Tema Profeter - Noh [aleihi salam]



Förra veckan pratade vi om hur satan fick människorna att dyrka annat än Allah. Generation efter generation gick förbi och sakta men säkert smög sig shirk in bland mänskligheten genom att göra statyer av de rättfärdiga. När Allah sände Noh som sändebud till mänskligheten dyrkade man statyer istället för Allah. Nohs folk sa; 

'Låt oss aldrig överge våra gudar – varken Wadd, Suwa, Yaghuth, Ya'uq eller Nasr!' 71:23

Varje Profet har haft samma budskap - att dyrka En Gud. Nohs budskap till sitt folk var tydligt och gick inte att missförstå när han sa; 

[Och Noa] sade: "Jag har kommit, mitt folk, för att varna er klart och tydigt: dyrka Gud och frukta Honom! Och lyd mig! 71:2-3

Utan vägledning från Allah vet vi inte hur vi ska dyrka Allah därför har Allah sänt profeter och sändebud. Vi måste tro på den Profet som sänts till oss och följa honom vilket var precis det som Noh bad folket att göra.

Han kallade dem till Allahs väg under natten, på dagen, offentligt och privat, högt och i enskilda samtal. Han använde alla medel han kunde för att sprida sanningen. Vilka sätt kan vi använda idag för att sprida islam?

När Noh pratar med folket struntar dem i honom istället drog de sig undan. De la sina fingrar i öronen för att inte höra vad han sa och svepte in sig i sina kläder och såg ner på honom med stolthet. Ju mer han försökte desto mer hat mötte han.         


Noh tröttnade inte utan fortsatte tålmodigt sitt uppdrag. Han berättade om belöningen för den som vänder sig till Allah och ber om Hans förlåtelse [gör istighfar]; Allah ska låta regnet falla så skörden blir riklig, Han ska ge dem rikedomar, barn, trädgårdar och floder. Det här gäller även för oss idag. Vill du bli rik? Gör istighfar. Vill du ha en vacker trädgård? Gör istighfar. Barn? Gör istighfar.

Be Allah om förlåtelse och ni ska finna Allah förlåtande.

Han bad människor att reflektera över de tecken som finns runtomkring - se på er själva, på de sju himlarna, på solen som är en glödande lampa och månen som är ljus (reflekterar solens ljus), se på jorden som ni kommer ifrån och som ni en dag ska återvända till igen. (71:13-20)

I 950 år kallade han sitt folk till Allahs väg och bara några av de lägsta i samhället följde honom men de allra flesta vände sig bort. En dag kom några av samhällets toppskick för att tala med honom de menade att endast de fattiga och svaga följer honom och de gör det utan att tänka efter. Noh ville inte varken ha pengar eller rikedomar, rik som fattig är välkommen att följa sanningen. Det finns ingen skillnad på rik eller fattig. De mäktiga männen vägrade följa honom om de fattiga gjorde det. Ett ultimatum som inte Noh kunde gå med på. Samma argument använde Quraish mot Profeten Muhammad. Vilka ser vi upp till i dagens samhälle? Är de rika eller fattiga?

I 950 år kallade han folket till sanningen utan att ge upp men tillslut fick hans folk nog. De menade att han hade pratat och tjatat så länge med dem utan att något straff drabbat dem. Allt var bara tomma ord. Och de hotade med att stena honom om han inte slutade. Nu börjar Noh göra dua mot sitt folk. Han bad Allah att förinta de som vägrar tro för han fruktade att deras otro skulle spridas. 

Allah sa till Noh att börja bygga arken som skulle skydda de troende från straffet som skulle komma. Människorna skrattade och retade honom när de gick förbi då inget vatten fanns i närheten. ”Varför bygger du din ark så långt bort från havet? Ska du dra din båt dit eller tror du vinden kommer att bära den åt dig?" De hånade och skakade på huvudet och trodde han var galen.

Och [Noa] byggde arken. Varje gång [några av] folkets äldste gick förbi, gjorde de narr av honom. Han sade: "Vill ni göra narr av oss [skall ni veta att] liksom ni gör narr av oss gör vi narr av er. Och ni skall [i sinom tid] få se vem som kommer att drabbas av ett förnedrande straff [i denna värld] och som skall utlämnas åt helvetets ändlösa lidande!" 11:38-39

Även idag blir muslimer hånade bara för att de är muslimer men kom ihåg ”den som skrattar bäst skrattar sist.”

