåg att ta hand som sina föräldrar och vara snälla mot dem.

Länkar;

En kort berättelse om en broder som blev retad i skolan och hans räddning.
Fin lektion som talar om mobbing i större skala
Allahs kärlek text från islamqa
Fin lektion om "Älskar du Allah?"




Kommentarer

Populära inlägg