Tema Sahaba - Abdurahman ibn Awf

You should try to keep company with righteous people, because the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “A man will follow the religion of his close friend, so let each one of you look at whom he befriends.” Narrated by Abu Dawood and al-Tirmidhi with a hasan isnaad. Good friends are one of the best means of helping you to obey Allaah and to avoid sin and error. 
Mycket i mitt liv just nu och tiden vid datorn är väldigt begränsad. Sist pratade vi om Abdurahman ibn Awf som är en av de tio som blev lovade Paradiset. Han var även känd som "den rike som är tacksam". Jag berättade om denna sahabi utifrån vikten av goda vänner perspektiv vilket Mufti Menk går in på lite i denna lektion. 

En annan händelse som visar på Ansars enorma generositet var den när Sa´d bin Rabiáh fördes samman med Abdur Rahamn bin ’Awf. Sa´d sa, ”Min broder! Jag är den rikaste av Medinas befolkning. Jag har två fruktträdgårdar och två fruar. Du får välja vilken av de två trädgårdarna du vill och jag ska flytta bort från den. Den av mina två fruar som behagar dig mest ska jag skilja mig ifrån för din skull.”

Abdur Rahman svarade honom, ”Må Allah välsigna dig och din familj och dina rikedomar, men visa mig bara vart marknaden ligger."
På torget började han att göra affärer med det lilla han hade. Han köpte och sålde varor tills han hade tillräckligt för att gifta sig. När Profeten fick syn på honom en dag hade han det gula pulvret på sig, som kvinnorna från Medina använde som smink, Profeten frågade,
- Mahyam, åh Abdur Rahman! (Ett ord med yemenitiskt ursprung vilket användes vid en angenäm överraskning.)
- Jag har gift mig, svarade Abdur Rahman.
- Vad gav du din fru i mahr (bröllopsgåva)? frågade Profeten.
- Vikten av en dadelkärna i guld, svarade Abdur Rahman.
 Ordna en waleema (bröllopsfest) om så bara med ett enda får. Må Allah välsigna dig i dina rikedomar, avslutade Profeten.

Det roliga är när man berättar dessa historier och sedan ber barnen reflektera. Skulle du säga nej om någon gav dig halva sin förmögenhet? Reflektera över sahabas sätt och hur/varför de är den bästa generationen. 

Abdur Rahmans framgångar växte och hans handel och inkomst ökade markant, han brukade säga att ”om jag så vänder en sten förväntar jag mig att finna guld eller silver därunder.” källa



Läxa;

Var en bra vän och omge dig med bra vänner. 

                                        
Pyssel

Det finns en hadith som jag ofta upprepar vars budskap är så viktig. Barnen kunde själva se en skillnad på hur bland annat deras språk förändras när de går tillbaka till skolan (mer svordomar och tillslut vänjer man sig och tungan kan lätt slinta.) 
"Liknelsen mellan gott sällskap och dåligt sällskap är som den som säljer mysk och smeden. Den som säljer mysk kommer ge dig parfym, du köper lite eller så kommer du få en god doft medan smesen kommer bränna dina kläder eller ge dig en dålig doft." Källa 
 Med tanke på denna hadith gjorde vi doftpåsar av jeanstyg. Enklaste påsen får man genom att bara sy med raksöm runt kanterna men lämna en sida öppen. Fyll påsen med ris som du blandat med eterisk olja. Tryck lite fina mönster med stämplar och sy igen öppningen. 

Länkar; 

Abdurahman ibn Awf av yassir Qadhi
Abdurahman ibn Awf av Mufti Menk
Abduraman ibn Awf av Quran Weekly

Kommentarer

Populära inlägg