Så kom ordern från Allah och regnet föll från himlen, den steg från jorden. Noh och hans familj (utom hans fru och ena son), de troende som var max 80 personer, samt djur av varje sort, en hane och en hona togs ombord på arken. När de steg upp på arken sa Noh åt dem att säga Bismillah. (Tänk på att säga Bismillah innan du gör en gärning!) Vattnet lyfte arken och Noh kallade ut till sin son och sa till honom att kliva på. Nohs egen son vände sig mot honom och sa att han skulle söka skydd uppe i bergen. Noh sa, ”Var inte bland de otrogna endast Allahs barmhärtighet ska hjälpa dig denna dag.” Men sonen fortsatte bort och vågor kom mellan dem. När era föräldrar tjatar och pratar om islam ha tålamod, de vill er gott. De vill inte att ni drunknar i kufr. 

Vågor stora som berg dränkte människorna och endast Noh och de troende som var med honom klarade sig ombord på arken. Det var inte arken som skyddade dem från allt vatten utan det var Allah som skyddade dem och förde dem i säkerhet till berget Judi i Turkiet.

Och vattnet sjönk undan. Guds vilja hade skett och [arken] kom till vila på berget Al-Djudee….Och [Gud talade och] sade: "Noa! Stig nu i land! Vår fred är med dig och Vi ger dig och alla [rättfärdiga] efterkommande till dem som är med dig Vår välsignelse. 11:48

Av de människor som överlevde så var det endast Nohs avkommor som fick barn vilket gör att Noh är allas vår förfader. Innan Noh dog befallde han folket att endast dyrka Allah och inte sätta någon vid Hans sida.

_________________________________________________________________

Noh är en utav fem profeter som är särskilt utvalda, de främsta. Profeter med stark villig kraft - olil azam, utvöver Noh är det; Ibrahim, Moses, Isa och Muhammad. aleihimo salam. Dessa fem fick utstå mer än de övriga profeterna. 

Noh var det första Sändebudet sänt till mänskligheten. Vad är skillnaden?
Sändebud – får en ny lag från Allah som han måste sprida.
Profet – sänds till de troende för att påminna dem om Allahs lag.
Ex. Profeten Moses fick en ny lag från Allah och är ett sändebud och profet medan Haron följde denna lag och kallade till den som Profet. 

Vilken lärdom finner ni i Nohs historia? Varför?

Läxa;

Läs surah Hud 11:25-48 som handlar om Profeten Noh. När jag läser Profeten Nohs historia så tänker jag på dawa. Tänk er att han kallade sitt folk i 950 år till Allahs väg, utan att ge upp, och endast ett fåtal valde att följa honom! Att sprida islam är en plikt för oss alla. Efter Profeten Muhammads död kommer inga fler sändebud och inga profeter spridandet av islam ligger hos oss. Allah säger i Koranen;

Vem talar ett skönare språk än den som kallar [människorna] till tron på Gud, som lever ett rättskaffens liv och som säger: "Jag är muslim (en av de som underkastat sig Guds vilja)?" 41:33

Var stolt över att Allah valt dig att bli muslim. Var rak i ryggen och visa/berätta islam. Hur?

KALLA [människorna, Muhammad] med kloka och goda ord att följa din Herres väg, och lägg fram argumenten på ett måttfullt och försynt sätt; 16:125

Att kalla till islam är fard kifayah (förklara) på ummaht men det är fard ayn (förklara) på varje muslim i enlighet med förmåga och kunskap. Profeten sa, ”Berätta om mig, även om det är med en vers.” 

Denna vecka ger jag en utmaning - att sprida islam - som kan göras på så många sätt ett av dessa är att stå upp för det goda och förhindra det onda. 

Profeten sa; ”Den av er som ser en ond gärning,
1.   låt honom ändra det med sin hand [genom att agera], om det inte går
2.   ändra det med sin tunga [tala ut], om det inte går
3.   med hjärtat [ogilla det med ditt hjärta] och det är svagaste formen av tro.

Nästa vecka ska de berätta om när de kunde applicera denna hadith eller när de spred islam på annat sätt. 

Pyssel;

Jag gjorde berg av gips med tanke på berget Judi som man idag har hittat spår av en ark på. Våra gipsberg är ringhållare som blir vackra med lite färg. Har man längre tid än oss kan man låta barnen blanda till gips själva och hälla i en form. Bästa formen får du av att tejpa ett plastark till en konform.

Länkar;

Anwar al-Awlaki lektion 2 (en bit in på lektionen) 
dawa 
dawa

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg