Tema Nästa Liv - Själens resa



Inuti oss finns något som heter själen, den syns inte och har ingen vikt trots det är den en stor del av oss och vem vi är. Det finns kunskap om själen som vi aldrig kommer att förstå eftersom den kunskapen vet bara Allah men jag tänkte berätte lite om det vi faktiskt vet. Tema Nästa liv börjar med själen med betoning på den framgångsrika själen. 

Själens resa kan delas in i fyra olika delar. Själens första del började redan innan vi fick vår kropp. 






1. Själen innan vår födsel
And (remember) when your Lord brought forth from the Children of Adam, from their loins, their descendants and made them testify to themselves (saying): "Am I not your Lord?" They said, "Yes! We testify." Lest you should say on the Day of Resurrection, "Verily, we have been unaware of this. Or lest you should say: "It was only our fathers took others as partners in worship along with Allah, and we were (merely their) descendants after them; will You then destroy us because of the deeds of men who practiced falsehood? 7:172-173
 Efter Allah skapat universum skapade Han alla själar, varenda en. Alla människor har en själ, den första och den sista av oss och alla dessa skapade Allah.
Allah samlade sedan alla dessa själar och frågade dem, "Är jag inte er Herre?" Själarna svarade då utan att tveka, "Jo, vi vittnar att du är vår herre!"
Även fast vi inte kommer ihåg det så vet varenda människa inom sig att det endast finns En Gud.

Själarna träffade varandra innan de fördes in i sin speciella kropp här på jorden. Det gör att en del människor man träffar tycker man om direkt och känner ett band till. Det beror på att deras själar har träffats innan. SobhanAllah. Profeten sa;
"Själarna är som värvade trupper; de som känner igen varandra enas i harmoni och de som inte känner igen varandra känner motvilja." [shahih muslim]
2. Själens fysiska liv här på jorden


När fostret i mammans mage är ca. 4 månader sänder Allah en ängel för att blåsa in själen i den. Själen kommer då in i den kropp som den skapades för. Profeten sa; 
"Var och en av er samlades i er moders mage under fyrtio dagar, sedan blir han till en tjock klump av blod under en liknande period, sedan en bit kött under en liknande period. Sedan sänder Allah en ängel som fått order om att skriva ned fyra saker [om barnets liv]; Hans gärningar, hans uppehälle, dagen då han ska dö och om han ska vara välsignad eller olycklig (angående religion). Sedan blåses själen in i barnet."  Sahih Muslim 1528 Se även koranen 23:13-14
I skapelsen av människan finns tecken för de som reflekterar.

Varje natt blir vi påminda om att vi har en själ då den ger sig iväg på en resa och träffar andra själar medan vi sover. Det betyder inte att själen lämnar vår kropp helt. När själen lämnar kroppen helt är den dag då vi tar vårt sista andetag och dör men sömnen kallas för "den lilla döden".  
Det är Han som under nattens sömn tar till sig era själar och som vet vad ni har åstadkommit [ont eller gott] under dagen. Han låter er vakna på nytt varje morgon, för att den tid som är fastställd för er skall gå till ända. 6:60
Det finns några ahadith som jag fann väldigt intressanta;

Under en resa försov sig Profeten och hans kompanjoner. De vaknade inte förrän solen stigit upp. Han sa då;
"Ni var verkligen döda och Allah återlämnade era själar till er..." [Saheeh av Al-Albaani]
Vid ett annat tillfälle var det en sahabi som hette Khuzaymah ibn Thabit al-Ansari som såg en dröm vari han såg sig själv göra sujod på Profetens panna. Morgonen efter gick han till Profeten och berättade om drömmen varpå Profeten lade deras pannor tillsammans och sa, 
"Verkligen, själar möter själar." Berättad av Ahmad i Musnad
3.Livet efter döden

Livet i graven är annorlunda än det liv vi lever i denna värld och kallas barzakh (livet efter döden fram till Domedagen). Hur vi lever under denna tid beror på hur vi levde i Detta liv. Profeten sa;
"Graven är det första steget i Nästa liv; den som är skyddad däri kommer få det lättare därefter men om han inte är skyddad däri så det som kommer efter kommer att vara värre." 
Profeten berättade om vad som händer den troende efter döden;

"När den troende tjänaren ska lämna denna värld för att träda in i Nästa liv kommer det ner änglar med vita ansikten från himlen, som om deras ansikten vore solen. De för med sig ett hölje (svepning/slöja) och parfym från Paradiset. De sitter med honom (den döde och de täcker avståndet) så långt ögat kan nå. När Dödsängeln kommer sätter han sig vid huvudet och säger, 'Åh rena själ, kom ut till förlåtelse och Allahs tillfredsställelse.' Likt en droppe vatten lämnar en kopp med vatten flyter själen ut. Sedan tar de själen och dröjer inte länge förrän de sveper in den och parfymerar den. Den godaste doften av mysk som finnas att finnas på jorden sprider sig. De stiger uppåt med själen, de passerar inte någon grupp med änglar utan att änglarna frågar, 'Vem tillhör denna rena själ?' De får svaret, 'Det är den och den son till den och den' - de nämner de finaste namnen med vilka han känd för på jorden. De tar själen till den lägsta himlen och ber om att den ska öppnas och den öppnas för honom. De som är av hög rang i varje nivå av himlen kommer följa efter själen tills de når nästa nivå, så fortsätter det tills de når den sjunde himlen. Då säger Allah, den ärade, 'Registrera Min tjänares bok i Illiyoon (högsta himlen) och ta honom tillbaka till jorden igen.' Själen återvänder sedan till kroppen varpå två änglar kommer för att sätta honom upp." (Sahih al-Jaami 1676)
Änglarna kommer fråga honom, "Vem är din Herre?" Och han svarar, "Allah."
"Vilken är din religion?" Och han svarar, "Min religion är islam."
"Vem var den man som sändes till er?" Han svarar, "Han är Allahs sändebud."
Änglarna frågar då, "Vad gjorde du?" Han svarar, "Jag läste Allahs bok ocoh jag trodde på den."

En röst från himlen kallar då ut,"Min tjänare har talat sanning så förbered för honom en säng från Paradiset och klä honom från Paradiset och öppna för honom en dörr till Paradiset." Paradisets doft kommer nå honom och graven blir stor så långt ögat kan nå. En man med vackert ansikte och fina kläder som doftar gott säger, "Ta emot de goda nyheterna som kommer ge dig lycka denna dag." Mannen i graven kommer fråga, "Vem är du? Ditt ansikte tillhör någon som kommer med goda nyheter." Han svarar, "Jag är dina goda gärningar." Mannen säger, ""Åh Herre skynda på Domedagen så jag kan återvända till min familj och min rikedom."

Profeten berättade att; "Profeterna lever i deras gravar och de ber." (saheh al-Jaami 2790)

4. Återfödsel på Domedagen

Varje själ kommer återvända till sin kropp igen. Den här delen kommer vi gå igenom längre fram, inshaAllah. 

Läxa:

Barnen får i läxa att fråga runt om någon som dött, kanske i familjen eller någon vän. Om någon varit med när någon dog och hur det var, vad som hände. 

Pyssel;

Jag hade min tanke på "lilla döden" när jag bestämde pyssel så vi dekorerade örngott med tygspray. Panduro har just nu bokstäver på rea som man kan klistra fast på tyg och skriva något citat. Tyckte inte att ett citat med Allahs namn är passande så bestämde mig tillslut för "peaceful journey oh soul" och hoppas inte att det ska finnas något hemligt otillåtet meddelande i det. Barnen får själva skriva något som har med sömn att göra. De får även med sig en stencil med lite av sunnah innan man somnar som de kan hänga bredvid sängen som påminnelse. (Jag är inte duktig på typ photoshop så använder mig av vanligt paint och word därav mina enkla saker :)) Ni hittar den här.


Länkar; 

Stencil med sunnah innan man sover.
Audio döden
Audio journey of the soul 
Kommer själen ut från kroppen när vi sover? islamqa
Själen; vart är den, vad händer med den? islamqa
Frågor i graven islamqa

Kommentarer

Populära inlägg